۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81158474
T T
۰ نفر

سرگرداني ناتو در برابر اقدامات روسيه در اوكراين

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81158474
سرگرداني ناتو در برابر اقدامات روسيه در اوكراين

تهران-ايرنا- تحولات اخير اوكراين و نقشي كه غرب براي روسيه دراين روند مي بيند، بحث هاي زيادي را درمورد بازبيني در اولويت هاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي موسوم به ناتو پديد آورده است.

به گزارش روز شنبه خبرگزاري آسوشيتدپرس از بروكسل، رويارويي مستمر روسيه با غرب رايزني هايي را بين كشورهاي عضو ناتو مبني بر مسئوليت هاي اين سازمان و اينكه چه ميزان زمان و هزينه بايد براي مقابله با ماجراجويي هاي نظامي 'ولاديمير پوتين' رييس جمهوري آن كشور صرف كند، پديد آورده است.

'يان لسر/Ian Lesser'مسئول ارشد خط مشي امنيتي و خارجي انديشكده 'ژرمن مارشال/German Marshall Fun' آمريكا گفت : ناتو بايد به فكر ديگر چالش هاي امنيتي وضعيت فعلي، از جمله تروريسم سايبري، تهديد عليه عرضه انرژي و افراطي گرايي اسلامي نيز باشد.

اما وي پيش بيني كرد كه تمركز ناتو به دليل آنچه بزرگ ترين تغيير در محيط امنيتي و دفاعي اروپا طي 20 سال گذشته ناميد؛ حتما تغيير خواهد كرد. سياست هاي روسيه در شبه جزيره كريمه و استمرار فشارهاي كرملين در اوكراين بزرگ ترين تغيير بازي در فضاي اروپا بود.

لسر يادآور شد : امروزه ما شرايطي داريم كه روسيه و به وي‍ژه رهبري اين كشور اصلا قابل پيش بيني نيست. در مورد بحران جاري از همه مهم تر اين است كه روسيه به نظامي ياغي تبديل مي شود و همه شرايط بايد براي باز دارندگي و اطمينان متحدان هموار شود.

در حالي كه ناتو اين موضوع را بررسي مي كند كه بعد از سال ها عمليات در خاورميانه، آفريقا و افغانستان بايد در اروپا چطور عمل كند، يكي از فرماندهان ارشد ناتو معتقد است توانايي روسيه براي بسيج كردن تعداد فراواني از سربازان در تمرين هاي نظامي و نيات خصمانه مسكو باعث شده ناتو در مورد ظرفيت پاسخ دادن به اين نيات و بكارگيري نيروها باز بيانديشد.

ژنرال 'فيليپ بردلاو/Philip Breedlove' فرمانده نيروي هوايي آمريكا و از فرماندهان ارشد ناتو در اروپا اخيرا گفت: اكنون اين موضوع مهم است كه آيا ناتو در موقعيت درستي قرار دارد و مي تواند به خوبي واكنش نشان دهد؟ اگر ما انتظار داشته باشيم كه پوتين در سال هاي بعد نيز در روسيه قدرت داشته باشد، اگر چنين رفتاري را در آينده نيز ببينيم، آيا آماده ايم در برابر رزمايش بعدي در مرزها واكنش نشان دهيم زمانيكه پوتين خواسته خود را بر كشوري مستقل در اروپا تحميل مي كند.

ناتو از قبل گشت زني ها در كشورهاي حوزه دريايي بالتيك را افزايش داده و هواپيماهاي گشت زني 'آواكس' را در آسمان هاي لهستان و رماني به پرواز درآورده است، رزمناوها را به درياي سياه و بالتيك گسيل كرده و بيش از600 چترباز ارتش امريكا را در لهستان و ديگر كشورهاي حوزه درياي بالتيك به طور موقت مستقر كرده است.

بحث و بررسي در مورد تدابير درازمدت و اينكه چطور ناتو بايد عمل كند، بازسازي و به نوع ديگري از واكنش به چالش هاي جديد مسكو مهم ترين دستور جلسه نشست سران ناتو در 'ويلز' سپتامبر(شهريور/مهر) جاري است كه سران 27 كشور عضو ناتو در اين نشست گردهم مي آيند.

بردلاو در سفر به كانادا هفته اخير گفت مي خواهد سران سياسي كشورهاي عضو ناتو در مورد استقرار دائم نيروهاي اين سازمان در اروپاي شرقي و تشديد توانايي هاي دفاعي محلي آن تجديد نظر كنند.

وي روز چهارشنبه در اوتاوا گفت: به نظر من بايد اين موضوع را در نظر داشته باشيم و جزئيات آن را براي بررسي با رهبران كشورها تدوين كنيم.

اگر سربازان ارتش آمريكا بخشي از حضور نظامي ناتو در اروپاي شرقي باشند، به معناي توقف يا بازبيني در سياست كاهش حضور ارتش آمريكا در اين منطقه است كه از دهه 1990با كاهش تنش بين غرب و اتحاديه جماهير شوروي سابق آغاز شد.

