۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸
کد خبر: 81239677
T T
۰ نفر
آیا سقف بودجه از سوی باشگاه استقلال رعایت شده است؟

تهران - ایرنا - دوره جدید مدیریت در باشگاه استقلال تهران با موضوع شفاف سازی قراردادهای مربیان و بازیكنان فوتبال مصاف بود و از این رو رقم قرارداد تمامی بازیكنان و كادر فنی این تیم در سیزدهمین دوره لیگ برتر منتشر شد.

به گزارش ایرنا، پس از كنار رفتن علی فتح الله زاده از مدیریت باشگاه استقلال كه مهمترین دلیل آن مشكلات عدیده مالی دراین باشگاه پرطرفداربود، بهرام افشارزاده دبیركل سابق كمیته ملی المپیك در راس مدیریت باشگاه آبی ها قرار گرفت.

هر چند افشارزاده از مدیران باسابقه و خوش نام ورزش كشور به شمار می آید اما یك منبع مطلع در باشگاه معتقداست موانعی در برابر برنامه های وی قرار گرفته است.

هیات مدیره باشگاه استقلال در دوره جدید برخلاف دوره های قبل كه بیشتر جنبه تشریفاتی داشت، این بار با قدرت كار خود راآغاز كرد و اعضای آن نیز بارها تاكیدكردند كه تمامی برنامه ها و فعالیت های باشگاه باید پس از تصویب در هیات مدیره اجرایی شود.

با توجه به در پیش بودن چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران، انعقاد قرارداد با كادر فنی و بازیكنان و بستن تیمی پرقدرت در عین رعایت سقف تعیین شده ازسوی وزارت ورزش وجوانان مهمترین وظیفه واولویت كاری مسوولان باشگاه استقلال محسوب شد.

اعضای هیات مدیره نیز انعقاد قرارداد با كادر فنی و بازیكنان را به افشارزاده واگذار كردند و وی پس از توافق با امیر قلعه نویی برای ادامه فعالیت در جمع آبی پوشان، مسوولیت مذاكره با بازیكنان و نقل و انتقالات را به معاون ورزشی خود سپرد.

در نگاهی اجمالی به بازیكنان جذب شده توسط باشگاه استقلال، عملكرد این باشگاه مثبت ارزیابی می شود، چرا كه آنها توانستند قرارداد چندین بازیكن فصل گذشته مورد تایید كادر فنی از جمله 3 ملی پوش این تیم را تمدید كنند و از این نظر نسبت به رقیب خود پرسپولیس عملكرد بهتری داشته باشند.

مسوولان باشگاه استقلال برای چهاردهمین دوره لیگ برتر علاوه بر جذب چندین بازیكن جدید ازجمله امید ابراهیمی، سجاد شهباززاده، میلاد فخرالدینی، مهدی كریمیان، محسن فروزان، كرار جاسم، هریرا مگویان و رافائل داسیلوا، قرارداد سه ملی پوش خودشامل خسرو حیدری، هاشم بیك زاده و امیرحسین صادقی را تمدید كردند و با آندرانیك تیموریان نیز به توافق ضمنی رسیدند.

همچنین قرارداد بازیكنانی از جمله آرش برهانی، محمد قاضی، حنیف عمران زاده، احمدجمشیدیان وپژمان نوری تمدید شد و سیدمهدی رحمتی، سیدحسین حسنی، جی لوید ساموئل، بوبكر كبه، سیاوش اكبرپور، مهرداد اولادی، علیرضا واحدی نیكبخت، ایمان مبعلی، محمدمهدی نظری، كاروالیو، غلام نژاد و باصفا نیز از جمع آبی پوشان جدا شدند.

در این بین جدایی سیدمهدی رحمتی كه از وی به عنوان گران قیمت ترین دروازه بان لیگ برتردرسال های اخیر نام برده می شود، حاشیه های فراوانی به همراه داشت.

رحمتی پس از جدایی از استقلال مدعی شد افشارزاده از برخی مسایل درون تیم اطلاع ندارد، چرا كه بحث او با استقلال مالی نیست و به همین دلیل در نهایت تصمیم به جدایی از استقلال و پیوستن به تیم پیكان گرفت.

مدیرعامل باشگاه استقلال پیشتر اعلام كرده بود كه به دستور وزارت ورزش و جوانان نمی توانند با بازیكنان قراردادی بیش از یك میلیارد تومان منعقد كنند.

همزمان با جدایی رحمتی، مسوولان باشگاه استقلال در حال مذاكره برای تمدید قرارداد ملی پوشان این تیم بودند و مدیرعامل باشگاه نیز در خصوص آندرانیك تیموریان به هواداران وعده داد كه به هر طریق ممكن این بازیكن را در استقلال نگه می دارد!

شفاف سازی یكی از موارد مهم و اساسی در چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال محسوب می شود و وزیر ورزش و جوانان، رییس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیز پیشتر اعلام كردند كه رقم قرارداد بازیكنان برای حضور در لیگ چهاردهم اعلام می شود اما تاكنون چنین نشده است.

از همان آغاز بحث شفاف سازی واضح بود كه افراد سودجو كه در فوتبال نقش دلال را ایفا می كنند و در واقع رابط بین بازیكنان و مربیان با باشگاه ها هستند، در موضوع شفاف سازی قراردادها منافع خود را در خطر دیده و با مانع تراشی و سنگ اندازی تلاش می كنند،این مساله هیچگاه شكل نگیردوجامه عمل نپوشد.

مساله شفاف سازی قرارداد باشگاه ها بابازیكنان ومربیان كه می تواندمشكلات بسیاری از جمله كوتاه كردن دست های پشت پرده را حل كند و بیان واقعیت ها در انعكاس مبالغ قرارداد اعضای تیم های فوتبال باشگاه ها از سوی مسوولان آنها به تجلی فوتبال پاك و خوشبینی مردم به این ورزش زیبا و جذاب كمك شایانی خواهد كرد.

باشگاه استقلال در نقل و انتقالات عملكرد مطلوبی داشته است اما اعلام نشدن رقم قراردادها شائبه هایی را بوجود آورده است كه امید می رود هر چه زودتر در این خصوص شفاف سازی صورت گیرد.

نكته دیگر اینكه هر روز در رسانه ها از مبلغی متفاوت به عنوان بدهی های باشگاه استقلال نام برده می شود كه این موضوع نیز با شعار شفاف سازی همخوانی ندارد.

فوتبال ورزشی جذاب، زیبا و پرطرفدار است اما برخی بداخلاقی ها در چند سال اخیر كه اكثر آنها نشات گرفته از سرازیر شدن پول های زیاد و بی حساب و كتاب و مدیریت ضعیف و ناكارآمد مسوولان باشگاه ها بوده، اسباب بدبینی بسیاری از مردم را به این رشته فراهم آورده است.

انتظار می رفت در فصل جاری به تحقق شعار ورزش پاك عمل شود، اما نگاهی به اسامی بازیكنان و دریافتی های آنان در فصل گذشته این شائبه را ایجاد كرده كه سقف بودجه وتوصیه وزارت ورزش به رعایت سقف قراردادحداكثر یك میلیارد تومانی از سوی باشگاه استقلال توجه نشده است، امید می رود كه مسوولان این باشگاه با انتشار قرارداد این بازیكنان این شائبه را رفع كنند.

ورزشی(5)**7537**1590