۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۳۲
کد خبر: 81269065
T T
۰ نفر

30 درصد محصولات باغي در آذربايجان غربي برداشت شد

۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۳۲
کد خبر: 81269065
30 درصد محصولات باغي در آذربايجان غربي برداشت شد

اروميه - ايرنا - معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: 30 درصد محصولات باغي استان شامل هلو، شليل، آلو و سيب تابستاني در استان برداشت شد.

مقصود قرباني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بعد از برداشت ميوه هاي آلوچه، گيلاس، آلبالو و زردآلو برداشت ساير محصولات باغي هسته دار تابستاني از قبيل هلو، آلو و شليل نيز در استان آغاز شده است.

وي گفت: با توجه به شرايط آب و هوايي، فصل برداشت ميوه ها و ارقام ديررس و زودرس، به مرور برداشت بقيه محصولات باغي آذربايجان غربي نيز انجام و به بازار مصرف عرضه مي شود.

قرباني ادامه داد: پيش بيني مي شود امسال بيش از 107 هزار تن محصولات هسته دار از باغ هاي استان برداشت شود.

معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي آذربايجان غربي يادآورشد: بيش از چهار هزار و 650 تن آلبالو از سطح 736 هكتار از باغ هاي بارور آلبالو امسال در استان برداشت شد.

وي ادامه داد: از اين ميزان توليد آلبالو بيش از 70 درصد جذب صنايع تبديلي و بقيه براي مصارف خانگي و تازه خوري استفاده شده است.

وي با اشاره به برداشت 85 درصدي سيب تابستاني در استان اضافه كرد: برداشت اين ميوه از سطح سه هزار و 500 هكتار از باغ هاي استان در حال انجام است و پيش بيني مي شود هفت هزار تن محصول از سطح باغهاي استان برداشت شود.

وي بابيان اينكه سطح زير كشت باغ هاي هسته دار استان بيش از 18 هزار و 550 هكتار است افزود: امسال حدود سه هزار تن گوجه سبز از 600 هكتار از باغ هاي گوجه استان برداشت شده كه عمدتا به مصرف تازه خوري رسيده است.

وي با اشاره به اينكه امسال 80 درصد باغهاي زردآلوي آذربايجان غربي دچار سرمازدگي شده است گفت: امسال هزار تن زردآلو از سطح چهار هزار و 430 هكتار از باغ هاي زردآلوي آذربايجان غربي برداشت شد.

وي ادامه داد: بيش از شش هزار و 780 تن گيلاس هم از سطح 823 هكتار از باغ هاي گيلاس بارور استان برداشت شده است.

قرباني افزود: مقدار زيادي از محصول گيلاس توليدي استان با توجه به كيفيت بالاي محصول به كشورهاي روسيه، اوكراين و جمهوري آذربايجان صادر شده و بقيه اين محصول نيز براي مصرف داخلي به ساير استانهاي كشور صادر مي شود.

معاون بهبود توليدات دامي آذربايجان غربي گفت: شهرستانهاي اروميه، اشنويه، سلماس و مهاباد شهرستانهاي برتر آذربايجان غربي در توليد محصولات باغي به ويژه ميوه هاي هسته دار هستند.

آذربايجان غربي داراي 800 هزار هكتار اراضي و باغات زير كشت محصولات زراعي و باغي است كه سالانه شش ميليون و 200 هزار تن محصول از سطح اين باغها برداشت مي شود.

7125/581