۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۱۶
کد خبر: 81307322
T T
۰ نفر
سطح نوازندگان فلوت بالا رفته است

تهران - ایرنا - عضو هیئت داوران هشتیمن جشنواره موسیقی جوان گفت: در پوست خود نمی گنجم چرا كه می بینیم سطح اجرایی نوازندگان فلوت تا این اندازه پیشرفت كرده است .

آذین موحد روز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: اگر 10 - 15 سال پیش تلاش مان بر این بود كه نوازندگان فلوت با نگاهی حرفه ای به روی صحنه حاضر شوند و اصول اخلاق و نوازندگی حرفه ای را بیاموزند امروز به جرات می توانیم بگویم بچه ها در زمینه ساز فلوت واقعا حرفه ای می نوازند و حرفه ای رفتار می كردند.

وی ادامه داد: در حین برگزاری رقابت های فلوت به این نتیجه جالب رسیده ام كه فرهنگ نوازندگی این ساز واقعا رشد كرده است. رقابت در این بخش بسیار تنگاتنگ بود و این نشان می دهد كه سطح نوازندگی فلوت در ایران بسیار بالا رفته است.

موحد با بیان اینكه، سطح كار شركت كنندگان دراین جشنواره نشان از آن دارد كه جایگاه فرهنگی این ساز را فهمیده اند، افزود: آنها رویكرد آكادمیك ساز فلوت را پذیرفته اند،

وی افزود: شركت كنندگان دراین جشنواره تلاش می كنند به استانداردهای بین المللی نزدیك شوند و در همین راستا نیز گام بر دارند.

این عضو هیات داوران هشتمین جشنواره موسیقی جوان با بیان این جمله كه او دبیر اولین جشنواره موسیقی جوان بوده و در جریان یكی دو دوره دیگر این جشنواره نیز قرار داشته است ، افزود: اما به مرور موسیقی كلاسیك از جشنواره موسیقی جوان حذف شد.

' با این پیشینه باید بگویم اگر 10 -15 سال پیش تلاش مان بر این بود كه بچه ها با یك نگاه حرفه ای به روی صحنه حاضر شوند و اصول اخلاق و نوازندگی حرفه ای را بیاموزند امروز به جرات می توانم بگویم بچه ها در زمینه ساز فلوت واقعا حرفه ای می نوازند و حرفه ای رفتار می كردند.'

موحد گفت: بچه های گروه سنی«ب» خیلی خوب بودند و انتظار می رود كه اگر همین روال را ادامه بدهند حتی در عرصه های بین المللی نیز در آینده نوازندگان خوبی از ایران معرفی كنیم.

فیروزه نوایی دیگر داور بخش فلوت درباره این بخش از رقابت های هشتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: حدود یك سال است كه به ایران باز گشته ام. در واقع نزدیك به 35 سال در اتریش در زمینه تدریس موسیقی فعالیت كرده و امسال نیز بازنشسته خواهم شد.

وی افزود: در گذشته فكر می كردم كه سطح آموزش در زمینه ساز فلوت در ایران پایین است اما امروز بعد از دیدن رقابت جوان هایی با این سطح بسیار خوشحال شدم.

وی درباره گروه های شركت كننده نیز گفت: گروه اول بخش نوازندگی ساز فلوت از سطح خوبی برخوردار بود كه ما امیدواریم بهتر هم بشوند. اما اجرای گروه دوم به نحوی بود گروه دوم انتخاب را بهتر بودند طوری كه انتخاب برای داوران سخت شده بود.

وی همچنین عنوان كرد: برگزاری چنین جشنواره ای بسیار جای خوشحالی دارد و امیدوارم كه در آینده ای نه چندان دور در زمینه سازهایی كه نوازنده كمی دارد ، هنرمندان خوبی ظهور كنند.

مجید سینكی دیگر داور بخش نوازندگی ساز فلوت گفت: امروز برای جشنواره موسیقی جوان روز خوبی بود چرا كه ما شاهد رقابت استعدادهایی در بخش نوازندگی ساز فلوت بودیم كه از سطح خوبی در اجرا برخوردار بودند.

وی گفت : مشاهده این همه فلوتیست خوب واقعا داوران را به آینده این ساز امیدوار كرد. البته این حاصل زحمات دست جمعی همكارانی است كه در عرصه آموزش در این سال ها فعالیت كرده اند.

این داور بخش نوازندگی فلوت افزود: امیدواریم زمینه جذب این جوان ها نیز در آینده فراهم شود. البته این موضوع نیازمند به وجود آمدن اركسترهایی است تا نوازندگان ما علاوه بر اجرهای انفرادی شان در اركسترها نیز فعالیت كنند.

وی همچنین عنوان كرد: به هر صورت جشنواره فرصتی ایجاد می كند تا جوانانی كه در اقصی نقاط كشور هستند و دیده نمی شوند این فرصت را پیدا كنند. این جنبه از كاری كه جشنواره موسیقی جوان انجام می دهد قطعا در رشد سطح كیفی و كمی موسیقی كشورمان تاثیر خواهد داشت.

هشتمین جشنواره موسیقی جوان فردا 20 شهریور ساعت 20 با معرفی نفرات برگزیده به كار خود پایان می دهد.

فراهنگ** 9252**1601**
۰ نفر