۲۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۳
کد خبر: 81037932
T T
۰ نفر

تصمیم ایران ایر به كام آئروفلوت شد

۲۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۳
کد خبر: 81037932
تصمیم ایران ایر به كام آئروفلوت شد

مسكو- ایرنا- توقف فعالیت پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) در خط تهران- مسكو و بالعكس از سال گذشته تاكنون علاوه بر سرگردانی مسافران این مسیر پردد، انحصار آئروفلوت(هواپیمایی روسیه) را نیز موجب شده است.

به گزارش ایرنا، توقف پروازهای ایران ایر از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران به فرودگاه شرمیتوای مسكو و بالعكس به دنبال اعلام وزارتخانه های امور خارجه و حمل و نقل مبنی بر ضرورت اخذ روادید برای ورود گروه های پروازی خطوط هوایی خارجی به فرودگاه های این كشور در اوایل سال گذشته میلادی كلید خورد.

از آن زمان تاكنون مسافران این مسیر كه بخش عمده آنان را دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های روسیه تشكیل می دهد با مشكلات فراوانی برای رفت و آمد به كشورمان مواجه بوده و به دلیل قیمت های كمرشكن 'آئروفلوت'(هواپیمایی دولتی روسیه) ناگزیر شده اند با استفاده از مسیرهای ترانزیتی مانند تركیه و یا جمهوری آذربایجان به مام میهن مراجعه كنند.

مسافران ایرانی مسیر تهران- مسكو و بالعكس برای گریز از هزینه های سنگین تهیه بلیط آئروفلوت كه اكنون خود را یكه تاز میدان می بیند، مجبور می شوند مسیر سه ساعت و 45 دقیقه ای تهران- مسكو و بالعكس را در عرض 16 ساعت طی كنند.

گفته می شود كه از همان ابتدای اجرایی شدن قانون ضرورت اخذ روادید برای گروه های پروازی خطوط هوایی خارجی مشغول به فعالیت در خاك روسیه، اغلب آنان یا با امضای توافق نامه متقابل لغو ویزا بین دولت روسیه و دولت متبوع خود این مشكل را حل كرده اند و یا با پذیرش قانون یاد شده به فعالیت خود در این زمینه ادامه داده اند.

اما عدم موفقیت ایران ایر در رفع این مشكل در یك سال گذشته موجب شده است كه بازار انتقال مسافران ایران- روسیه و بالعكس به انحصار شركت هواپیمایی دولتی روسیه (آئروفلوت) در آید و این شركت با افزایش قیمت های بلیط یكسره خود حتی به بیش از یك هزار دلار در مقاطع زمانی اوج مسافر مانند تعطیلات تابستانی، متقاضیان سفر دایمی سفر در مسیر مسكو- تهران و بالعكس را با مشكلات اساسی مواجه كند.

اهمیت مشكلات ناشی از این وضعیت زمانی آشكار می شود كه بدانیم بدنه اصلی مسافران مسیر تهران- مسكو و بالعكس را دانشجویان، كاركنان نهادهای ایرانی مستقر در مسكو و یا تجار ایرانی مشغول داد و ستد با این كشور تشكیل می دهند.

كارشناسان مسایل اقتصادی می گویند كه كوتاهی درعقد موافقت نامه لغو متقابل اخذ روادید برای گروه پروازی ایران ایر و یا اخذ روادید برای آنان موجب شده است كه تلاش های چند ساله شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی برای بازاریابی در این حوزه به راحتی و بدون صرف كوچك ترین هزینه ای به انحصار آئروفلوت، رقیب روسی ایران ایر در آید.

پس از متوقف شدن پروازهای ایران ایر در خط پروازی تهران- مسكو و بالعكس اكنون دفتر این شركت در قلب مسكو با دریافت سهمیه ای معادل 20 صندلی در هر یك از پروازهای هفتگی چهارگانه آئروفلوت در مسیر یاد شده به فعالیت خود ادامه می دهد.

