۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۲۱:۴۸
کد خبر: 81262961
T T
۰ نفر
تغذيه با شير مادر در كاهش مرگ و مير نوزادان موثر است

ساري- ايرنا- معاون فني مركز بهداشت مازندران گفت: تغذيه با شيرمادر در كاهش مرگ و مير دو تا شش ميليون نوزاد موثر است.

به گزارش خبرنگار ايرنا،دكتر 'نادر آهنگر' روز چهارشنبه در همايش استاني هفته جهاني تغذيه با شير مادر در ساري،با بيان اينكه نوزاد تا 24 ماه بعد از تولد بايد از شير مادر تغذيه كند بيان كرد: تغذيه با شير مادر حق طبيعي و شرعي كودكان است.

وي افزود: در كشور ايران، از نرخ مرگ 30 نوزاد در يكهزار تولد زنده از طريق تغذيه انحصاري با شير مادر به 20 نوزاد در يكهزار تولد زنده رسيد كه بر اساس آخرين آمارهاي موجود اين ميزان نرخ مرگ نوزادان به 17 مرگ در يكهزار تولد رسيده است.

معاون فني مركز بهداشت مازندران، تغذيه با شير مادر را از نظر اقتصادي مقرون به صرفه دانست و گفت: در مازندران ميزان نرخ مرگ كودكاني كه با شيرمادر تغذيه مي كنند 10 در يكهزار تولد زنده است كه با سياستهاي آموزشي و فرهنگي و مشاوره، در حال كاهش اين ميزان مرگ و مير نوزادان و كودكان هستيم.

دكتر آهنگر، با اشاره به وجود 34 بيمارستان دولتي در مازندران بيان كرد: 31 بيمارستان در استان واجد شرايط دريافت لوح دوستدار كودك هستند كه تا كنون 24 بيمارستان اين لوح را دريافت كردند.

وي، اجراي برنامه پزشك خانواده، تحول نظام سلامت و نظام جامع و همگاني سلامت را در ترويج تغذيه نوزادان با شيرمادر اثرگذار دانست و بيان كرد: با اجراي اين برنامه ها مادر باردار مي تواند از مشاوره هاي تخصصي در حوزه مامايي، روانشناسي و اجتماعي براي تغذيه كودك بهره مند شود.

دكتر آهنگر، ايجاد داروخانه هاي دوستدار كودك، فعاليت كمپهاي آموزشي، بازآموزي پزشكان و متخصصان، آموزش شيردهي به مادران باردار، تشكيل گروه هاي مادران شيرده، ايجاد مكاني امن براي شيردهي مادران در اماكن مختلف را ازجمله اقدامات موثر در افزايش انگيزه شيردهي به كودكان عنوان كرد.

در پايان اين مراسم از مادران شيرده فعال و نمايندگان و همكاران فعال در حوزه شيرمادر در مركز بهداشت شهرستانها و بيمارستانهاي مازندران تقدير به عمل آمد.

اول الي هفتم آگوست مصادف با دهم تا شانزدهم مرداد ماه هفته جهاني تغذيه با شيرمادر با شعار ' تغذيه با شيرمادر: يك عمرسلامتي' نامگذار شده است.ك/2

7330/608