۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۱۵
کد خبر: 81268473
T T
۰ نفر
سخت و زيان آور بودن شغل خبرنگاري و سياست يك بام و دو هوا - مريم انجيدني

مشهد - ايرنا - ˈنوشته هايت بيان دردهاي كساني است كه نمي توانند بگويند و فريادشان بي صداستˈ ...

اين پيامكي است كه در چند روز اخير و بويژه در روز خبرنگار كه از آن به عنوان روز حق گويي و روز حق جويي ياد مي شود تلفن شاغلان در اين حرفه را به صدا در آورد.

متن پيام ارسالي تداعي كننده اين سووال بود كه فريادهاي بي صداي خبرنگاران را چه كسي پاسخگو است و شروعي براي نوشتن شد.

جايگاه روزنامه نگاري و خبرنگاري همواره در دنيا از اهميت بسزايي برخوردار است و گروهي كه در اين حرفه فعاليت مي كنند، علاوه بر نقش مهمي كه در اهرم هاي نظارتي و رويدادهاي مختلف جوامع دارند، به لحاظ صنفي و رفاهي از مزاياي بسياري نظير توجه ويژه به سختي كارشان در پرداخت حقوق و بازنشستگي برخوردارند.

چالش هاي متعدد حوزه خبر و خبررساني در كشورمان اكنون بر كسي پوشيده نيست، اما در اين ميان يكي از مشكلات صنفي كه گلايه هاي خبرنگاران را بدنبال داشته، نقايص اجراي قانون صاحبان مشاغل سخت و زيان آور و تبعيض در بازنشستگي دست اندركاران عرصه خبر بويژه عدم اجراي اين قانون در بين خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلامي است.

آئين نامه اجرايي قانون بازنشستگي پيش از موعد صاحبان مشاغل سخت و زيان آور توسط هيات وزيران در سال 1380 تصويب شد.

حرفه خبرنگاري نه به دليل خطرات جسمي بلكه به خاطر شرايط روحي و استرس هاي فراوان اين شغل، يكي از مشاغلي است كه مشمول بازنشستگي آئين نامه مشاغل سخت و زيان آور قرار گرفت.

بر اساس اين آئين نامه افرادي كه داراي شغل سخت هستند، بعد از 20 سال متوالي و يا 25 سال متناوب كار، بدون شرط سني بازنشسته مي شوند.

از زمان تصويب اين قانون تاكنون خبرنگاران رسانه هاي جمعي با مشكلات مختلفي براي بازنشستگي خود رو به رو بوده اند.

اعتراض آنان اين است كه چرا قانون مشاغل سخت و زيان آور به دبيران، سردبيران و مديران خبر كه با استرس و مسووليت بيشتري در اين عرصه رو به رو هستند، تعلق نمي گيرد.

از سوي ديگر گلايه زيادي كه خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلامي از اين بابت دارند اين است كه قانون مشاغل سخت و زيان آور، مشمول آنها نمي شود.

به طوريكه بازنشستگي تمامي خبرنگاران رسانه هاي جمعي نظير روزنامه ها، خبرگزاري ها و صدا و سيما به غير از مجموعه ايرنا اكنون تابع اين قانون است.

توجيه آنان اين است كه خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا ) كارمند دولت محسوب مي شوند و بنابراين مشمول مشاغل سخت و زيان آور نيستند.

مدير كل بيمه تامين اجتماعي خراسان رضوي در اين باره معتقد است: مراكز دولتي به دليل اينكه تابع قانون خاص نظام جامع خدمات كشوري و ضوابط حاكم بر آن هستند، مشمول قانون مشاغل سخت و زيان آور نيستند اما ساير خبرنگاران شاغل در روزنامه ها و خبرگزاري ها مي توانند با 20 سال سابقه كار بازنشسته شوند.

به گفته وي، موضوع سخت و زيان آور بودن كاركنان دولتي و خبرنگاران خبرگزاري ايرنا بايد از طريق دفتر جبران خدمت نهاد رياست جمهوري مورد رسيدگي قرار گيرد و خود خبرنگاران بايد براي حل اين مشكل تلاش كنند.

اين در حالي است كه همگان مي دانند كه رسالت خبرنگاري در خبرگزاري ها بويژه خبرگزاري جمهوري اسلامي به لحاظ سرعت و دقت از ظرافت ها و ويژگيهاي خاصي برخوردار است و خبرنگاران اين حوزه براي انعكاس اخبار و انتشار رويدادها با استرس هاي فراواني روبرو هستند.

از سوي ديگر خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلامي به لحاظ زمان و سرعت اطلاع رساني و همچنين دقت در نحوه انتشار اخبار همواره با محدوديت هاي خاصي مواجه هستند.

خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلامي همزمان با گرامي داشت روز خبرنگار، منتظر شنيدن پاسخ مسوولان به اين سووال هستند كه چرا بايد بين فعاليت آنان با تمام سختي هايش با ساير رسانه ها در خصوص اجراي قانون مشاغل سخت و زيان آور تا اين حد تبعيض وجود داشته باشد.

7487







انتهاي پيام /*