بروز این وضعیت موجب شده است كه فعالیت دفتر ایران ایر در پایتخت روسیه كه خود یكی از شركت های بزرگ هواپیمایی منطقه خاورمیانه و نماد كشورمان در حوزه حمل و نقل هوایی محسوب می شود، به سطح عاملیت فروش بلیط های شركت آئروفلوت تنزل یابد.

تغییر موازانه بازار به نفع شركت هواپیمای دولتی روسیه به دلیل كنار رفتن ایران ایر از گردونه رقابت همچنین موجب شده است كه شركت روسی تقاضای افزایش پروازهای خود در خط مسكو- تهران و بالعكس را به هفت سورتی پرواز در هفته ارایه كند كه در صورت ادامه روند كنونی پیش بینی می شود این امر تابستان سال آینده تحقق یابد.

علیرضا ساعی بهروزی مدیر دفتر هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) در مسكو در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پروازهای ما در مسیر تهران- مسكو و بالعكس به دلیل الزام دریافت روادید برای گروه پرواز لغو شد كه انجام آن به دلیل عملیاتی برای ما مقدور نبود.

وی با بیان اینكه صدور روادید برای گروه های پروازی در دنیا امری غیر متداول است، اظهار داشت: ما پس از اجرایی شدن قانون مربوط به این مساله نیز چهار سورتی پرواز به مسكو انجام دادیم اما جریمه شدیم و نتوانستیم دیگر ادامه بدهیم.

وی با اشاره به قطع پروازهای ایران ایر در مسیر تهران به مسكو و بالعكس از ابتدای ژانویه 2013 میلادی اضافه كرد: باید این واقعیت را قبول كرد كه ایران شرایط ویژه ای دارد و با توجه به احتمال تغییر نفرات گروه های پروازی ایران ایر، دریافت روادید برای هر گروه پروازی برای ما میسر نیست.

ساعی بهروزی ادامه داد: با توجه به اینكه سفیر كشورمان در روسیه توجه ویژه ای به این مساله دارد و پیگیر راه اندازی مجدد خط پروازی ایران ایر در مسیر تهران- مسكو بالعكس می باشد، امیدواریم مذاكرات دیپلماتیك و حقوقی در این زمینه به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینكه از سر گرفته شدن دوباره پروازهای هواپیمایی جمهوی اسلامی به مسكو در كنار اخذ روادید مستلزم فراهم شدن شرایطی مانند سود دهی، تامین مسافر و بازاریابی مجدد است، تشریح كرد: البته تابستان سال جاری چهار پرواز چارتر به شكل دریافت روادید برای گروه پروازی انجام دادیم، اما این وضعیت دیگر ادامه نیافت.

وی از بار مالی به عنوان یكی از مشكلات اخذ روادید برای گروه های پروازی ایران ایر نام برد و افزود: برقراری خط پروازی در یك مسیر با قیمت تمام شده ناشی از تامین سوخت، هندلینگ و كادر پروازی ارتباط مستقیم دارد و ما اكنون ناگزیر از لحاظ یك بار مالی مازاد نیز به دلیل ضرورت اخذ روادید مواجه می باشیم.

وی با اشاره به اینكه دفتر ایران ایر در مسكو به رغم افزایش قیمت بلیط های 'آئروفلوت' از اول ژانوبه امسال در فروش سهمیه های اعطایی آن نیز به دانشجویان ایرانی شاغل در این كشور تخفیف می دهد، گفت: البته به دلیل هزینه بالای بلیط آئروفلوت طبیعی است بسیاری از مسافران مسیر مسكو- تهران ترجیح می دهند از مسیرهای ترانزیت مانند تركیه و جمهوری آذربایجان استفاده كنند.

وی افزود: بخش عمده سهمیه ما از صندلی های پروازی آئروفلوت را نیز كارشناسان روس شاغل در ایران تشكیل می دهند.

وی اضافه كرد: با وجود افزایش بلیط آئروفلوت از ابتدای سال جاری میلادی دفتر ایران ایر در مسكو تلاش دارد با مدیریت چیدمان كلاس های پروازی نرخ رقابتی برای مسافران ارایه كند.

