۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 81321566
T T
۰ نفر
ممنوعيت واردات تاثيري بر قيمت ها ندارد

تهران - ايرنا - مردم ايران در سال 92 حدود 9 تا 12 هزار ميليارد تومان بابت خريد خودروهاي خارجي هزينه كرده‌اند كه رقم مذكور بيش از نصف ارزش كل توليد داخل كشور بوده است.

چند روزي از سخنان رئيس كل گمرك ايران در گفت و گوي ويژه خبري درباره مصوبه دولت مبني بر ممنوعيت واردات خودروهاي لوكس بالاي 2500 سي‌سي نگذشته است كه زماني افشار، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو كشور از بي تاثير بودن ممنوعيت اين خودروها بر بازار داخلي خودرو خبر مي دهد. به گفته مسعود كرباسيان، پيش از اين 63درصد خودروهاي وارداتي، خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي بودند كه ارزش آن به‌طور متوسط در سال‌هاي قبل حدود 600 ميليون دلار بوده است، در حالي كه اين رقم امسال به هفت ميليون دلار هم نمي‌رسد. با اين حال بالا و پايين كردن آمارهاي گمرك نشان مي دهد كه سهم خودروهاي 2500 سي سي آنقدري نيست كه در تحول بازار خودرو ايران به چشم بيايد.

بر اساس آمار گمرك سال 90 حدود 40 هزار خودرو به ارزش 824 ميليون دلار وارد كشور شد كه درصد تغييرات آن نسبت به سال قبل از لحاظ تعداد و وزن حدودا 9 درصد ، و از نظر ارزش نيز 8 درصد افت پيدا كرده است.

در سال 91 نيز واردات انواع خودروهاي سواري با رشد 11.3 درصدي نسبت به سال 90 بالغ بر 44 هزار و 341 دستگاه شد و ارزش واردات خودروهاي سواري به كشور نيز با افزايش 30.59 درصدي به يك ميليارد و 84 ميليون دلار رسيد. همچنين وزن خودروهاي سواري با افزايش 12.73 درصدي به 72 هزار تن رسيد.

آمار هاي منتشر شده از گمرك در سال 92 نيز نشان مي دهد كه 78 هزارو 673 خودرو سواري به ارزش 3 ميليارد و 17 ميليون دلار به كشور وارد شد كه اين ميزان واردات از نظر تعداد 74.45 درصد و از نظر ارزش 174.46 درصد رشد را نسبت به سال 91 نشان مي دهد. واردات خودرو نسبت به سال 92 نيز حدود 70 درصد رشد داشته است و از فروردين ماه 93 تاكنون نيز ميزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد افزايش يافته است.

بررسي ها نشان مي دهد طي ده سال گذشته به طور متوسط ساليانه 20 هزار دستگاه خودروي خارجي وارد كشور شده است. در برخي سال هاي خاص مانند 90 و 91 نيز اين ميزان به 26 تا 30 هزار دستگاه رسيده است. در صورتي كه متوسط ساليانه 20 هزار دستگاه ملاك قرار گيرد، در حال حاضر 200هزار دستگاه خودروي خارجي طي اين سال ها وارد كشور شده است. براين اساس از بازار 15 ميليوني خودروي ايران تنها 1.3 درصد بازار در اختيار خودروهاي خارجي است. بررسي ها نشان مي دهد كه از اين ميزان نيز كمتر از 3دهم درصد به خودروهاي بالاي 2هزار و 500 سي سي اختصاص دارد. براين اساس ممنوعيت واردات اين خودروها تاثيري در بازار نخواهد داشت ولي قيمت خودروهاي بالاي 2هزار و 500 سي سي را مي تواند، با رشد قيمت همراه كند.

در همين حال حسن زماني‌ افشار، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو كشور در گفت وگو با خبرگزاري خبرآنلاين با اشاره به عدم تاثيرگذاري ممنوعيت ورود خودرهاي بالاي 2500 سي سي گفت: «اقدام در خصوص ممنوعيت واردات ماشين هاي 2500 سي سي شايد كمي دير شده باشد زيرا ورود اين ماشين ها در گذشته تاثيرات خودش را گذاشته است.»

زماني افشار در ادامه افزود:«با اين حال بر اين باورم كه ممنوعينت ورود چنين ماشين هاي نيز تاثير آنچناني بر قيمت خودرو نخواهد داشت و بازار دچار شوك ناگهاني نخواهد شد.»

وي اظهار داشت:«احتمال بسيار ضعيفي كه در مورد تاثير ممنوعيت ورود خودرو مي توانم بدهم اين است كه ممكن است قيمت ها به صورت بسيار جزئي دچار تغيير شوند كه البته اين احتمال نيز بسيار ضعيف است.»

رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ادامه گفت: « بازار خودرو چند وقتي است حواشي بسياري داشته است اما بايد عنوان كنم كه با ممنوعيت خودورهاي 2500 سي سي، مردم نبايد منتظر اتفاق خاصي باشند. زيرا آن چيزي كه مردم در خصوص كاهش قيمت خودرو فكر مي كنند با چنين اقدامي رخ نخواهد داد.»

آمار مقايسه‌اي واردات خودرو طي 3 سال گذشته بيانگر افزايش واردات خودرو است به گونه‌اي كه در سال 1390 توليد خودروي سواري 1 ميليون و 420 هزار دستگاه و ميزان واردات خودرو در اين سال 39 هزار دستگاه بوده است. اين درحالي است كه در سال 92 ميزان توليد خودروي سواري به 625 هزار دستگاه تنزل يافت و تعداد واردات خودروي سواري به بيش از 78 هزار دستگاه رسيد كه اين ميزان از واردات معادل 12.6 درصد توليد داخل بوده است.

مردم ايران در سال 92 حدود 9 تا 12 هزار ميليارد تومان بابت خريد خودروهاي خارجي هزينه كرده‌اند كه رقم مذكور بيش از نصف ارزش كل توليد داخل كشور بوده است. بهاره چراغي / خبر آنلاين
۰ نفر