۱۹ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8131987
T T
۰ نفر
کتاب ایران شناسی یک برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/19 فرهنگی.اجتماعی.اسپانیا مادرید_ کتاب ایران شناسی یک که توسط سید احمد خضری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و پروفسور خوان مارتوس استاد دانشگاه کمپلوتنسه مادرید گرد آوری شده است برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.
بنا برگزارش ایرنا، کتاب ایران شناسی یک درسال 1387 به چاپ رسیده است، نخستین کتابی است که با این عنوان در کشور اسپانیا منتشر شده است .
این کتاب دارای مقالات متعددی در چهار محور ،تاریخ ، ادبیات ، دین و سیاست ایران بوده و حاصل کوشش تنی چند از برجسته ترین ایران شناسان اسپانیا است که به علاقمندان و پژوهشگران ارائه شده است.
دکتر خضری در گفت وگو با ایرنا دراین باره اظهارداشت : این کتاب پس از قرار گرفتن در فرایند ارزیابی و داوری از سوی دبیر خانه جایزه جهانی کتاب ، به دلیل برخورداری از ویژگیهائی چون نو آوری، خلاقیت و مرجعیت علمی برای پژوهشگران اسپانیولی زبان و استقبال گسترده از آن در حوزه اسپانیولی زبان شایسته دریافت جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی تشخیص داده شد. .
این کتاب شامل پانزده مقاله در موضوعات گوناگون -ایران شناسی < است و نخستین جلد از آن شامل مجموعه ای از مقالات آن در موضوعاتی چون: فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران، انقلاب اسلامی و تحولات دینی و مذهبی ایران است که در قالب چهار بخش مجزا تدوین شده است.
مباحثی در خصوص نقش ایران در توسعه و اعتلای تمدن اسلامی، تاریخ علوم عقلی در ایران، بررسی برخی وقایع تاریخی و نکاتی درخصوص تاریخ باستانی ایران، زبان های ایرانی، مناسبات سیاسی و فرهنگی ایران و اسپانیا، اسطوره ها و شخصیت های اسطوره ای در ایران، ایران شناسی در میان پژوهشگران غربی، نقش ایران به عنوان گذرگاه و نقطه اتصال تمدن ها، مطالعات عرفانی وجایگاه شاعران برجسته ای نظیر عمرخیام در غرب در این کتاب مطرح شده است.
رایزن فرهنگی ایران درباره این کتاب گفت: این کتاب براساس برنامه ریزی های انجام شده و با هدف آشنایی جامعه دانشگاهی و پژوهشگران اسپانیایی با وجوه مختلف فرهنگ و تمدن ایران با همکاری دانشگاه کمپلوتنسه در قالب طرحی بلند مدت منتشر شده است .
این مجموعه که شامل مقالات درباره تاریخ، دین، ادبیات و فلسفه ایران است، عموما به قلم شماری از برجسته ترین ایران شناسان و اسلام پژوهان اسپانیا ازجمله پروفسور خوسه ماریا بلاسکز، پروفسور لوئیس خیل، پروفسور پابلو بنیتو، پروفسور رامون گررو، پروفسور خوان مارتوس، پروفسور خوان آنتونیو پدروسا و پروفسور جوزپ پوچ است.
هم چنین پرفسور خوان مارتوس رئیس دانشکده عرب و اسلام دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در مقدمه خود بر کتاب با یادآوری این نکته که روابط فرهنگی ایران و اسپانیا همواره دستخوش وقایع و جریان های سیاسی بوده است، به لزوم انجام فعالیت های جدی تر در این زمینه و نیز انتشار آثار بیشتری با مشخصه ایران شناسی تاکید کرده است .
وی در ادامه چنین آورده است: فرهنگ ایرانی با پیشینه ای هزاران ساله که ریشه در قدیم ترین تمدن های شرق دارد شخصیت های برجسته ای مانند خوارزمی، رومی، فردوسی، خیام، حافظ، سعدی و عطار را در دامان خود پرورده است که امروزه آوازه ای جهانی دارند و همین امر ما را به شناخت عمیق تر این فرهنگ پرغنا مجاب می کند.
وی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تحولات اخیر ایران گفته است: انقلاب اسلامی آیت الله (امام ) خمینی (ره ) ایران را در صحنه سیاسی جهان مطرح ساخته و از آن روز اخبار این کشور در صدر رسانه ها، مطبوعات و تلویزیون قرار گرفته و اکنون ایران نقشی راهبردی در جهان دارد و این خود ضرورت مطالعه و پژوهش درباره آن را توجیه می سازد.
دکتر احمد خضری و پروفسور خوان مارتوس بخاطر انتشار این کتاب درمراسمی که امروز شنبه (نوزدهم بهمن ماه )به همین مناسبت در تهران برگزار شد ، موفق به دریافت لوح افتخار خود از محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کشورمان شدند .
اروپام 1516**1440**350**350** شماره 127 ساعت 14:28 تمام
۰ نفر