بر اساس آماري هفته جاري فرماندهي اروپاي ارتش آمريكا از مجموع 420 هزار نيروي ارتش يونيفروم پوش در اوج جنگ سرد، تعداد سربازان آمريكا در اروپا به 68 هزار سرباز كاهش يافته است.

تنها در سال گذشته دست كم 22 فروند تانك اصلي ميدان نبرد آمريكايي مستقر در اروپا از محل ماموريت خود خارج شده و به آمريكا ارسال شده اند.

عجيب آنكه،چالش جديد ناشي از روسيه در حالي روي مي دهد كه عده اي در داخل و خارج از ناتو در اين مورد بحث مي كنند كه اگر بزرگ ترين عمليات ناتو در طول تاريخ يعني حمله به افغانستان پايان يابد، اين سازمان چه دستورالعملي خواهد داشت.

از نظر برخي تحليلگران تصميم ناتو براي استقرار نيروهاي ارتش و عمليات تثبيت سازي در مناطقي بسيار دورافتاده باعث شده از مهم ترين مسئوليت خود يعني تامين امنيت اعضاي خود دور بماند.

'مايكل اي براون/ Michael E. Brown' كارشناس مدرسه امور بين الملل دانشگاه 'جرج واشنگتن' مي گويد: به نظر من ناتو از ماموريت اصلي خود دور مانده است. اين سازمان مجموعه اي از ماموريت هاي بين المللي را برعهده گرفت كه براي آن بسيار چالش برانگيز بود، اكنون وادار شده كاري را انجام دهد كه بايد در ابتدا انجام مي داد و آن باز دارندگي است.

آخرين باري كه سران ناتو با يكديگر ديدار كردند، ماه مه 2012(ارديبهشت/فروردين 1391) در شيكاگو بود و در اين نشست اميداواري خود را از ايجاد همكاري راهبردي درست بين روسيه و ناتو بيان داشتند. توسل روسيه به قدرت براي الحاق شبه جزيره كريمه، تهديدهاي مستمر نظامي اوكراين و مداخله احتمالي مسكو در مناطق محل سكونت روس ها در اوكراين طي چند ماه اخير، اين رويا را بر باد داد.

مقامات ناتو مي گويند دولت پوتين اكنون بيشتر شبيه به رقيب عمل مي كند تا يك شريك و بدترين خطر براي امنيت اروپا از زمان سقوط اتحاد جماهير شوروي بوده است.

'آندراس فوگ راسموسن' دبير كل ناتو اخيرا در پاسخ به اين سوال كه آيا ناتو در اين مورد به نتيجه رسيده است كه بار ديگر روسيه را اولويت اول خود اعلام كند، گفت : دفاع و محافظت كارامد از متحدان ما از اهداف اصلي ناتوست و از زمان تشكيل اين سازمان 65 سال قبل مهم ترين هدف از تشكيل آن بوده است.

با وجود اين راسموسن به سرعت افزود: يكي ديگر از مسئوليت هاي ناتو مشاركت در مديريت بحران بين المللي است و ما امنيت تعريف شده همگاني را به عنوان يكي از وظايف خود دانسته ايم و به اجراي اين مسئوليت ها ادامه مي دهيم.

'ايوو دالدر/Ivo Daalder' نماينده دائم آمريكا در ناتو از 2009 تا 2013 در مصاحبه اي گفت كه ناتوبه دليل وجود چالش هاي ديگر جهاني از جمله بهار عربي نمي تواند همه توانايي و ظرفيت خود را روي روسيه متمركز كند.

دالدر همچنين گفت روسيه امروز مانند اتحاد جماهير شوروي نيست، از نظر ايدئولوژيكي در جهان برتري ندارد و حتي از نظر نظامي نيز اين طور نيست.

وي افزود: پوتين اولويت كليدي خط مشي امنيتي و خارجي ما نيست و هرگز نيز نخواهد بود، او به اندازه كافي قوي و مهم نيست.

يكي از متغيرهاي مهم اين است كه آيا بسياري از متحدان اروپايي مي خواهند هزينه هاي دفاعي خود را افزايش دهند يا خير. فوگ راسموسن اقدامات اخير روسيه در برابر اوكراين را زنگ خطري دانسته به اين معنا كه زمان پايان كاهش هزينه هاي دفاعي فرا رسيده است. در همين برهه زماني كه روسيه 30 درصد بودجه دفاعي خود را افزايش داده است؛ شماري از كشورهاي عضو ناتو 40 درصد بودجه خود را كاهش داده اند.

راسموسن روز گذشته (جمعه) درسخناني در'تالين' پايتخت استوني گفت كه استوني، ليتواني و لتوني به همراه روماني خود را متعهد به افزايش بودجه دفاعي كرده اند.

وي همچنين يادآور شد: مطمئن هستم ديگر كشورهاي عضو نيز وارد اين مسير مي شوند، زيرا امور دفاعي و امنيتي مهم است. آزادي گرانبهاست و بدون بها حاصل نمي شود.

اروپام**9157 ** 1064