۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۴
کد خبر: 81216586
T T
۰ نفر
سومين جشنواره اسب اصيل ايراني نژاد كردي در مهاباد برگزار شد

مهاباد - ايرنا - سومين جشنواره اسب اصيل ايراني نژاد كردي روز پنجشنبه در روستاي گوك تپه مهاباد با حضور جمعي از علاقه مندان به اين رشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اين آيين با حضور نماينده مردم مهاباد در مجلس، فرماندار مهاباد و جمعي از مسوولان اجرايي اين شهرستان و با شركت بيش از 100 اسب از شهرستان هاي مختلف استان هاي كردستان و آذربايجان غربي برگزار شد.

اين جشنواره در سه رده كلاس اسب 'نريان'، 'ماديان' و 'كره اسب' و زير نظر هيات سواركاري استان هاي آذربايجان غربي و كردستان برگزار شد.

شركت كنندگان در اين جشنواره با اسب هاي خود در محوطه مشخص شده پيست اسب دواني به انجام حركات نمايشي و سواركاري پرداخته و هيات داوران همايش نيز با توجه به مهارت ها و توانايي هاي اسب ها، زيبايي و اصيل بودن آنها اسب هاي برتر را انتخاب مي كردند.

در اين جشنواره كه با استقبال خوب شهروندان همراه بود چندين برنامه فرهنگي، هنري ديگر از جمله پخش موسيقي محلي كردي (دهل و سورنا) و گروه رقص كردي (هه ل په ركي) نيز برگزار شد.

اين جشنواره به همت اداره جهاد كشاورزي و هيات سواركاري شهرستان مهاباد و با همكاري اداره ورزش و جوانان و دانشجويان رشته كشاورزي دانشگاه پيام نور مركز مهاباد برگزار شد.

اسب اصيل ايراني نژاد كردي اولين اسب در جهان است كه توسط انسان اهلي شده و نژاد آن در مراكز تحقيقاتي به ثبت رسيده است.

از چهار نژاد در سطح كشور كه به عنوان اسب ايراني شناخته شده اند اصلي ترين و بهترين آن اسب نژاد كردي است.

اسب كردي به دليل داشتن برخي خصوصيات بارز از جمله قد متوسط 150 - 140 سانتيمتر، بدن كوتاه و در مجموع عضلاني با زير بند محكم، بسيار باهوش، مطيع، صبور و مقاوم به مسافت‌هاي طولاني، داراي سينه فراخ و از جلو به حد قابل قبول عضلاني، پرنفس و پر خون، قوي بودن اعضاي دست و پا و كمر بهترين نژاد اسب به خصوص جهت مسابقات چوگان به شمار مي‌آيد.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.

584/581/ 1495
۰ نفر