۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۴۲
کد خبر: 81173771
T T
۰ نفر
گربه آدم گريز خراسان شمالي دم به تله مستندسازان نداد

بجنورد - ايرنا - مستندسازاني كه براي ساخت فيلم از زندگي گربه وحشي 'پالاس' در ارتفاعات خراسان شمالي رفته بودند، دست خالي بازگشتند.

مسوول روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي روز پنجشنبه به ايرنا گفت: انتشار اخبار و تصاويري از زيست گربه نادر 'پالاس' در ارتفاعات اين استان، اوايل ارديبهشت امسال، دو گروه مستندساز را براي تهيه فيلم از اين گونه جانوري به منطقه كشانده بود.

'ˈحسن پهلوان' اظهار كرد: 'پرهام ديباج' مستندساز حيات وحش از تهران و 'مجيد حبيب نژاد' از مستندسازان خراسان شمالي با هماهنگي و همراهي كارشناسان محيط زيست راهي منطقه زيست اين گونه وحشي شدند اما اثري از آن نيافتند.

اوايل ارديبهشت كارشناسان اداره كل محيط زيست خراسان شمالي هنگام گشتزني در مناطق تحت مديريت اين اداره در شهرستان مانه و سملقان، موفق به مشاهده يك قلاده گربه پالاس به همراه 4 توله اش شده و از آنها فيلم و عكس گرفته بودند.

انتشار اين اخبار و تصاوير بر روي خروجي خبرگزاري جمهوري اسلامي، شماري از فعالان عرصه مستندسازي حيات وحش را به صرافت ساخت فيلم از اين گونه كمياب جانوري انداخت.

ˈبه گفته 'بهروز جعفري' كارشناس آبزيان و حيات وحش محيط زيست خراسان شمالي اين گربه و توله هايش در ارتفاعات مانه و سملقان در دامنه اي با شيب بسيار تند، در داخل تنه يك درخت 'ارس' كهنسال لانه كرده بودند.

گربه پالاس از كمياب ترين گربه هاي وحشي ايران و جهان است كه داراي سري پهن، با رنگ زرد نخودي يا نارنجي تيره با نقطه هاي سياه بر پيشاني است كه گوش هاي كوچك و با فاصله از اصلي ترين مشخصه هاي آن است.

اين گربه وحشي بسيار خجالتي و آدم گريز است و عمدتا از جوندگاني نظير موش و خرگوش و بعضا پرندگاني مانند كبك تغذيه مي كند.



زيست اين جانور در خراسان شمالي بيشتر در شهرستان هاي اسفراين و راز و جرگلان گزارش شده و زيستگاه آن در ديگر نقاط كشور نيز مناطقي از شاهرود در استان سمنان، سرخس در خراسان رضوي و نيز حاشيه هاي رود ارس در خطه آذربايجان است.

گستره مناطق تحت مديريت محيط زيست در استان خراسان شمالي 194 هزار هكتار است و از 194 گونه پستاندار و 521 نوع پرنده كشور، 51 گونه پستاندار و 150 گونه پرنده در اين استان زيست مي كنند. ك/3

626