۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹
کد خبر: 81049160
T T
۰ نفر
آلودگی های زیست محیطی سلامت انسان را تهدید می كند

رشت - ایرنا - رییس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی گیلان در كنگره تخصصی علوم زمین گفت : آلودگی های زیست محیطی، سلامت انسان و دیگر موجودات زنده را تهدید می كند .

به گزارش ایرنا، ' فردین مهرابیان ' عصر دوشنبه در این كنگره اظهار كرد : اسیدیته شدن آب و خاك از مشكلات زیست محیطی است كه سلامت انسانها و سایر موجودات را به مخاطره می اندازد.

وی با اشاره به این كه وجود عناصر سنگین و یا كمبود برخی مواد می تواند بر سلامت انسان تاثیرگذار باشد ، توجه به زمین شناسی پزشكی بعنوان دانشی برای بررسی تاثیرات زمین شناختی بر سلامتی انسانها، گیاهان و جانوران را حائز اهمیت خواند.

وی ارتباط بین گواتر و كمبود ید را مثالی كلاسیك در رابطه با زمین شناسی پزشكی عنوان و خاطرنشان كرد: نوشیدن آب مملو از رادون خطر بسیاری برای انسان به ویژه كودكان دارد .

مهرابیان وجود جیوه و آرسنیك در بعضی محیط ها را از عوامل بسیار خطرساز در ایجاد بیماری هایی همچون سرطان و بیماری های دستگاه عصبی و سختی آب را موثر در امراض قلبی عروقی و كلیوی خواند .

رییس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی گیلان اضافه كرد: بسیاری از سنگ‌ها دارای مقدار بالای اورانیوم هستند كه تنفس یا بلع مقادیر غیر عادی گاز رادیو اكتیو می تواند ایجاد خطر كنند.

وی با اشاره به این كه حد مجاز «آرسنیك» طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت دوصدم میلی‌گرم است، افزود : بیماری‌های قلبی عروقی، اسهال، كم خونی، كاهش گلبول‌های سفید از جمله اثرات «آرسنیك» است.

وی كمبود سلنیوم را موجب ضعف بدن در برابر بعضی از سرطان‌ها و امراض قلبی و افزایش بیش از حد آن را سبب تهوع، امراض كبدی، كلیوی، پوسیدگی دندان‌ها، سردرد و فشار خون بالا عنوان كرد.

رییس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی گیلان در خاتمه با بیان این كه توجه به اثرات عوامل زمین شناختی بر سلامت انسان مهم و ضروری است، گفت: همراهی و همكاری متخصصان علوم زمین با پزشكان می تواند در پیشگیری از بیماری ها موثر باشد.

سی‌ودومین گردهمایی و نخستین كنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین از عصر دوشنبه با حضور كارشناسان علوم زمین‌شناسی ایران و جهان به مدت سه روز در گیلان در حال برگزاری است.ك/2

620/695