۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱
کد خبر: 81022338
T T
۰ نفر

همسرگزینی و ضرورت یك انتخاب آگاهانه

۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱
کد خبر: 81022338
همسرگزینی و ضرورت یك انتخاب آگاهانه

تهران - ایرنا - زمانیكه سخن از ازدواج آگاهانه به میان می آید، منظور آن است كه زوجین بتوانند طی زندگی مشترك، دوران سرشار از آرامش و به دور از دغدغه فكری را سپری كنند.

دیگرگونی و پیچیدگی شرایط اجتماعی و تغییر توقع ها، انتخاب همسر و تشكیل خانواده را به امری سخت تبدیل كرده، از این رو ضروریست جوانان با آگاهی و شناخت از این وضعیت پا در عرصه بگذارند.

شناخت دقیق در همسرگزینی به عنوان یكی از معیارهای اصلی در امر مقدس ازدواج به شمار می رود زیرا با افزایش میزان شناخت و انتخابی درست،‌ مسیری پر از موفقیت و خوشبختی شامل حال افراد شود.

امروز یكی از دغدغه های اصلی جوانان، انتخاب همسر به شمار می رود زیرا قرار گرفتن زوجی كه آشنایی از خصوصیات اخلاقی و رفتاری یكدیگر ندارند، در زیر یك سقف، فرجام خوشی نخواهد داشت.

درست است كه انتخاب همسر مساله ای مهم و حساس است اما نباید زیاد وسواس به خرج داد زیرا هیچكس صددرصد طبق معیارهایی كه در نظر دارد، زوج مناسب خود را نمی یابد.



** معیارها و ملاك های لازم در انتخاب همسر

هم كفو بودن، دین داری و داشتن اخلاق نیك به عنوان معیارهای مهم در انتخاب درست همسر محسوب می شود.

شرافت و اصالت خانوادگی یا همان نجابت و پاكدامنی را می توان از دیگر معیارهای همسرگزینی برشمرد.

همچنین زوجین باید برای اداره زندگی و تربیت فرزندان از نیروی عقل و فهم برخوردار و رشد عقلی كافی پیدا كرده باشند.

تناسب از نظر سطح تحصیلات،‌ زیبایی، سن و اقتصادی نیز از دیگر معیارهای هستند كه در امر همسرگزینی می توان به آنها اشاره كرد.



** همسرگزینی به شیوه مدرن و سنتی

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی در باره همسرگزینی و شیوه های آن به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: در شیوه سنتی همسرگزینی، والدین دختر یا پسری را برای ازدواج با فرزند خود انتخاب می كردند، اما اكنون و در دوره مدرن دختر و پسر خود انتخاب می كنند و پس از توافق نهایی، موضوع را به خانواده ها اعلام می كنند.

دكتر «عالیه شكربیگی» می افزاید: در این نوع انتخاب، والدین هیچگونه دخالتی در انتخاب همسر برای فرزند خود ندارند و در واقع می توان گفت یك نوع فردیت در همسرگزینی مطرح است.

وی ادامه می دهد: از آنجا كه پسران و دختران در سنین جوانی بدون داشتن تجربه و آگاهی كامل، اقدام به انتخاب همسر می كنند، به طور یقین از تمامی دلسوزی های والدین خود در این زمینه محروم می شوند.



** جوانان معیارها و ملاك های اصلی ازدواج را نمی شناسند

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: بسیاری از جوانان ملاك ها و معیارهای اصلی برای انتخاب درست همسر را نمی شناسند و زمانی كه با فرد مورد انتخاب خود زیر یك سقف می روند تازه متوجه می شوند كه معیارها آگاهانه نبوده است.

وی با بیان اینكه متاسفانه جوانان در این زمینه یك هوس زودگذر را عشق می پندارند، می افزاید: انتخاب دختران و پسران امروزی برای زندگی، مبتنی بر یك جور لذت های دوران جوانی است.



** انتخاب جوانان براساس احساسات و فردگرایی نه براساس عقلانیت

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه می دهد: مدرن گرایی در انتخاب همسر و همسرگزینی، اكنون انقلابی به پا كرده و در برخی مواقع دختران و پسران خارج از چارچوب زندگی شرعی و قانونی شروع به زندگی می كنند و همین پدیده نشان می دهند كه مقوله همسرگزینی آنان اكثرا مبتنی بر شناخت و آگاهی نیست.

دكتر شكربیگی با بیان اینكه در بسیاری از موارد جوانان در امر همسرگزینی كاملا خطا می كنند، می افزاید: به همین منظور خانواده ها باید در این زمینه حمایت های جدی را از فرزندان داشته باشند تا بتوانند در صورت بروز مشكل، علاوه بر بازگشت آنها به كانون گرم خانواده، در رفع مشكلات آنها نیز همچنان یاریگر باشند.



** شیوه های همسرگزینی دچار تغییرات اساسی شده است

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: اكنون برخی دختران با نادیده گرفتن سنت ها، خود به خواستگاری پسران می روند و به همین علت انتخاب همسر و شیوه های همسرگزینی در ذات خود دچار تغییر اساسی شده است.

دكتر شكربیگی با بیان اینكه این شیوه، از مدرنتیه تاثیر پذیرفته، ادامه می دهد: جوانان به جای اینكه به فكر سنت، ارزش و هنجاری جامعه باشند، به فكر ایجاد رابطه ناب با فردیت خود هستند.



** نگذاریم شیوه ازدواج در غرب در ایران نیز اپیدمی شود

وی تصریح می كند، اكنون زندگی دختران و پسران در غرب و طلاق ها و ازدواج های مكرر آنان به معضلی جدی بدل شده، از این رو نباید اجازه داد این سبك از زندگی در كشور شایع شود.

دكتر شكربیگی می افزاید: اما با شیوه هایی كه اكنون پسران و دختران در كشور در پیش گرفته اند،‌ ممكن است كه این سبك زندگی غربی نیز در جامعه باب شود.



** شكاف نسلی و اختلاف ایده ها و ارزشها

دكتر شكربیگی می افزاید: متاسفانه اكنون براساس شكاف نسلی در بسیاری از موارد دچار اختلاف ایده ها و ارزش ها هستیم و به همین منظور نمی توانیم چارچوبی درست برای همسرگزینی در جامعه داشته باشیم.

وی تصریح می كند، تفاوت دیدگاه نسلی سبب شده، هر نسلی منطبق با دیدگاه و اندیشه خود نسبت به انتخاب همسر اقدام می كند.



** بحث زندگی و ازدواج بسیار با اهمیت است

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: در زندگی، بحث ازدواج بسیار مهم است به همین منظور جوانان باید آگاهانه در انتخاب همسر خود گام بردارند تا گرفتار سختی های دوران طلاق نشوند.

براساس آمار ثبت احوال كشور در 9 ماه گذشته سال جاری، 579 هزار و 871 مورد ازدواج به ثبت رسیده است.

اجتمام(5) ** 7268 ** 1071
۰ نفر