به گزارش ایرنا، بسیارند شهروندانی كه به امید تعمیر قطعه ای از خودرو به این تعمیركاران مراجعه می كنند و ناگزیر به خرید قطعه جدید و پرداخت دستمزد آنان به ازاء تعویض قطعه می شوند.
اغلب مراجعه شهروندان به تعمیرگاهها به خرید قطعه جدید از مغازه های یدكی فروشی ختم می شود و به ندرت پیش می آید كه تعمیركار بدون تعویض قطعه خودرو را تعمیر كرده و تحویل مشتری دهد.
اغلب تعمیركاران بخشهای مختلف نیز اعم از صافكار، نقاش، برقكار، سیم پیچ، مكانیك و تنظیم باد در كنار هم قرار گرفته و یك مجموعه را تشكیل می دهند كه معمولا با هم فامیل و دوست و آشنا بوده و با متقاعد كردن مشتری نسبت به اینكه فلان قطعه خودرو نیز نیاز به تعمیر دارد به قول معروف تا می توانند به یكدیگر نان قرض می دهند.
مغازه فروش قطعات یدكی خودرو نیز معمولا در كنار این مجموعه قرار دارد و تعمیركار با نگاه نخست به قسمت آسیب دیده موتور خودرو آن قطعه را جدا كرده و بدون اینكه زحمت تعمیر آنها را به خود بدهد به سرعت به مشتری سفارش خرید قطعه جدید از مغازه یدكی نزدیك خود را می دهد و بعد با گفتن این حرف كه 'من كلی تخفیف گرفتم و بخاطر من قیمت را كم كرده' مشتری را از خود ممنون می سازد.
یكی از شهروندان مشهدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قسمت آمپر خودرو دچار مشكل شده بود، قطعه ای از آن را یكبار در تعمیرگاهی عوض كردم اما بعد از دو ماه دوباره همان قسمت دچار مشكل شد و در مراجعه مجدد به تعمیرگاه دوباره تعمیركار قصد تعویض همان قطعه را داشت.
'علیرضا عباسپور' افزود: در حالی قطعه را خریدم و تحویل تعمیركار دادم كه قطعه قدیمی به هیچ وجه فرسوده نشده بود و در ظاهر هیچ مشكلی نداشت.
وی گفت: از سوی دیگر دستمزد تعمیركار برای تعویض یك قطعه نیز زیاد بود در صورتی كه فقط چهار پیچ را باز و یك قطعه را جایگزین قطعه دیگر كرد.
او گفت: اغلب تعمیركاران بابت تعویض قطعه بیش از 200 هزار ریال دستمزد می گیرند در حالی كه من نیز این كار را می توانم انجام دهم.
وی افزود: تعمیركاران نیز به این مساله واقف هستند كه دیگر كمتر تعمیركار ماهر پیدا می شود كه بدون تعویض قطعه بتواند آن را تعمیر كند.
یكی از تعمیركاران خودرو كه او را 'استاد رمضان' می نامند نیز گفت: بیشتر كارآموزان تعمیركار مهارت تعویض قطعه را فرا می گیرند لذا مكانیك نبوده و از نحوه كار كردن قطعات خودرو و سامانه داخلی آنها بی اطلاع هستند.
وی افزود: در نمایندگیهای خودرو كه دارای واحد تعمیركاری هستند گهگاه مكانیك نیز پیدا می شود اما اغلب تعمیركاران فقط نحوه بسته یا باز كردن قطعه، صافكاری، نقاشی و اشكالات معمولی را كه برای همه خودروها رخ می دهد
فرامی گیرند لذا اگر اشكال اساسی برای خودرو پیش آید قادر به تعمیر آن نیستند.
وی بیان كرد: از سوی دیگر كیفیت قطعات یدكی نیز به شدت كاهش یافته و اغلب چهار تا پنج سال بیشتر دوام نمی آورند و دارنده خودرو مجبور به تعویض آن می شود كه این امر در باره قطعات ساخت چین بیشتر صدق می كند.
این تعمیركار خودرو گفت: قطعات ساخت چین كه در خودروها استفاده می شود كیفیت نامطلوبی دارند لذا در صورت خراب شدن، تعمیركار چاره ای جز تعویض آنها ندارد اما اگر قطعات ساخت داخل در خودروها استفاده شود از كیفیت و دوام مطلوبی برخوردار است.
رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی نیز در پاسخ به ایرنا درباره علت استفاده از قطعات چینی در محصولات ایرانی گفت: این موضوع دو علت دارد، باید ببینیم مجموعه سازان مانند تولیدكنندگان پمپ روغن یا پمپ آب و امثال آن از قطعات ایرانی استفاده می كنند یا برای كاهش هزینه ها قطعات خود را از چین وارد و در قطعه های ساخته شده استفاده می كنند كه باید جلو این اقدام گرفته شود.
'ابوالقاسم آروند' افزود: علت دیگر قیمت اندك قطعات ساخت چین است كه باعث می شود برخی مجموعه سازان به جای استفاده از قطعه مرغوب و ایرانی از قطعات بی كیفیت چینی استفاده كنند.
وی با اشاره به ورود بی رویه قطعات ساخت چین به داخل كشور گفت: قاچاق قطعات به ایرانف ورود رسمی با حمایت خودروساز و ورود قطعات و مونتاژ به وسیله قطعه ساز و فروش آن با مارك و برند ایرانی كار خطرناكی است كه باید جلو آن گرفته شود زیرا تولید ملی را با مخاطره مواجه می كند.
رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با تایید اینكه برخی تعمیركاران فقط تعویض كار هستند افزود: امروزه تعمیركاران مهارت لازم را برای تعمیر یك قطعه آسیب دیده از خودرو ندارند و اگر هم بخواهند تعمیر كنند محصول كارشان مطلوب نیست.
وی گفت: به عنوان مثال در گذشته تعمیركاران دینام موتور را تعمیر می كردند اما اكنون دیگر آن را تعمیر نكرده و بلافاصله با قطعه نو تعویض می كنند.
او ادامه داد: امروزه هزینه تعمیر تقریبا زیاد است هرچند برخی قطعات نیز قیمت زیاد دارند و می توان با تعمیر قطعه آسیب دیده صاحب خودرو را از تقبل هزینه های اضافی نجات داد.
رییس مجمع امور صنفی، تولیدی و خدماتی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار اظهارداشت: بیش از هزار تعمیرگاه و فروش قطعات یدكی خودرو در این كلانشهر فعالیت دارند.
وی گفت: تعمیركار در صورت خراب بودن قطعه و عدم امكان تعمیر آن را تعویض می كند در غیر این صورت حتما نسبت به تعمیر اقدام می نماید.
'عبدالله افشاری صالح' افزود: زمانی محصول شركتهای تولیدكننده قطعات قابل تعمیر بود زیرا نوع مواد اولیه آن دوام و كیفیت بالایی داشت، به عنوان مثال قبلا سرسیلندر خودرو از چدن بود اما اكنون جنس آن آلومینیوم است كه قابل تعمیر نیست.
وی بیان كرد: قطعات خودرو تولیدی داخل كشور در حد استاندارد هستند اما انتظار می رود كه هر قطعه یك استاندارد مختص به خود داشته باشد.
رییس مجمع امور صنفی، تولیدی و خدماتی مشهد در ادامه گفت: افرادی كه پروانه راه اندازی تعمیرگاه را می گیرند در آزمون كتبی و شفاهی اتحادیه صنف تولیدكنندگان و خدمات فنی خودرو شركت می كنند و پس از كسب نمره لازم از كمیسیون فنی مجمع امور صنفی مجوز فعالیت به آنان داده می شود.
وی افزود: تعمیرگاههای واقع در نمایندگیهای خودرو نیز در اتحادیه در آزمونهای لازم شركت می كنند و سپس مجاز به كار در نمایندگیها می شوند.
وی گفت: شاید برخی تعمیركاران مهارت لازم را برای تعمیر قطعات اصلی خودرو نداشته باشند اما همه تعمیركاران مهارتهای فنی و حرفه ای را در زمینه قطعات مختلف فراگرفته و در این زمینه قابل اعتماد هستند.
او افزود: در صورتی كه هر یك از شهروندان از دستمزد تعمیركاران یا نحوه ارائه خدمات آنان شكایتی دارند می توانند مراتب را به اتحادیه صنف تولیدكنندگان و خدمات فنی خودرویی اطلاع دهند.ك/4
7489/664/660
مشهد - ایرنا - در هر خیابانی كه نگاه كنید بالای شهر باشد یا پایین شهر مغازه های كوچك یا گاراژهای نسبتا بزرگ مربوط به تعمیركاران خودرو با مهارتهای فنی مختلف به چشم می خورند كه به جای تعمیر خودرو قطعات آن را عوض می كنند.