۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۸:۲۹
کد خبر: 81221452
T T
۰ نفر
معادن چهارمحال وبختیاری و ظرفیت هایی كه بهره برداری نمی شود

شهركرد- ایرنا- 'معدن'، ظرفیتی و گنجینه ای گرانبها در دل عرصه های طبیعی است كه دربیشتر موارد به عنوان ظرفیتی مغفول مانده و توسعه نیافته از آن یاد می شود.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری در فعالیت های معدنی در كشور در جایگاه بیست و یكم قراردارد و با وجود فعالیت های معدنی كه در این استان اجرا شده، همچنان مسوولان بر این باورند كه بخش عظیمی از ذخایر معدنی استان ناشناخته مانده و باید عملیات اكتشاف در پهنه های گوناگون استان انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هم اكنون 176 معدن فعال در استان در زمینه كانی های غیرفلزی، فلزی و خاك های نسور فعال است كه 3.41 درصد از معادن كشور را شامل می شود.

'سید نعیم امامی' در گفت وگو با گزارشگر ایرنا افزود: از معادن فعال استان 37 معدن سنگ تزئینی، 127 معدن سنگ لاشه ساختمانی، شش معدن سنگ گچ، چهار معدن سیلیس، یك معدن آرژیلیت و بوكسیت و یك معدن تولید مواد اولیه سیمان است.

وی، میزان سرمایه گذاری معادن در چهارمحال و بختیاری را حدود 587 میلیارد ریال برشمرد و گفت: یكهزار و 516 نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.

امامی تصریح كرد: استخراج موادمعدنی از معادن استان سالانه بین هفت تا 7.5 میلیون تن است كه 1.2 درصد میزان تولیدات كشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد:امسال اكتشافات معادن سنگ های تزئینی جایگزین فعالیت های معدنی شن و ماسه می شود.

امامی از توقف صدور پروانه بهره برداری اكتشافات معدنی در زمینه شن و ماسه و سنگ شكن با هدف حفاظت از عرصه های منابع طبیعی خبرداد.

وی تاكیدكرد: ادغام سازمان صنایع، معادن و بازرگانی موجب محو شدن و به حاشیه رفتن بخش معدن در این استان شده است.

امامی اظهار داشت: به رغم تلاش و فعالیت های گسترده فعالان بخش معدن، پس از ادغام این بخش در سازمان صنعت، معدن و تجارت، فعالیت های معدنی در این استان كمرنگ شده است.

معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز سنگ تزئینی، سنگ لاشه، آهك صنعتی، مواد اولیه سیمان، شیل برای تولید آجر، سلستین، فلزات پایه، خاك نسوز، سیلیس، دولومیت، مس و فلدسپات سدیم دار را پتانسیل های معدنی شناخته شده در استان برشمرد.

'محمدكاظم منزوی' در گفت وگو با گزارشگر ایرنا مجموع ذخایر زمین شناسی معادن شناسایی شده دارای ظرفیت استان را، 980 میلیون تن در سال برآورد كرد.

به گفته وی، چهارمحال وبختیاری با یك درصد از وسعت كشور سهم قابل توجهی از معادن ایران داراست.

منزوی توزیع معادن استان را 43 درصد در شهركرد ، 29 درصد فارسان، 26درصد لردگان، 19 درصد كیار، 17 درصد بروجن، هشت درصد كوهرنگ و شش درصد در اردل عنوان كرد.

بنابر این گزارش، شمار معادن فعال كشور بیش از پنج هزار و 600 معدن است كه سالانه نزدیك به 400 میلیون تن انواع مواد معدنی از این معادن استخراج می شود.

اول تا دهم تیرماه دهه صنعت و معدن نامگذاری شده است.

7361/558/

از نرگس كریمی