۲۸ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8127550
T T
۰ نفر
عضو کمیسیون امنیت ملی: قدرت منطقه ای ایران به رسمیت شناخته شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/28 سیاسی.فلاحت پیشه.قطر.رح صلح عربی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: در اجلاس دوحه قطر کشورهای عربی ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای که علیه منطقه نیست پذیرفتند و نقش مثبت آن را به رسمیت شناختند.
دکتر حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایرنا به بررسی اجلاس دوحه پرداخت. وی با اشاره به سابقه کشورهای عربی در برخورد با اسرائیل این اجلاس را نقطه عطفی دانست و گفت: کشورهای عربی همواره نقش دلال را در راهبردهای قدرت های فرامنطقه ای که مداخلاتشان باعث گرفتاری های زیادی برای مردم منطقه شده است ؟ برعهده داشتند. این محافظه کاری با اجلاس قطر تا حد زیادی رنگ باخت و آن ها خطوط قرمزی را که ناشی از ترس بود کنار گذاشتند. در این اجلاس بود که ما شاهد نشستن خالد مشعل در کنار برخی از سران عربی بودیم که که با حماس دارای اختلافات عمیقی بودند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه به حضور ایران در این اجلاس اشاره کرد و افزود: نکته مهم این اجلاس پذیرفتن ایران به عنوان یک قدرت مهم منطقه ای بود که نقش ممتازی را در منطقه برعهده دارد، آن هم بعنوان قدرتی که از مولفه های خود برای تهاجم استفاده نمی کند. قدرت های فرامنطقه ای و شرکای آن ها همواره تلاش داشتند قدرت ایران را علیه همسایگانش معرفی کنند؟ اما در این اجلاس کشورهای اسلامی و عربی منطقه بر این ادعا خط بطلان کشیدند و نشان دادند که اعتقادی به دشمنی ایران با همسایگانش نداشته و اسرائیل را دشمن خود می دانند.
دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در ادامه سخنانش به توافق رایس و لیونی برای جلوگیری از ارسال سلاح به غزه با کمک آمریکا پرداخت و گفت: آمریکایی ها بدنبال شرایطی هستند که اوباما در آرامش قدرت را تحویل بگیرد. اسرائیل به آمریکا قول داده بود که تا پیش از زمان معرفی رئیس جمهور جدید آمریکا عملیات نظامی علیه غزه را نقطه مطلوبی برساند. وعده رایس به لیونی در حقیقت وعده وی از طرف دمکراتهاست. هم آمریکا و هم اسرائیل مدتهاست که تمام تلاش خود را برای ممانعت از ورود اسلحه به کار برده اند.
عضو کمیسیون امنیت ملی شورای اسلامی در ادامه سخنانش به حمایت گسترده از حماس اشاره کرد و افزود: حامیان حماس محدود به یک و یا دو کشور نیستند و مسلمانان زیادی چه در سطح مردم عادی و چه در سطح دولتمردان حامی حماس هستند و قلبشان با حماس است و در آینده این گستره بیشتر نیز خواهد شد. وی در ادامه به جنایات اسرائیل اشاره کرد و گفت: این رژیم دورانی طولانی از قتل و کشتار را در پرونده دارد. جنایات غزه کشورهای اسلامی زیادی را به این نتیجه رساند که اگر اسرائیل فرصت یابد دامنه عملکرد خود در غزه را در گستره جغرافیایی وسیع تری انجام خواهد داد. بنابراین کشورهایی که در حمایت از حماس تردید داشتند نیز به جریان مقاومت ملحق خواهند شد.
دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد اظهارات بشار اسد در مورد مرگ طرح صلح عربی گفت: فلسفه وجودی این طرح این بود که راهی طی شود که در نهایت به پذیرفتن اسرائیل در میان اعراب منتهی شود، جنایات غزه این طرح را کاملا زیر سوال برده است. روی دیگر سکه که همان ماهیت اصلی رژیم صهیونیستی است با حمله به غزه نشان داده شد. شرایط با قبل از جنگ کاملا متفاوت است و حماس به یک قدرت تبدیل شده است و کشورهای عربی ان را پذیرفته اند.
شماره 156 ساعت 14:12 تمام
۰ نفر