۶ شهریور ۱۳۹۳، ۲۱:۰۶
کد خبر: 81291091
T T
۰ نفر
اصفهانی ها خواستار جاری شدن آب در بستر زاینده رود شدند

اصفهان- ایرنا - جمعی از مردم اصفهان با حضور در بستر زاینده رود ، خواستار جاری شدن آب در بستر این رودخانه شدند.

به گزارش ایرنا، جمعی از مردم شهر اصفهان عصر پنجشنبه با حضور در بستر زاینده رود در نزدیكی سی و سه پل، از مسوولان خواستار احیای مجدد این رودخانه شدند.

شركت كنندگان در این مراسم كه در حمایت از احیای مجدد زاینده رود برگزار شد، با سردادن شعارهای « زاینده رود بی آب نمی خواهیم » ، « زاینده رود پرآب ، حق مسلم ماست» خواستار جاری شدن مجدد آب در این رودخانه شدند.

برخی از شركت كنندگان نیز پلاكارت هایی در دست داشتند كه اشعاری در وصف زاینده رود بر روی آن نوشته شده بود.

در سال های اخیر بروز پدیده خشكسالی و افزایش مصرف در حوضه آبی زاینده رود سبب خشك شدن این رودخانه در منطقه اصفهان و پایین دست، بروز كم آبی در بخش شرب و كشاورزی و نیز خشكی تالاب گاوخونی شده است.

زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مركزی ایران به طول 200 كیلومتر است كه از كوه های زاگرس مركزی به ویژه زردكوه بختیاری سرچشمه گرفته و در كویر مركزی ایران پس از گذر از شهر اصفهان به سمت شرق پیش می رود و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی می ریزد.

این رودخانه در سال های اخیر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی دچار خشكسالی شده و به علت سوء مدیریت روند رو به كاهشی را طی كرده به گونه ای كه در محدوده شهر اصفهان به صورت كامل خشك شده است.

كارشناسان و مسوولان برداشت های غیرمجاز آب، كاهش نزولات جوی، افزایش بارگذاری های خارج از ظرفیت، توسعه ناپایدار صنایع، افزایش مصرف آب شرب، تجاوز به حریم رودخانه را از جمله دلایل وضعیت فعلی رودخانه زاینده رود عنوان كرده اند.

همچنین بخشی نگری به این عرصه طبیعی از دیگر عوامل موثر بر دگرگونی جغرافیایی بستر زاینده رود و خشك شدن این ودخانه بیان شده است.

با روی كارامدن دولت تدبیر و امید، طرح 9 ماده ای برای احیای رودخانه زاینده رود توسط استاندار اصفهان به شورای عالی آب كشور ارائه و تصویب شد.

در یكی از بندهای این طرح وزارت نیرو مكلف به ایجاد مدیریت یكپارچه بر روی رودخانه زاینده رود شده است.

موضوع خشكسالی و مشكلات حوضه زاینده رود دوشنبه گذشته در نشست شورای اداری استان اصفهان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و وزرای نیرو ، جهاد كشاورزی ، صنعت،تجارت و معدن و ورزش و جمعی از مسئولان كشوری و استانی مورد بررسی قرار گرفت و به توافقی برای حل این مشكلات انجامید.

استاندار اصفهان این سفر را مفید و موثر دانست و افزود: حل مشكل آب زاینده رود، ادامه عملیات تونل گلاب 2 ، طرح انتقال آب تونل گلاب 2 و استفاده از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه تكمیل ورزشگاه نقش جهان و اتخاذ راهكارهای لازم برای برآورده شدن مطالبات مردم و احیای زاینده رود ، تامین آب مورد نیاز استان از جمله دستاوردهای این نشست است.

رسول زرگرپور همچنین روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران در شهرستان اردستان، تسریع در اجرای مصوبات سفر معاون اول رئیس جمهوری و تصمیمات اتخاذ شده در شورای اداری استان اصفهان كه با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد را خواستار شد.

پ/ 7134/ 7132