۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۵
کد خبر: 81186522
T T
۰ نفر
سند ملي توسعه ذخيره سازهاي انرژي الكتريكي تا دو ماه آينده تكميل مي شود

تهران-ايرنا-رييس پژوهشكده انرژي هاي نو دانشگاه صنعتي اميركبير از تكميل سند ملي توسعه فناوري ذخيره سازهاي انرژي الكتريكي تا دو ماه آينده و ارائه آن به شوراي عالي انقلاب فرهنگي خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، مهران جوانبخت روز دوشنبه در نشست هم انديشي طرح كلان ملي توسعه فناوري و توليد باتري هاي ليتيومي در كشور اظهار داشت:دانشگاه اميركبير تقريبا از 8 سال قبل فعاليت هاي چشمگيري در حوزه باتري هاي ليتيومي آغاز كرده و در ساليان اخير اين فعاليت ها گسترده تر شده است.

وي خاطرنشان كرد: يكي از گروه هاي پژوهشكده انرژي هاي نو دانشگاه اميركبير نيز در زمينه ذخيره سازهاي انرژي الكتريكي و باتري هاي ليتيومي فعاليت مي كند و از 2 سال قبل موضوع بومي سازي اين باتري ها و توليد صنغتي آنها به شوراي عالي عتف ارائه شده و مورد تاييد قرار گرفته است.

مجري طرح كلان توسعه باتري هاي ليتيومي به تصويب آخرين مرحله اين پروژه در هفته پژوهش سال قبل (آذرماه 92) اشاره كرد و گفت: وزارتخانه‌هاي صنعت و دفاع به عنوان بهره برداران اين پروژه محسوب مي شوند و سازمان توسعه منابع انرژي به عنوان مجري صنعتي و دانشگاه اميركبير به عنوان دانشگاه محوري اين طرح كلان تعيين شده است.

جوانبخت ادامه داد: كميته راهبري اين طرح كلان در دانشگاه اميركبير تشكيل شده و تدوين سند ملي توسعه فناوري ذخيره سازهاي انرژي الكتريكي در دستور كار اين كميته قرار گرفته است كه تاكنون بيش از 70 درصد سند تكميل شده است.

وي به جايگاه ذخيره سازهاي انرژي اشاره كرد و ادامه داد: بر اساس مطالعاتي كه موسسه مك‌ كنزي در حوزه مطالعات استراتژيك انجام داده است 12 تكنولوژي برتر تا سال 2025 بيشترين تاثير را بر اقتصاد جهاني خواهند گذاشت كه 2 مورد از اين تكنولوژي ها در حوزه ذخيره سازهاي انرژي است.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير، گلوگاه ذخيره سازهاي انرژي الكتريكي را توسعه خودروهاي برقي و هيبريدي و شبكه هاي هوشمند عنوان كرد.

به گفته وي ذخيره سازهاي انرژي هاي الكتريكي داراي كاربردهاي متنوعي هستند كه از شبكه هاي هوشمند، انرژي هاي پاك، صنعت هواپيمايي، ايستگاه هاي مخابراتي، برق پشتيبان صنعت، وسايل الكترونيكي، مترو تا پدافند غير عامل را در برمي گيرد.

وي به نقشه راه خودروهاي الكتريكي و هيبريدي كه از سوي آژانس بين المللي انرژي ترسيم شده است، اشاره كرد و گفت: بر اساس اين نقشه راه ميزان گاز دي اكسيد كربن توليدي دنيا تا سال 2050 بايد 50 درصد كاهش يابد و اين در حالي است كه تا آن زمان پيش بيني مي شود كه تعداد وسايل نقليه در سراسر دنيا سه برابر شود.

جوانبخت يادآور شد: كشورهاي چين، آمريكا، ژاپن، كره جنوبي، فرانسه، اسپانيا و آلمان سهم قابل ملاحظه اي از توليد خودروهاي هيبريدي را تا افق 2020 تعيين كرده اند.

وي براساس تحقيقات اجرا شده، پيش بيني كرد تعداد خودروهاي برقي دنيا از يك ميليون دستگاه فعلي در سال 2014 به هفت ميليون دستگاه خودرو تا سال 2020 افزايش يابد.

مجري طرح كلان باتري‌هاي ليتيومي، اقدام دولت يازدهم در حذف سود بازرگاني واردات خودروهاي برقي و هيبريدي به كشور را اقدامي ارزنده توصيف كرد و گفت: خوشبختانه وزارتخانه هاي صنعت و ايجاد زيرساخت هاي لازم در اين حوزه هستند.

وي تصريح كرد: بخش عمده اي از قيمت خودروهاي برقي مربوط به باتري هاي آنها است و چنانچه با توليد انبوه مشكل قيمت باتري مرتفع شود زمينه توسعه توليد اين خودروها فراهم خواهد شد.

جوانبخت ضمن مقايسه راندمان انرژي در خودروهاي برقي و بنزيني افزود: راندمان انرژي براي خودروهاي برقي حدود 25 درصد و براي خودروهاي فعلي كمي بيش از 11 درصد است.

وي در عين حال تاكيد كرد: بر اساس تخمين هاي صورت گرفته در صورت اضافه شدن 500 هزار خودروي برقي به مجموعه حمل و نقل كشور، تنها يك درصد به مصرف برق كشور اضافه خواهد شد.

نشست هم انديشي طرح كلان ملي توسعه فناوري و توليد باتري هاي ليتيومي در كشور و فرهنگ سازي استفاده از خودرو برقي در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد.

علمي (3)**1055**1440
۰ نفر