۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۲۱:۰۱
کد خبر: 81322380
T T
۰ نفر
كاتوزيان هميشه مي خواست كه كانون وكلا استقلال داشته باشد

مشهد- ايرنا- همسر مرحوم دكتر ناصر كاتوزيان گفت:مرحوم دكتر ناصر كاتوزيان هميشه مي خواست كه كانون وكلا استقلال داشته باشد و از بي احترامي به وكلا ناراحت مي شد.

'اقدس كاتوزيان' شامگاه دوشنبه در آئين بزرگداشت مرحوم دكتر ناصر كاتوزيان كه در دانشكده علوم دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد افزود: هر كه از ايران مي رفت كاتوزيان مي گفت پشتم خالي شد و توصيه اش اين بود كه بمانيد و مقاومت كنيد و شجاع باشيد و حرفتان را بزنيد و نگذاريد حقتان پايمال شود.

دكتر امير ناصر كاتوزيان پدر دانش حقوق نوين ايران و مولف 45 كتاب علمي در رشته هاي مختلف حقوق به ويژه حقوق خصوصي و فلسفه حقوق صبح سه شنبه يازدهم شهريور 1393 در سن 87 سالگي درگذشت.

كتابهاي تاليفي وي كه حاوي نوآوريهاي حقوقي و حاصل تسلط وي بر فقه و اصول و نيز دانش نوين حقوقي دنيا است از مراجع اصلي دانش حقوق در ايران به شمار مي رود.

همسر دكتر كاتوزيان با ذكر خاطراتي از زندگي سراسر تلاش و كوشش اين استاد بزرگ حقوق ايران گفت: ايشان كه كتاب مي نوشت گاه از گوشه هاي چشمش اشك سرازير مي شد و در اين حالات مي گفت دست خودم نيست اين اشكها از قلبم بيرون مي آيد.

وي گفت:من فكر مي كنم دكتر كاتوزيان در همان حالات، جملاتي را مي نوشت كه دانشجويان و محققان حقوق مي خواندند و از خواندنش لذت مي بردند.

او افزود: دكتر ناصر كاتوزيان هنگامي كه در دانشگاه رتبه نخست را كسب كرد زماني بود كه بين شاه و مصدق درگيري بود و وي در اعتراض به عملكرد شاه نرفت تا از شاه مدال بگيرد.

وي گفت:آن زمان شاگرد اولهاي هر رشته را براي ادامه تحصيل به خارج مي فرستادند و همين اقدام وي باعث شد كه بهانه گيري كردند و اعلام شد كه براي اعزام دانشجو به خارج در رشته حقوق بودجه نداريم.

او با بيان اين كه دكتر كاتوزيان هميشه حق مي گفت و پاي حق گويي اش نيز مي ايستاد افزود: كاتوزيان به خاطر همين حق گويي ها دوبار در دادگستري منتظر خدمت شد.

همسر مرحوم كاتوزيان گفت:يك بار وقتي بود كه شاه مجلس را تعطيل كرده بود و مي خواست راسا قانون گذاري كند كه كاتوزيان مي گفت با انحلال مجلس، شاه نمي تواند به تنهايي قانون گذاري كند.

او افزود: آن زمان عده اي با كاتوزيان همراهي كردند و متني در مخالفت با اين اقدام امضا شد اما وقتي فشارها زياد شد پا پس كشيدند.

وي گفت:با وجود اين كه دكتر كاتوزيان را تهديد به بركناري از كار و ارجاع به دادگاه انتظامي قضات كردند اما او بر سر اين حرف خود ايستاد و اعلام كرد كه هر كاري كه مي خواهيد بكنيد اما من حرف حق را مي زنم و از حرف حق نمي گذرم و به اميد خدا هستم.

او افزود:دكتر كاتوزيان در دوران انقلاب فرهنگي نيز استعفا داد و بعد از مدتي انفصال دائم از خدمت شد در حالي كه كتابهايش در دانشگاههاي كشور تدريس مي شد و كتاب مقدمه علم حقوق ايشان تاكنون به چاپ نودم رسيده است.

وي گفت: از ميان كتابهايي كه دكتر كاتوزيان نوشت كتاب 'فلسفه حقوق' كتاب محبوبش بود كه 30 سال براي تاليف آن زحمت كشيد و مي گفت عشق من 'فلسفه حقوق 'است.

وي گفت:دكتر ناصر كاتوزيان عاشق دانشگاه بود اما از آنجا بيرونش كردند ولي در دوران 10 ساله اي كه از دانشگاه رفتن محروم بود شكوفايي اش شروع شد و با نوشتن كتابهايش به كار معلمي مي پرداخت و بعد كه باز با سلام و صلوات به دنبالش آمدند دوباره بازنشسته اش كردند اما باز هم به دانشگاه مي رفت و مي گفت دانشگاه مال پدر كسي نيست.

او افزود:از ديگر كارهاي بزرگ دكتر كاتوزيان نگارش پيش نويس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است كه البته 80 درصد مطالب آن تغيير يافت و اكنون بخشهاي مختصري از آن پيش نويس نظير بخشهاي مربوط به تحليف رئيس جمهوري در قانون اساسي كنوني باقي مانده است.

در اين آئين، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي مشهد نيز گفت:علت محبوبيت دكتر ناصر كاتوزيان منش و خط فكري ايشان بود.

عباس شيخ الاسلامي افزود: دكتر كاتوزيان سنت گرايي نوانديش، عالمي عملگرا، قانونگرايي منصف و فيلسوفي عارف بود.

وي گفت:دكتر ناصر كاتوزيان صرفا استاد حقوق مدني نبود بلكه كار اصلي ايشان توجه دادن جامعه و دانشگاه به بنيادهاي حقوقي بود.

او افزود:حتي در لابه لاي كتابهاي حقوق مدني و خصوصي دكتر كاتوزيان مي توان توجه به فلسفه حقوق ، بنيادهاي حقوقي و حقوق عمومي را ديد.

سخنران ديگر اين آئين، رئيس كانون وكلاي استانهاي خراسان بود كه دكتر كاتوزيان را موسس نظريه گرايش به انصاف و عدالت در تفسير قانون دانست.

مهدي عامري افزود: اين نظريه به اختصار آن است كه برداشت تحت اللفظي از كلمات و عبارات قانون نادرست و نارواست و بايد به روح قانون و مقصود قانون گذار توجه كرد.

در اين آئين، رئيس دانشگاه فردوسي مشهد نيز از تاسيس دانشكده حقوق دكتر ناصر كاتوزيان در آينده نزديك در اين دانشگاه خبر داد.

دكتر محمد كافي گفت:دانشگاه فردوسي مشهد در سال تحصيلي گذشته شاهد حضور پربركت استاد ناصر كاتوزيان بود و اين استاد فرهيخته با دستخط خود اجازه دادند كه دانشكده حقوق دانشگاه فردوسي مشهد با نام ايشان شكل بگيرد و در همين راستا اعضاي هيات امناي تشكيل دانشكده حقوق دكتر ناصر كاتوزيان تعيين شده است.

1922/522