۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 81139650
T T
۰ نفر

گربه خجالتي خراسان شمالي به قاب تصوير درآمد

۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 81139650
گربه خجالتي خراسان شمالي به قاب تصوير درآمد

بجنورد - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت: كارشناسان اين اداره كل در اتفاقي نادر موفق به تهيه عكس و فيلم از يك قلاده گربه پالاس به همراه 4 توله اش شدند.

'سيداصغر مطهري' روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: اين گربه و توله هايش در ارتفاعات شهرستان مانه و سملقان در دامنه اي با شيب بسيار تند، در داخل تنه يك درخت 'ارس' كهنسال لانه كرده بود.

وي جنسيت توله هاي اين گربه را شامل 3 قلاده نر و يك قلاده ماده عنوان و بيان كرد: مشاهده گربه پالاس به همراه 4 توله از اتفاقات نادري است كه تاكنون كمتر در سطح حيات وحش كشور اتفاق افتاده است.

گربه پالاس يكي از كمياب ترين گربه هاي وحشي ايران و جهان است كه داراي سري پهن، با رنگ زرد نخودي يا نارنجي تيره با نقطه هاي سياه رنگ بر پيشاني است كه گوش هاي كوچك و با فاصله از اصلي ترين مشخصه هاي اين گونه جانوري است.

اين گربه وحشي بسيار خجالتي و آدم گريز است و عمدتا از جوندگاني نظير موش و خرگوش و بعضا پرندگاني مانند كبك تغذيه مي كند.

زيست اين جانور در خراسان شمالي بيشتر در شهرستان هاي اسفراين و راز و جرگلان گزارش شده و زيستگاه آن در ديگر نقاط كشور نيز مناطقي از شاهرود در استان سمنان، سرخس در خراسان رضوي و نيز حاشيه هاي رود ارس در خطه آذربايجان است.

گستره مناطق تحت مديريت محيط زيست در استان خراسان شمالي 194 هزار هكتار است و از 194 گونه پستاندار و 521 نوع پرنده كشور، 51 گونه پستاندار و 150 گونه پرنده در اين استان زيست مي كنند. ك/2

623/626