۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۲۴
کد خبر: 81144981
T T
۰ نفر
وابستگی به فیس بوك دلیل فیلترینگ واتس آپ است /فعالیت 200 نرم افزارخارجی موبایل در ایران

تهران – ایرنا - دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره علت فیلتر شدن نرم افزار تلفن همراه واتس آپ گفت: یكی از دلایل تصویب فیلتر شدن واتس آپ از سوی كارگروه، خرید این نرم افزار توسط «زاكر برگ» مدیر آمریكایی صهیونیستی سایت فیلتر شده فیس بوك است.

عبدالصمد خرم آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حقوقی و قضایی ایرنا اظهار داشت: فیلتر شدن واتس آپ اواخر سال گذشته تصویب و جهت اجرا به وزارت ارتباطات نیز ابلاغ شد اما هنوز این مصوبه را اجرا نكرده اند.

** صدور حكم فیلترینگ واتس آپ توسط یكی از مقامات قضایی

معاون قضایی دادستان كل كشور توضیح داد: علاوه بر كارگروه، یكی از مقامات قضایی استان فارس نیز دستور فیلتر شدن واتس آپ را صادر كرده است و این دستور نیز به وزارت ارتباطات اعلام شده كه منتظریم هر چه سریعتر اجرا شود .

** خودداری از اجرای تصمیمات كارگروه، جرم است

دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اضافه كرد: خودداری از اجرای تصمیمات كارگروه ومقامات قضایی جرم است و اگر ثابت شود سوء نیتی در عدم اجرای این تصمیم ها وجود دارد، افراد ذیربط قابل تعقیب هستند.

خرم آبادی در خصوص نرم افزار وایبر نیز گفت: فعلا در خصوص وایبر تصمیم گیری نشده است هر چند كه وایبر هم همه خطرات واتس آپ را دارد.

** علت فیلترینگ نرم افزارهای خارجی ارتباطی تلفن همراه

دكترخرم آبادی اعلام كرد: دلایل زیادی برای فیلتر نرم افزارهای خارجی ارتباطی تلفن همراه وجود دارد اما علت اصلی فیلتر اینگونه نرم افزارها توزیع، انتشار و اشتراك گذاری غیرقابل كنترل محتوای مجرمانه خلاف اخلاق، عفت عمومی، مقدسات، فرهنگ و ارزشهای اسلامی است .

معاون قضایی دادستان كل كشور توضیح داد:دلیل دیگر فیلتر این نرم افزارها عدم نظارت مدیران و قابلیت گمنامی كاربران آنها است و این شرایط زمینه ارتكاب بسیاری از جرایم رایانه ای را فراهم می آورند و از آنجا كه مدیران و سرورهای این نرم افزارها در خارج از كشور قرار دارد و هیچگونه همكاری در جهت كشف جرم و حفظ آثار علایم و دلایل وقوع آن با ضابطین و مقامات قضایی ندارند رسیدگی به بسیاری از جرایمی كه از طریق نرم افزارهای مذكور ارتكاب یافته بی نتیجه باقی مانده و حقوق شكات و قربانیان جرایم تضییع می شود.

** وابستگی به فیس بوك باعث شد واتس آپ زودتر فیلتر شود

خرم آبادی گفت: دلیل اینكه كارگروه نرم افزار ارتباطی تصمیم به فیلترینگ 'واتس اپ' قبل از سایر نرم افزار های مشابه خارجی گرفت، این است كه مارك زاكربرگ صهیونیست، مدیر سایت فیلتر شده فیس بوك، اخیرا این نرم افزار را به قیمت نوزده و نیم میلیون دلار خریداری و اعلام كرده قصد دارد از قابلیت های آن در جهت ارتقاء وگسترش فیس بوك استفاده كند تا بدین وسیله از ریزش فعلی كاربران آن سایت كاسته و از زوال حتمی آن جلوگیری كند بنابراین وابستگی جدید این نرم افزار به سایت فیس بوك باعث شده است كه زودتر از نرم افزارهای مشابه فیلتر شود.

معاون قضایی دادستان كل كشور اظهار داشت: فیلتر سایر نرم افزارهای خارجی ارتباطی تلفن همراه نیز جزء برنامه های كارگروه است ولی تحقق آن منوط به این است كه نرم افزارهای داخلی به قدری ازجهت كمیت وكیفیت توسعه یابند كه پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: در این رابطه اقدامات و تلاش های خوبی صورت گرفته و شركتهای متعددی در داخل كشور در تولید نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه پیش قدم شده اند و البته این موضوع نیاز به حمایت و ساماندهی از طرف دولت دارد و در كشورهای دیگر نیز اینگونه امور بدون حمایت دولت به سامان نرسیده اند.

