۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81158254
T T
۰ نفر

كليد كارخانه سيمان سمنگان در دست بانك هاي خراسان شمالي

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81158254
كليد كارخانه سيمان سمنگان در دست بانك هاي خراسان شمالي

بجنورد - ايرنا - مدير اجرايي كارخانه سيمان 'سمنگان' در شهرستان مانه و سملقان از توابع خراسان شمالي گفت: اين واحد صنعتي به دليل گرفتاري در پيچ و خم دريافت تسهيلات اعتباري از بانك هاي دولتي، پس از هفت سال همچنان نيمه كاره است.

'نظرعلي نظري' روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار كرد: اين در حالي است كه براساس موافقت اصولي، در صورت تامين به موقع اعتبار اين واحد بايد در سال 90 به توليد مي رسيد.

وي اضافه كرد: عمليات ساختمان اين واحد صنعتي با بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيكي رو به اتمام است و با دريافت تسهيلات ارزي و ريالي براي خريد ماشين آلات مورد نياز از خارج كشور، اين واحد صنعتي مي تواند تا پايان سال جاري به بهره برداري برسد.

وي افزود: بانك ملي خراسان شمالي به عنوان بانك عامل براي بازگشايي ال سي انتخاب شده و ما براي خريد تجهيزات به حدود يك هزار ميليارد ريال تسهيلات ارزي و ريالي نياز داريم.

نظري گفت: قرارداد براي خريد تجهيزات اين واحد صنعتي با كشور چين منعقد شده و با بازگشايي ال سي و تامين اعتبار ارزي و ريالي ماشين آلات آن به استان حمل خواهد شد.

به گفته وي تحريم و نيز سهل انگاري بانك عامل موجب شده تا روند بازگشايي ال سي طولاني شود و در اين بخش سرمايه گذار اصلي متضرر خواهد شد.

مدير اجرايي سيمان سمنگان گفت: تاكنون 400 ميليارد ريال اعتبار از شركت اقتصادي آستان قدس رضوي به عنوان سرمايه گذار براي اين طرح هزينه شده و براي جلوگيري از تضرر سرمايه گذار بايد اين پروژه صنعتي هر چه سريعتر وارد چرخه توليد شود.

نظري گفت: با بهره برداري از اين واحد صنعتي علاوه بر اشتغال مستقيم حدود يك هزار نفر، روزانه سه هزار و 300 تن به ظرفيت توليد سيمان استان افزوده مي شود.

وي افزود: در شرايط كنوني كليد حل مشكلات سيمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان در دست بانك عامل است و بايد هر چه زودتر براي بازگشايي ال سي اقدام كند.

عمليات اجرايي كارخانه سيمان سمنگان در زميني به مساحت 100 هكتار در سال 86 در شهرستان مانه و سملقان آغاز شد.

اكنون استان خراسان شمالي داراي يك واحد توليدي سيمان در شهرستان بجنورد است كه روزانه دو هزار تن سيمان توليد مي كند و سال قبل 360 هزار تن سيمان توليدي اين واحد به ارزش 41 ميليون دلار به خارج از كشور صادر شد. ك/3

2712/626