این بخشی از گفته های بهرام صادقی بی غم عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تكمیلی زنجان و یكی از تولیدكنندگان حوزه محتوا در كشور است .
وی براین باور است كه مهمترین مسئله در تولیدات محتوای دیجیتال بی كیفیتی محصولات است زیرا تولیدكنندگان به رنگ ، گرافیك و دیگر جنبه های فنی و ظاهری محتوای دیجیتال اهمیت نمی دهند و به همین دلیل مخاطبان از این محصولات استقبال نمی كنند.
مشروح این گفت وگو را با هم می خوانیم :
**سوال : عمده ترین مشكل تولید محتوای دیجیتال و حوزه فناوری اطلاعات در كشور را چه می دانید؟
مشكل همان بی كیفیتی محصولات است .در بسیاری موارد یك تولید كننده محتوای دیجیتال در ایران به دلیل حمایت برخی سازمان ها و یا به دلیل علاقه شخصی خود یك محتوا را تولید می كند ولی متاسفانه این محصول نه تنها كیفیت فنی لازم را ندارد، بلكه رنگ و گرافیك آن نیز بسیار نامطلوب است بنابراین نباید انتظار داشت كه از این محصول استقبال شود.
این مسئله در مورد بازی های رایانه ای نیز صدق می كند زیرا اغلب بازی های ایرانی روی رایانه های معمولی اجرا نمی شوند و برای به اصطلاح ' ران شدن ' آنها نیاز به سیستم های مختلف است .
این عوامل باعث می شود تا بازار مصرف داخلی به سراغ تولیدات داخلی نرود و به جای آن محصولات دیگر كشورها همچون هند و مالزی خریدار داشته باشد. در این صورت هم باید پول خرج كنیم و هم باید تسلیم فرهنگ آن ها شویم و هم خودمان محتوایی برای صادرات نداریم.
از سوی دیگر در زمینه تولید محتوا نیز مشكلات زیادی وجود دارد . امروزه حجم زیادی از متن، شعر و دیگر تولیدات را تنها روی سی.دی قرار می دهیم (رایت می كنیم) و بعد آرم شركت خود را روی آن می زنیم و نام آنرا تولید ملی می گذاریم .
** سوال : این مشكل چگونه قابل رفع است ؟
مهم این است كه به سمت تولیدی پیش رویم كه در آن هوش مصنوعی ، آموزش الكترونیك و سیستم های پیشنهاددهنده (Recomand system) وجود داشته باشد.
برای مثال درحال حاضر وب سایت های گردشگری كشور تنها جنبه اطلاع رسانی دارند. در حالی كه این وب سایت ها باید حاوی اطلاعات لازم باشند و پیشنهادهایی در مورد رستوران ها ، هتل ها و اماكن دیدنی با توجه به علایق گردشگران ارایه دهند. ولی اغلب این وب سایت ها تقلیدی هستند.
مشكل دیگر این است كه تولیدات در فضای مجازی كم است و بیشتر تولیداتی كه وجود دارد به دلیل بی كیفیتی،خسته كننده و كم بازدیدكننده هستند.
در حالی كه تولیدات در این عرصه باید چند زبانه باشند و از نظر صوت و تصویر كیفیت لازم را داشته باشند.
**سوال) آیا تولیدكنندگان داخلی تاكنون توانسته اند تولیداتی قابل رقابت با محصولات خارجی ارایه كنند؟
تولیداتی كه قابل رقابت با محصولات خارجی باشند نیز تاكنون منتشر شده است . چنان چه مقالات علمی بسیاری در حوزه دیجیتال از سوی محققان ایرانی در نشریات مختلف در كشورهای آمریكا، كانادا و بلژیك چاپ شده است ولی این تولیدات فقظ مقاله بوده است و در عرصه عملی محصولات ایرانیان كم است .
برای تولید یك محصول با كیفیت بالا می توان مقالات مرتبط را مطالعه كرد و با در ك موضوع محصول مورد نظر را ساخت .
**سوال ) اگر امكان دارد چند محصول فاخر در تولیدات دیجیتال را در كشورمان نام ببرید ؟
در حال حاضر مقاله ای در سازمان ثبت اسناد موجود است كه قرار است به زودی ثبت اختراع شود . این مقاله با موضوع پردازش تصاویر پزشكی دستگاه ماموگرام است . در این مقاله پیشنهاد ساخت دستگاه دیجیتالی ارایه شده است كه می تواند سرطان سینه را تشخیص دهد و گزارش را برای پزشك بنویسد.
همچنین می توان به نرم افزار بوریا كه ویژه طراحی فرش ایرانی است ، اشاره كرد . این دو محصول در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارد.
**سوال) به نظر شما برای رفع مشكلات موجود چه باید كرد ؟
در حال حاضر استادان دانشگاه به عرصه تولید محصولات حوزه فناوری اطلاعات وارد نمی شوند این در حالی است كه عده ای سودجو تنها به دلیل وجود درآمد زیاد وارد این عرصه شده اند.
از این رو باید افراد علمی را تشویق كرد كه وارد تولید در این عرصه شوند ضمن این كه سرمایه های لازم برای گسترش این حوزه در كشور فراهم شود .
یكی از مهمترین راهكارها در این عرصه ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه است و در این زمینه هم اساتید دانشگاهی و هم صنایع مختلف باید بیش از پیش تلاش كنند.
گفت وگو از زهرا سلطانی
علمی(4)**9190**1581
عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تكمیلی زنجان خبرداد:
بی كیفیتی مشكل بزرگ تولید محتوای دیجیتال در ایران
۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۱۳
کد خبر:
81073650
تهران- ایرنا-' حجم زیادی از متن، شعر ودیگر تولیدات را تنها روی سی.دی رایت می كنیم، بعد آرم شركت ایرانی را روی آن می زنیم و آن را به نام تولید ملی به بازار عرضه می كنیم .'