**درخواست كارگروه از مركز ملی فضای مجازی برای توسعه نرم افزارهای داخلی

خرم آبادی افزود: در همین راستا كارگروه تعیین مصادیق از مركز ملی فضای مجازی درخواست كرده تمهیدات لازم را برای ساماندهی و توسعه كمی وكیفی نرم افزارهای داخلی ارتباطی تلفن همراه توسط بخش خصوصی فراهم كند.

معاون قضایی دادستان كل كشور ابراز امیدواری كرد درآینده نزدیك ، شاهد ارتقای كمی و كیفی چشمگیری در نرم افزارهای داخلی باشیم بطوریكه در سال آینده همه شهروندان كشورمان بتوانند ارتباطات سالم و بسیار كم هزینه ای را از طریق اینترنت با تلفن همراه خود تجربه كنند.

** علت استقبال مردم از نرم افزارهای خارجی تلفن همراه

دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص علت استفاده مردم از نرم افزارهای خارجی ارتباطی تلفن همراه اظهار كرد: نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه تمامی خدمات اپراتور های تلفن همراه را انجام می دهند و به همین جهت اپراتورهای تلفنی مجازی نیز نامیده می شوند اما علت استفاده كاربران از این نرم افزارها این است كه اولا تمامی خدمات تلفن همراه مانند ارتباطات صوتی - تصویری و ارسال پیامك و پیام های متنی، صوتی و تصویری را رایگان انجام می دهند.

وی اضافه كرد: ثانیا برخلاف اپراتور های تلفن، امكان اشتراك گذاری اطلاعات را نیز بر روی موبایل فراهم می كنند و طبیعی است كاربران اینترنت برای اینكه هزینه كمتری پرداخت كنند از این نرم افزارها كه قابلیت نصب بر روی تلفن همراه را دارند، استفاده می كنند.

خرم آبادی گفت: چون نرم افزار های داخلی به علت عدم حمایت توسعه نیافته اند لذا كاربران اینترنت برای كاهش هزینه از نرم افزارهای خارجی تلفن همراه استفاده می كنند و دشمن هم از این خلاء نهایت سوء استفاده را در جهت تهاجم فرهنگی و جاسوسی می كند.

دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: البته درست است كه این نرم افزارها به ظاهر برای كاربران بی هزینه و رایگان هستند اما در واقع هزینه ارزی هنگفتی را برای تأمین پهنای باند بین المللی خود بر كشور تحمیل می كنند.

خرم آبادی ادامه داد: اگر نهادهای ذیربط بنحوی از بخش خصوصی حمایت كنند كه بتوانند اپلیكیشن های داخلی با كیفیت بالا تولید كنند این اقدام می تواند علاوه بر خودكفایی وصرفه جویی ارزی حتی با پیوستن كاربران خارجی ، باعث كسب درآمد ارزی برای كشور شده و گام بزرگی در جهت حمایت از كار و سرمایه ایرانی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

** بسیاری از نرم افزارهای خارجی تلفن همراه به سرویس های جاسوسی متصل هستند

وی در پاسخ به این سوال كه « هزینه شركت های خارجی مانند 'واتس اپ' كه نرم افزارها و خدمات خود را بطور رایگان در اختیار كاربران دیگر كشورها قرار می دهند چگونه تامین می شود؟» اظهار داشت: این شركتها اگر به درآمد مشروع قانونی قانع باشند می توانند علاوه بر هزینه های انجام شده سود كلانی نیز از طریق تبلیغات و سایر ارزشهای افزوده كسب كنند ولی بسیاری از این شركت ها مانند 'واتس اپ' وابسته به سرویس های جاسوسی هستند كه هزینه های آنها را دولت هایشان تامین می كنند و نیازی به انجام تبلیغات برای كسب در آمد ندارند و برخی از آنها نیز شركتهای تجاری هستند كه به درآمد تبلیغاتی قانع نیستند و برای كسب درآمد بیشتر به 'دیتا ماینینگ' و فروش اطلاعات می پردازند.