حال این سوال پیش می آید كه اگر اخذ روادید برای گروه های پروازی مستلزم بار مالی مازاد بالاست، چگونه شركت هواپیمایی آئروفلوت به چنین اقدامی دست می زند و حتی برنامه افزایش پروازهای خود در مسیر مسكو- تهران و بالعكس را از چهار سوتری فعلی به هفت سوتری در آینده نزدیك دارد.

كارشناسان مسایل مالی و اقتصادی می گویند كه توقف پروازهای ایران ایر در مسیر تهران - مسكو و بالعكس از یك سو و تبدیل شدن دفتر این شركت دولتی به عاملیت فروش بلیط های شركت رقیب (آئروفلوت) موجب خدشه دار شدن حیثیت كشورمان در روسیه شده است.

بروز این وضعیت موجب شده تا این گونه به نظر برسد كه دفتر ایران ایر در مسكو پویایی كافی برای رایزنی با همتایان روس خود در زمینه رفع مشكلات پیش آمده در خصوص توقف پرواز شركت در خط تهران- مسكو و بالعكس را ندارد.

این مساله به ویژه از این نظر كه راه اندازی دفتر نمایندگی یك شركت در قلب مسكو مستلزم صرف هزینه های سنگینی مانند اجاره بهای چند هزاری دلاری ماهانه، حقوق پرسنلی و هزینه های جاری است، فلسفه وجودی ادامه فعالیت دفتر ایران ایر در پایتخت روسیه را در غیبت پروازهای آن در مسیر تهران- مسكو زیر سوال برده است.

سفیر كشورمان در فدراسیون روسیه نیز كه از ابتدای آغاز ماموریت اش در این مقام پیگیر رفع مشكل پیش آمده در این زمینه بوده است به ایرنا گفت : من دو بار با آقای پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی در این خصوص صحبت كرده ام و وی قول داده بود كه پرواز شركت در خط تهران- مسكو و بالعكس تا آخر ژانویه سال جاری از سر گرفته شود، ولی هنوز این اتفاق نیافتاده است.

مهدی سنایی افزود: در شان ایران ومسافران عازم كشورمان نیست كه یك شركت هواپیمایی خارجی (آئروفلوت روسیه) در مسیر مسكو- تهران و بالعكس حداقل چهار پرواز در هفته داشته باشد اما هواپیمایی جمهوری اسلامی تنها پرواز فعال اش در این مسیر نیز متوقف شود.

وی با اشاره به استناد مسوولان ایران ایر به مساله ضرورت دریافت روادید برای گروه پروازی شان در خط تهران- مسكو به عنوان دلیل توقف پرواز اظهار داشت: این موضوع تنها شامل حال ایران نیست و تمامی خطوط پروازی اروپایی و آسیایی نیز آن را رعایت می كنند.

وی با اشاره به آمادگی سفارت روسیه در تهران برای صدور روادید برای هر تعداد از گروه های پروازی ایران ایر اضافه كرد: ضمن اینكه می توان این مشكل را به صورت لغو متقابل روادید نیز حل و فصل كرد.

سفیر كشورمان در فدراسیون روسیه با اشاره به انحصاری شدن پرواز خط تهران- مسكو و بالعكس توسط شركت هواپیمایی روسیه (آئروفلوت) به دلیل تعطیل شدن تنها پرواز ایران ایر در این مسیر تشریح كرد: بروز این وضعیت علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین تهیه بلیط برای مسافران، بازار ایجاد شده برای ایران ایر در طول سال های گذشته را نیز به راحتی از بین می برد.

وی با تاكید بر ضرورت تحرك بیشتر دفتر نمایندگی ایران ایر در مسكو برای رفع مشكل پیش آمده، افزود: ارتقای همه جانبه روابط ایران و روسیه ایجاب می كند كه پرواز خطوط هوایی دو كشور به خاك همدیگر نیز متقابل باشد و بر این اساس ضروری است كه ایران ایر نیز فعالیت های خود را از سر گیرد.

اروپام/518 ** 1064