۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 81195154
T T
۰ نفر
خیابان های مركز استان خراسان شمالی در سیطره سد معبری ها

بجنورد - ایرنا - بخش زیادی از معابر و خیابان های بجنورد، مركز استان خراسان شمالی توسط فروشندگان و مغازه داران این شهر اشغال شده است.

به گزارش ایرنا، بیشتر فروشندگان و مغازه داران این شهر، در قراردادی نانوشته، بخش زیادی از پیاده روها و حتی خیابان ها را به ملك شخصی خود تبدیل كرده و با بساط كردن و عرضه اجناس خود، راه را بر رهگذران تنگ كرده اند.

بی توجهی متولیان امر و نبود قاطعیت در ساماندهی امور شهری بتدریج موجب شده تا سد معبر بازاریان از حالت موقت و نامحسوس به شكلی تثبیت شده درآید و برخی از آنان با جسارتی تمام، پیاده رو و حتی بخشی از خیابان را با زدن میله و نرده، به تصرف درآورند.

گروهی از مغازه داران نیز به شكلی دیگر، با گذاشتن كله قندی هایی در برابر فروشگاه خود، كه با هدف جلوگیری از توقف خودروها صورت می دهند، عرض خیابان را تنگ كرده و حقوق شهروندان را نادیده می گیرند.

شماری از شهروندان بجنوردی از پدیده سد معبر به عنوان یكی از معضلات اساسی شهری یاد كرده و می گویند: مسوولان و نهادهای مرتبط باید در مقابله با این معضل، كه روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود، به صورت جدی وارد عمل شوند.

وجود معضل سد معبر در برخی پیاده روها و خیابان های اصلی و فرعی شهر بجنورد نه تنها موجب گلایه شماری از شهروندان و مسوولان شده بلكه سیمایی شلخته و نامناسب نیز از این شهر پیش چشم مسافران و گردشگران عبوری می گذارد.

به گزارش ایرنا، اشغال بخشی از پیاده روها و خیابان های كم عرض توسط كسبه معضلی است كه علاوه بر ایجاد گره های ترافیكی، موجب آزار عابران پیاده و مردمی می شود كه هر روز به قصد خرید و گشت در بازار به خیابان می آیند.

یك شهروند بجنوردی در گفت و گو با ایرنا این اقدام بازاریان را تضییع حقوق شهروندی خوانده و می گوید: انتظار آن است كه مسوولان مربوط بخصوص شهرداری برای برخورد با این رفتار نادرست وارد میدان شوند.

'مسعود حیدرزاده' می افزاید: متاسفانه اكنون بیشتر میوه و سبزی فروشان بجنورد، اجناس خود را در بیرون از مغازه انبار می كنند كه حضور مشتریان برای جداسازی این اجناس برای خرید، دیگر فضایی برای عبور رهگذران نمی گذارد.

وی به پررنگ بودن سد معبر در برخی از نقاط شهر از جمله خیابان چمران اشاره كرد و گفت: استقرار چندین سمساری، این خیابان را در نگاهی كلی به یك سمساری بزرگ تبدیل كرده است كه اجناس رنگ و رو رفته آن در پیاده روها رها شده اند.

یك شهروند دیگر از وضعیت حدفاصل چهاره راه 'باسكول' تا میدان دفاع مقدس شكایت كرده و می گوید: متاسفانه این خیابان در سیطره فروشندگان مصالح ساختمانی است كه پیاده رو را به عرضه گاه مصالح فروشی خود تبدیل كرده اند.

'احمد صداقتی' به وضعیت نابسامان خیابان مدرس نیز اشاره كرد و گفت: متاسفانه این مسیر به كارگاه مكانیكی ها، صافكاران، آهنگران و دیگر صنوف خدمات خودروی تبدیل شده به گونه ای كه شهروندان بخصوص بانوان رغبت نمی كنند از این خیابان عبور كنند.

شهردار بجنورد نیز با تایید گفته شهروندان، معضل سد معبر در این شهر را مربوط به دست فروشان و عرضه كنندگان سیار و برخی از صاحبان صنوف می داند.

'روح الله براتیان' اظهار می دارد: بخشی از این اصناف بیشترین میزان اشغال معابر عمومی را داشته و علاوه بر آن آلایندگی صوتی بالایی نیز دارند.

وی بر عزم شهرداری بجنورد برای برخورد قاطع با سد كنندگان معابر شهری ها تاكید كرد و گفت: البته این برخورد قهری نخواهد بود بلكه تنها از راه اجرای قانون اعمال می شود.

شهردار بجنورد گفت: وجود سد معبر بویژه در هسته مركزی شهر باعث بروز مشكلات ترافیكی و آزار شهروندان شده است.

'محمود ثمینی' فرماندار بجنورد نیز بر مشاركت دستگاه های مسوول در مدیریت شهری و رفع معضل سد معبر تاكید كرد و گفت: شهرداری باید با فراهم كردن بستر لازم، دستگاه های مربوط را با هم هماهنگ كند تا معضل سد معبر در این شهر مدیریت شود.

دادستان بجنورد نیز بر ضرورت مشاركت مردم در این خصوص تاكید كرد و گفت: دستگاه های مسوول باید به صورت جدی وارد عمل شوند و بدون تبعیض با تمامی افرادی كه سد معبر ایجاد می كنند به صورت قانونی برخود كنند.

'مسلم محمدیاران' افزود: شهرداری توانایی ورود به رفع سد معبر را دارد و اگر برخوردی توسط متخلفان در این خصوص انجام شود، دستگاه قضایی حامی شهرداری است، زیرا شهرداری یك نهاد خدماتی عمومی است كه وظیفه دفاع از حقوق شهروندان را دارد.

وی افزود: مشكلات ایجاد شده در حاشیه سدمعبرها متنوع و فراگیر است اما می توان با الگوی اجرا شده در سایر شهرها از جمله مشهد، راهكار مناسبی را در مدیریت این معضل اعمال كرد.

فرمانده نیروی انتظامی بجنورد نیز بر ضرورت عدم مدارا با متخلفان این بخش و سد كنندگان معابر عمومی برای حل این معضل شهری تاكید كرد.

سرهنگ 'محمدحسن مرادی' با بیان اینكه برخورد قضایی با متخلفان سد معبر اجرای عدالت است، افزود: اگر تمامی اداره ها و سازمانها سهم خود را در مدیریت شهری ایفا كنند معضل سد معبر در این شهر ریشه كن خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز سد معبر را مشكلی اساسی خواند و گفت: این سازمان مجوز كسب و كار در حیطه مغازه و فروشگاه را به مغازه داران می دهد اما آنان با تخلف، فعالیت خود را به پیاده رو و خیابانها می كشانند.

'یحیی نیكدل' افزود: برخی از كسبه متاسفانه در اقدامی غیرقانونی، بخشی از معابر عمومی و خیابان ها را برای انبار كردن كالای خود و یا عرضه آن به مشتری مورد استفاده قرار می دهند.

وی بر لزوم بازدید مستمر از سطح معابر عمومی و خیابان های این شهر تاكید كرد و گفت: اگر متخلفان به اخطارهای شهرداری توجه نكرده و به سد معبر خود ادامه دهند شهرداری می تواند پروانه كسب آنان را تمدید نكند.

در شهر 200 هزار نفری بجنورد، مركز استان خراسان شمالی، حدود 9 هزار واحد صنفی مجاز و غیرمجاز فعالیت دارند كه دو هزار و 500 واحد آنها صنوف خدماتی هستند. ك/4

7184/626