۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۷:۰۶
کد خبر: 81007951
T T
۰ نفر
خراسان رضوي غني از معدن اما فاقد واحدهاي فرآوري لازم است

مشهد، ايرنا – رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: اين استان يكي از مناطق غني و سرشار از مواد معدني است اما واحدهاي فرآوري لازم در اين زمينه براي بهره برداري مطلوب از معادن و ايجاد اشتغال مناسب وجود ندارد.

'راضيه عليرضايي' روز پنجشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: متاسفانه به دليل عدم وجود واحدهاي فرآوري معدن و صنايع معدني فعال در خراسان رضوي بخش زيادي از مواد معدني استان خام فروشي مي شود.

وي اظهار داشت: خراسان رضوي به دليل ساختار زمين شناسي خاص و ويژگي هاي تكتونيكي آن و همچنين عملكرد گسل هاي بزرگ استان از جمله گسل درونه از استانهاي معدني كشور به شمار مي رود.

وي بيان كرد: تنوع مواد معدني كشف شده در استان خراسان رضوي بسيار جالب توجه است به طوري كه از 66 نوع ماده معدني شناسايي شده در كشور تاكنون 46 نوع ماده معدني در استان كشف شده است.

وي معادن سنگ آهن سنگان به عنوان بزرگترين ذخيره سنگ آهن شرق ايران، معادن فيروزه نيشابور به عنوان بزرگترين ذخاير فيروزه كشور و معروفترين فيروزه جهان و معادن غني كائولن گناباد را از جمله معادن مهم استان خراسان رضوي برشمرد.

او افزود: مناطق مستعد اقتصادي خراسان رضوي از جمله منطقه تحت تاثير گسل درونه به عنوان پهنه معدني استان معرفي شده است كه در آينده نزديك عمليات اكتشافي علمي و سيستماتيك آن انجام مي گيرد.

وي اظهار داشت: هم اكنون براي 653 معدن با ذخيره قطعي دو ميليارد و 900 ميليون تن و استخراج اسمي سالانه 25 ميليون و 800 هزار تن، پروانه بهره برداري صادر شده كه به صورت فعال مشغول كار مي باشند.

وي بيان كرد: ميزان سرمايه گذاري انجام شده در معادن فعال استان خراسان رضوي دو ميليارد و 750 ميليون ريال با اشتغالزايي مستقيم براي هفت هزار و 766 نفر مي باشد.

وي اظهار داشت: افزون بر اين، تاكنون 210 فقره گواهي نامه كشف با ذخيره قطعي 319 ميليون تن و حدود 147 فقره پروانه اكتشاف از سوي اين سازمان براي فعالان اقتصادي در خراسان رضوي صادر شده است.

وي شمار معادن راكد در خراسان رضوي را 70 فقره و معادن متروكه را 20 فقره برشمرد و گفت: با توجه به چشم انداز روشن رونق فعاليتهاي عمراني و اقتصادي مي توان اميدوار بود كه در آينده نزديك شمار معادن تعطيل و متروكه استان به حداقل برسد.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: تقويت بنيه سرمايه گذاري فعاليتهاي معدني و كاهش مشكلات حقوقي از اقدامات در دست انجام اين سازمان براي رقع مشكلات موجود و پيشروي معدن كاران مي باشد.

عليرضايي با اشاره به برنامه ها و اقدامات اين سازمان در دولت يازدهم براي حل و فصل مشكلات بهره برداران معدني افزود: مهمترين اين اقدامات، افزايش اعتبارات براي بهينه سازي و تجهيز ماشين آلات معدني و نيز ايجاد زيربناهاي مورد نياز بهره برداران از جمله ايجاد راه دسترسي مناسب، برق رساني به معادن و غيره است.

وي افزود: متاسفانه روش استخراج مواد معدني از دو معدن بزرگ و معروف خراسان رضوي شامل معادن فيروز نيشابور و سنگ آهن 'پلاسري' سنگان تاكنون صحيح نبوده است.

وي اظهار داشت: در رابطه با معدن فيروزه نيشابور و تجديد نظر در روش استخراج سنتي آن بزودي فراخواني به منظور ارايه طرح استخراجي علمي كه حداقل آسيب را به كيفيت ماده معدني برساند، اعلام مي شود.

او بيان كرد: در رابطه با معادن سنگ آهن پلاسري و تخلفات انجام گرفته در آن در بخش استخراج، نيز اخيرا دستور العملي از وزرات متبوع صادر شده كه متضمن ارايه طرح علمي به منظور تجديد نظر در روش استخراج با رعايت مسائل زيست محيطي و منابع طبيعي مي باشد.

وي افزود: اين دستور العمل به كليه بهره برداران منطقه معدني سنگان ابلاغ و آنان مكلف به انجام اين دستورالعمل تا پايان سال جاري شده اند.

وي با بيان اينكه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي از ايجاد صنايع معدني در استان حمايت مي كند، افزود: با توجه به صدور مجوزهاي صنعتي وابسته به معادن استان بويژه در بخش فولاد (سنگان تربت حيدريه و نيشابور) چشم انداز روشني در اين زمينه مشهود است.

وي اظهار اميدواري كرد كه ظرف سه سال آينده با بهره برداري از واحدهاي در دست ساخت كنسانتره و گندوله خروج مواد معدني خام بويژه سنگ آهن در سنگان به حداقل برسد.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: اكتشاف مواد معدني در استان عمدتا توسط بخش خصوصي انجام مي شود كه با ورود متخصصان روند بسيار مطلوبي دارد.

عليرضايي افزود: علاوه بر آن در قالب پهنه بندي مناطق داراي پتانسيل معدني و نيز تكميل پروژه ژئوفيزيك هوايي شرق استان خراسان رضوي كه اخيرا فعال شده، فعاليتهاي اكتشافي- علمي سرعت گرفته است.

7489/659