وی افزود : 'اطلاعات' ارزشمند ترین كالای عصر اطلاعات است و ارزش آن بالا تر از فولاد و نفت است كه با ارزش ترین كالای عصر صنعت محسوب می شوند و امروزه علاوه بر سرویس های جاسوسی، بنگاهای صنعتی، خدماتی، تجاری و فرهنگی نیز برای برنامه ریزی تولید و فروش كالاها و خدمات خود نیاز به اطلاعات دارند و آن را با قیمت گزاف خریداری می كنند.

** واتس اپ اطلاعات 450 میلیون كاربر را در اختیار دارد

معاون قضایی دادستان كل كشور گفت: به همین علت است كه مارك زاكربرگ صهیونیست اپلیكیشن 'واتس اپ' را بخاطر اینكه اطلاعات 450 میلیون كاربر در اختیار دارد، نوزده و نیم میلیارد دلار خریداری كرده و می گوید بیش از این ارزش دارد.

** دشمن می خواهد با جمع آوری اطلاعات برایمان برنامه ریزی كند

خرم آبادی گفت: هیچ كشوری اجازه نمی دهد كه اطلاعات شهروندانش مستقیما در اختیار سرویس های جاسوسی دشمن قرار گیرد تا براحتی علیه آنها برنامه ریزی كنند و حتی اگر با دید خوشبینانه به موضوع بنگریم و شركتهای خارجی را كه خدمات رایگان ارتباطی را ارائه می دهند صرفا تجاری فرض كنیم نباید اجازه دهیم این شركتها اطلاعات مردم ما را به بیگانگان بفروشند.

وی گفت: آمریكا و برخی از كشورهای اروپایی دسترسی ملت ایران به سایت های اینترنتی علمی را ممنوع كرده اند ولی ایمیل مجانی، شبكه اجتماعی فیسبوك و نرم افزار ارتباط تلفنی رایگان واتس اپ و غیره را در اختیار ما قرار می دهند و اگر جمهوری اسلامی به لحاظ حفظ ارزشها و منافع مردم وكشور محدویتی در دسترسی به این امكانات ایجاد كند به بهانه عدم رعایت حقوق بشر محكومش می كنند.

خرم آبادی ادامه داد:قطعا هدف دشمنان از ارائه این خدمات رایگان اینترنتی این است كه اولا مردم ما را از ارزش ها و شاهراه فرهنگ اصیل اسلامی منحرف كرده و به بیراهه ضلالت بكشانند و ثانیا اطلاعات مردم را جمع آوری كرده بر اساس آن، كشور را كنترل كرده و برایمان برنامه ریزی كنند.

** كشورهایی كه فعالیت نرم افزارهای خارجی را ممنوع كرده اند

دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینكه كشورهای زیادی اجازه فعالیت به اینگونه نرم افزارهای ارتباطی خارجی موبایلی نمی دهند ،گفت: به عنوان مثال به تازگی مجلس دومای روسیه مصوب كرده تمامی خدمات اینترنتی این كشور كه سرورهای آنها در خارج از روسیه قرار دارد به داخل روسیه منتقل شود و درغیر اینصورت فیلتر می شوند.

خرم آبادی اضافه كرد:همچنین كشورهای زیادی مانند عربستان ، مصر، پاكستان ، هند ، ویتنام، فعالیت اینگونه نرم افزارها ی ارتباطی خارجی موبایلی را در كشور خود ممنوع كرده یا موضوع ممنوعیت آنها را در دستور كار قرار داده اند و این بدان جهت است كه كشورها به راحتی اجازه نمی دهند اطلاعات شهروندان شان در بستر ارتباطات خارجی انجام شود زیرا بسیار خطرناك است و معمولا بخش مخابرات به لحاظ حساسیتی كه در جمع آوری اطلاعات كشورها دارد آخرین بخشی است كه خصوصی سازی می شود و كشورها در هنگام خصوصی سازی این بخش تمام تلاش خود را می كنند تا از اطلاعات مردم سوء استفاده نشود

معاون قضایی دادستان كل كشور اظهار داشت: در حال حاضر در حدود 200 نرم افزار موبایلی خارجی مانند واتس آپ، بدون محدویت در ایران فعالیت دارند ولی تعداد معدودی ( تقریبا 12 مورد ) از آنها توسط مردم مورد استفاده بیشتر قرار گرفته اند.

گفت و گو از عباس یعقوبی

اجتمام(4)**9140**1580
۰ نفر