۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81124649
T T
۰ نفر

تولید نانو ذرات حامل دارو برای درمان سرطان سینه

۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81124649
تولید نانو ذرات حامل دارو برای درمان سرطان سینه

تهران-ایرنا-پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا به تازگی نانو ذراتی طراحی و تولید كرده ‌اند كه روی سلول ‌های سرطان سینه آزمایش و نتایج قابل قبولی داشته است.

به گزارش ایرنا از پایگاه newsroom.ucla.edu، نانو ذراتی تولید شده می ‌تواند داروی شیمی‌ درمانی را با خود حمل كرده و با تابش لیزر تحریك شده و دارو را در محل تومور رهاسازی كند.

رها سازی دارو با كمك تابش پرتو برای درمان برخی بیماری ‌ها نظیر سرطان بسیار مناسب است زیرا به پزشكان این امكان را می‌ دهد كه در زمان و مكان دلخواه دارو را رها سازی كنند.

لیزر ابزاری است كه نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریكی كه طول موج مشخصی دارند ساطع می‌كند.

نخستین بار طرح اولیه لیزر را انیشتن داد. كار لیزر این گونه‌ است كه با تابش یك فوتون به یك ذره اتم یا مولكول یا یون برانگیخته ، یك فوتون دیگر نیز آزاد می ‌شود كه این دو فوتون با هم ، هم فركانس هستند. با ادامه این روند شمار فوتون‌ ها افزایش می‌ یابد كه می‌ توانند باریكه‌ ای از فوتون‌ ها را به وجود بیاورند.

این كه به توان داروی شیمی ‌درمانی را با دقت بالا درون سلول ‌های سرطانی رهاسازی كرد یك مزیت بزرگ محسوب می‌ شود زیرا با این كار سلول ‌های سالم از گزند این تركیبات مرگبار در امان می‌ مانند و اثرات جانبی دارو به حداقل می‌ رسد. اما ارائه سیستم دارویی كه به توان با تابش پرتو رهاسازی را كنترل كرد كاری چالش برانگیز است.

برای انجام این پروژه جفری زینك و فویو تامانوی محققان اصلی این پروژه با محققانی از بخش فناوری‌ نانو مركز سرطان و پژوهشگران دانشگاه مونتپیلر فرانسه همكاری كردند كه نتیجه فعالیت‌ های این گروه ساخت نانو ذراتی بود كه می ‌توانست پرتوهای نفوذ كرده به درون بافت را جذب كرده و دارو را رهاسازی كند.

این نانو ذرات حاوی هزاران حفره و ساختار نازك لوله‌ ای بودند كه داروی شیمی ‌درمانی را درون خود نگه ‌می دارد. انتهای این حفره‌ ها توسط نانو دریچه‌ هایی مسدود شده كه موجب حفظ و نگهداری داروی شیمی ‌درمانی می‌شود.

این نانودریچه‌ ها ، مولكول ‌های ویژه‌ ای هستند كه به انرژی تابش لیزر پاسخ داده و موجب باز شدن مسیر می‌ شوند. این گروه تحقیقاتی اثر بخشی این روش درمانی را روی سلول‌ های سرطان سینه در آزمایشگاه تست كردند.

قدرت نفوذ لیزر دو فوتونی در طول‌ موج‌ های مادون قرمز نزدیك تنها 4 سانتیمتر است بنابراین این روش تنها برای سرطان ‌هایی كه در این عمق از پوست قرار دارند مناسب است سرطان‌ های پستان ، معده ، روده و رحم با این روش می‌ توانند درمان شوند.

این نانو ذرات علاوه بر درمان ، می ‌توانند در بخش شناسایی نیز مورد استفاده قرار گیرند . این نانو ذرات حاوی مولكول‌ های فلورسانتی هستند كه با استفاده از روش‌ های تصویربرداری مولكولی می ‌توان از آنها تصویر گرفت. این ویژگی به محققان امكان می ‌دهد كه پیش از تابش پرتو مادون قرمز برای از بین سلول سرطانی ، مسیر حركت نانو ذرات را نیز رصد كنند.

علمی(2)**1746**1440
۰ نفر