۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۳۵
کد خبر: 81092553
T T
۰ نفر
با اجرای طرح 550 هزارهكتاری رهبری درخوزستان300 هزار شغل ایجاد می شود

اهواز-ایرنا- مدیر عامل موسسه جهاد نصر مجری طرح 550 هزار هكتاری توسعه كشاورزی درخوزستان و ایلام معروف به طرح رهبری گفت: با اجرای این طرح برای 300 هزار نفر در خوزستان شغل ایجاد می شود.

'یدا... شمایلی' عصر روز دوشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان كه در محل سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد ،افزود:پس از سفر هیات دولت یازدهم به خوزستان مقرر شد كه از محل صندوق توسعه ملی یك و نیم میلیارد دلار به طرح 550 هزار هكتاری كشاورزی اختصاص یابد.

وی با بیان اینكه طرح 550 هزار هكتاری رهبر معظم انقلاب از مصادیق اقتصاد مقاومتی است گفت: بی شك اجرای این طرح موجب رونق بخش كشاورزی و اشتغال خوزستان می شود.

شمایلی با بیان اینكه 500 هزار هكتار از این طرح در خوزستان و 50 هزار هكتار نیز در استان ایلام اجرا می شود، افزود:این طرح در نقاطی اجرا می شود كه وزارت نیرو به عنوان متولی تامین آب ،مسوولیت اجرای شبكه های اصلی زهكشی را برعهده دارد.

وی با اشاره به اجرایی شدن بحث فاینانس خارجی و داخلی برای اجرای پروژه، از اجرایی شدن این اقدام و واریز نخستین قسط این فاینانس توسط بانك كشاورزی حبر دادوگفت: این اقدام مسیری جدید در راستای تأمین منابع مالی این طرح است.

مدیر عامل موسسه نصر افزود: باهمكاری مسوولان خوزستان تاكنون 70هزار هكتار از مجموع اراضی، تحویل داده شده و 100 هزار هكتار نیز در دست اجرا است.

شمایلی بیان كرد: با توجه به اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی ، 140 هزار هكتار از این اراضی در حال برگزاری مناقصه است و تلاش داریم از ظرفیت پیمانكارهای خوزستان استفاده شود.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان نیز گفت:بخشی از اراضی واقع در طرح 550 هزار هكتاری رهبری، ملی هستند، كه تا پایان سال 93 این اراضی شناسایی، و به متقاضیان واگذار می شود.

'امید حاجتی ' افزود:در این راستا از سوی دولت چهار هزار و 500 میلیارد تومان برای تسریع در اجرای این طرح اختصاص داده شده كه بر اساس بررسی ها با پیش فرض اجرای زه كش و كانال اصلی و فرعی و بدون داشتن معارض،با این بودجه تنها می توان 240 هزار هكتار از این طرح را اجرا كرد.

وی از مسوولان سازمان آب و برق خوزستان خواست برای احیا و لایروبی زه كش های اصلی در این طرح اعتبار لازم را كه حدود 320میلیارد ریال است تامین كنند.

حاجتی ادامه داد:در این خصوص كمیته ای در خوزستان تشكیل شده و در10 روز كاری آینده توزیع شهرستانی این طرح انجام خواهد شد.

وی بیان كرد: در این كمیته بررسی دقیق در خصوص شناسایی پیمانكارهای طرح، مشاوران،تعداد ماشین آلات مورد نیاز در اجرای طرح مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان از تمامی طرفیت های بخش خصوصی به بهترین شكل استفاده كرد.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان افزود:یكی از برنامه های مهم در اجرای طرح 550 هزار هكتاری توسعه كشاورزی خوزستان این است كه حداقل رسوب مالی در بانك های این استان انجام شود تا تمامی منافع این طرح در خوزستان باشد.

وی بیان داشت: در بخش زه كش های این طرح نیز با توجه به اینكه زه كش های طرح 550 هزار هكتاری شش و نیم برابر طرح توسعه نیشكر در خوزستان است لازم است سازمان آب و برق خوزستان به فكر راه حلی اجرایی برای حل مشكلات باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست های كلی طرح اقتصاد مقاومتی در خوزستان گفت: با توجه به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، باید بررسی شود كه چه ظرفیت هایی در این استان وجود دارد كه می توان با اجرای دستور العمل های این ابلاغیه، به پویایی خوزستان كمك كند.

7161 / 642/640