۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۴۸
کد خبر: 81234470
T T
۰ نفر
برنامه هاي كانون پرورش فكري براساس كتابخواني است

كرمان - ايرنا - مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور گفت: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برنامه‌هايش را بر اساس خواندن و ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني بنا كرده است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون‌، عليرضا حاجيان ‌زاده روز شنبه در آيين توديع و معارفه مديركل سابق و جديد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان افزود: روزه، تمرين خودداري كردن، مراقبت و اطاعت از پروردگار است و خودداري با پشتوانه اطاعت به انسان ارزش مي‌دهد.

وي بيان كرد: در كانون پرورشي اگر معتقديم با مخاطب كودك و نوجوان كار مي‌كنيم دو رويكرد اساسي بايد برنامه‌ريزي شود؛ نخست رويكرد عمومي كه نسبت به تمامي مخاطبان داريم و شامل نيازهاي عمومي است كه بايد شناسايي و برنامه‌ريزي شود.

مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور ادامه داد: دومين رويكرد شامل رويكرد خاص و نيازهاي موضوعي كودكان و نوجوانان است كه بايد شناسايي و اولويت‌بندي شود و خود را در برنامه‌ها نشان دهند.

وي افزود: نياز عمومي كودكان و نوجوانان كه از آن با عنوان توسعه سواد خواندن ياد مي‌كنيم و توسعه سواد خواندن در تحقيقات صورت گرفته موضوع اصلي است.

وي گفت: فعاليت‌هاي كانون پرورشي بر محور 900 كتابخانه استوار است و 42 فعاليت فرهنگي و هنري در اين مراكز انجام مي‌شود.

حاجيان ‌زاده با اشاره به اينكه براي جذابيت كتابخواني فعاليت‌هاي علمي، فرهنگي و هنري را در كانون پرورشي در قالب 42 فعاليت ترسيم مي‌كنيم، اضافه كرد: برنامه‌ها متناسب با سلايق بچه‌ها و حول محور كتابخواني تعريف مي‌شود.

وي با بيان اينكه دانايي و توانايي به عنوان دو بال براي اعضاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تعريف شده است، گفت: در كنار دانايي از طريق مطالعه سعي مي‌كنيم، سطح مطالعه بچه‌ها را افزايش دهيم.

وي افزود: سلامت روان و نظام دروني بچه‌ها در گرو يادگيري درست آنهاست و عقل اگر حاكم شود، روح و روان انسان را هدايت مي‌كند و مبناي كار ما تفكر و عقلانيت است و در اين شرايط شخصيت انسان به ثبات و درون اشخاص به آرامش مي‌رسد.

حاجيان‌زاده بيان كرد: يادگيري و پرورش فكر با رويكرد فرهنگي و تربيتي است و مهارت خواندن كليد يادگيري و تفكر است و معتقديم با خواندن و مهارت خواندن توانايي درك كودك، نوشتن، توانايي بيان، روح پرسشگري و حل مسئله افزايش مي‌يابد.

وي تصريح كرد: رشد خلاقيت و مهارت‌هاي لازم به دست مي‌آيد و مطالعه را بايد براي بچه‌ها لذتبخش كنيم.

مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور اضافه كرد: در رويكرد اختصاصي كانون پرورشي هم پيدا كردن سوژه‌ها و موضوعات مختلف كارها را دنبال مي‌كنيم.

حاجيان‌زاده گفت: در ابعاد اجتماعي، اخلاق، علمي و مذهبي بايد سوژه پيدا كنيم و در تمامي فعاليت‌ها و توليدات اين سوژه‌ها را به جريان بيندازيم.

وي خاطرنشان كرد: فعاليت ما بايد پشتوانه تحليلي داشته باشد و در قالب هنر، ادبيات و خواندن اين سوژه ‌ها را ميان كودكان و نوجوانان به جريان بيندازيم تا آينده آنها مبتني بر اين جريان‌ها باشد.

حاجيان زاده با تاكيد بر اينكه توليدات بايد براساس مطالعات مبتني بر تحليل و اولويت ‌بندي باشد، گفت: اتاق ‌هاي فكر در كانون پرورشي تشكيل داده‌ايم و اعضاي اين اتاق‌ ها در حال انجام مطالعات هستند.

وي بيان كرد: در حوزه مديريتي كانون پرورشي هم بايد دو جهت‌گيري و وجهه كاري را مراقبت كنيم كه پشتيباني از بدنه كانون و ايجاد شرايط بسيار مناسب براي ايجاد اشتغال جزو راهكارهاست.

وي خاطرنشان كرد: فضاي دوست داشتني در كانون پرورشي بايد وجود داشته باشد تا همكاران بدون دغدغه فعاليت كنند و شناسايي مشكلات همكاران و رفع آنها از دغدغه‌هاي اصلي ماست.

مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور افزود: مبناي تغييرات الزاما ناكارآمدي افراد نيست و دلايل مختلفي دارد و اين تغييرات، فرآيندي عادي است.

وي تصريح كرد: هر تغييري يك جهش، رشد و فرصت جديدي است كه فرد بتواند از فرصت بعدي استفاده كند.

وي با قدرداني از تلاش‌هاي مدير سابق كانون پرورشي و جايگاه مطلوب وي بين همكاران سابقش ادامه داد: مديركل جديد كانون پرورشي اهل فرهنگ و ادب است و با حوزه كودك و نوجوان آشنايي دارد.

در اين آيين از خدمات مسعود گنجعليخاني تقدير و محمدرضا عليزاده به عنوان مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان كرمان معرفي شد.ك/1

7444/8154