۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81295292
T T
۰ نفر
راه اندازی سیستم هوشمند ترانزیت در گمركات كشور

تهران - ایرنا - رییس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران از راه اندازی سیستم هوشمند ترانزیت در گمركات كشور خبر داد و گفت: این سیستم بیش از 95 درصد حمل و نقل ترانزیتی كشور را تحت پوشش قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، مسعود كرباسیان روز دوشنبه در سمینار بین المللی كارنه تیر كه با حضور رییس اتاق بازرگانی ایران، مدیران ارشد اتحادیه جهانی حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو) و مدیران موسسه ضامن و صادر كننده كارنه تیر افغانستان و امارات متحده عربی برگزار شد، تصریح كرد: جایگاه ایران در منطقه به لحاظ حمل و نقل بسیار مهم و تاثیرگذار است و كریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب بیانگر اهمیت نقش اصلی ایران در ترانزیت منطقه است.

كارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمركی كه برای ترانزیت بین المللی كالا در چارچوب كنوانسیون تیر (TIR) در كشور مبدا صادر می شود و به موجب آن كالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاك كشورهای بین راه عبور می كند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمركی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این كشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

رییس كل گمرك ایران با بیان اینكه در سال گذشته بیش از 12 میلیون تن كالا از كشور ترانزیت شده است، گفت: حجم ترانزیت كالا نیز در پنج ماهه نخست سال جاری 5 میلیون و 500 هزار تن بوده است.

وی افزود: در شرایط فعلی 15 درصد حجم ترانزیت كشور تحت پوشش كارنه تیر بوده و با امضای توافقنامه ای كه امروز به امضای اتاق ایران و گمرك رسید، این میزان به 30 درصد افزایش خواهد یافت.

كرباسیان با بیان اینكه با اقدامات انجام شده مسیر ترانزیت در كشور به صورت ماهواره ای كنترل خواهد شد، اظهار داشت: در زمینه بیمه اقدامات و رایزنی های مناسبی صورت گرفته و قرار است حمل و نقل جاده ای نیز تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد.

وی سپس به حذف پروانه كاغذی در حمل و نقل جاده ای اشاره كرد و گفت: از این به بعد این پروانه به صورت الكترونیكی و از طریق پیامك اعلام می شود ضمن اینكه این كار از طریق پیامك قابل پیگیری و كنترل است.

كرباسیان در این نشست همچنین افزایش سطح تضمینات به 60 هزار یورو را خواستار شد و افزود: سازمان بین المللی ایرو باید در مراجع بین المللی از عضویت ایران حمایت كرده چرا كه با توجه به سهم بسزای ایران در ترانزیت، حق دارد نقش موثرتری در مراجع تصمیم گیر بین المللی داشته باشد.

رییس گمرك همچنین به امكانات بسیار خوب و مناسب ایران در زمینه آموزش اشاره كرد و اظهار داشت: ایران می تواند هاب منطقه در زمینه آموزش و همكاری با ایرو باشد.

اقتصام(3)1574**1558
۰ نفر