۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۴۵
کد خبر: 81316790
T T
۰ نفر

تالاب بورالان ماكو، پارك صلح و دوستی می شود

۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۴۵
کد خبر: 81316790
تالاب بورالان ماكو، پارك صلح و دوستی می شود

ارومیه - ایرنا - قرار گرفتن بورالان ماكو در مرز ایران با سه كشور تركیه، جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان، زمینه ای فراهم كرده تا این تالاب به عنوان پارك صلح و دوستی معرفی شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی عصر چهارشنبه در بازدید از تالاب بورالان ماكو گفت: این تالاب علاوه بر تبدیل شدن به پارك صلح و دوستی، در كنفرانس بین المللی رامسر نیز پذیرفته می شود.

حسن عباس نژاد افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی تالاب ها و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماكو به عنوان متولی پارك های صلح و دوستی، خواستار ثبت این امر از طریق وزارت امور خارجه شده است.

وی اظهار كرد: در زمان حاضر، شش تالاب آذربایجان غربی جزء كنفرانس بین المللی رامسر هستند كه این امر نشان از جایگاه تالاب های استان در شمالغرب كشورمان است.

مدیركل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: با هماهنگی ها و توافق با مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماكو، مقرر شده تفاهم نامه ای در این زمینه تنظیم و به امضای مسوولان مرتبط برسد.

وی گفت: 30 تالاب در آذربایجان غربی با آب های شور و شیرین وجود دارند كه 640 هزار هكتار از وسعت استان را به خود اختصاص داده اند.

عباس نژاد افزود: منطقه تالابی بورالان به لحاظ برخورداری از اكوسیستم غنی، چشم انداز زیبا و برخورداری از تنوع زیستی یكی از مناطق منحصر به فرد كشور به شمار می رود كه باید از آن به بهترین شكل ممكن حفاظت كرد.

دشت بورالان منطقه ای واقع در نقطه صفر مرزی ایران و تركیه، دشتی با 68 هزار هكتار وسعت است كه علاوه بر تركیه با جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان مرز مشترك دارد، این دشت به واسطه زیبایی طبیعی در ایام گذشته به بهشت ایران معروف بود.

منطقه بورالان، 32 روستا و یك هزار و 410 خانوار روستایی و عشایری را با 100 هزار واحد دامی در خود جای داده است.

بورالان به واسطه چشمه پرآب 'چشم ثریا' و مجاورت با كوه های پوشیده از برف آرارات در خاك تركیه و حضور عشایر و روستاهای متعدد با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف و همسایگی با سه كشور، یكی از قطب های گردشگری ایران به ویژه توریسم طبیعی محسوب می شود.

591/7128/8136
۰ نفر