۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81323260
T T
۰ نفر
آذربايجان غربي، خط مقدم دفاع مقدس ملت عزتمند ايران

اروميه - ايرنا - هفته دفاع مقدس، يادآور رشادت ها و جانفشاني هاي تمام ملت ايران در جاي جاي ميهن اسلامي است و آذربايجان غربي يكي از استانهاي مرزي با عراق است كه در دوران دفاع مقدس، حماسه هاي بي نظيري در اين استان رقم خورد كه نام اين استان را در تاريخ غيرت و شرف ملت ايران جاودانه ساخت.

دوران دفاع مقدس بي شك يكي از پرافتخارترين برهه هاي ايران در طول تاريخ به شمار مي رود كه تا سالهاي سال، ايثارگري هاي بي نظير ملت ايران در اين دوران بر تارك ملت مي درخشد.

هرچند 31 شهريورماه هر سال روزهاي تلخي را براي ملت بزرگ ايران ياد آوري مي كند ولي سرآغاز دوراني است كه هيچگاه شيريني پيروزي هاي آن دوران از كام مردم سرافراز كشور، محو نمي شود.

با وجودي كه در روزها و ماههاي آغازين جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه مردم ايران اسلامي، ويراني هاي بسياري در جاي جاي كشور به ويژه مرزهاي غربي و شمال غربي ايجاد شد ولي به گواه تاريخ، فرزندان غيور اين مرز و بوم بدون توجه به سهل انگاري هاي بني صدر خائن، بارها و بارها طعم شكست را در جبهه هاي مختلف به بعثي ها و هم پيمانانش چشاندند.

مرز آذربايجان غربي با عراق نيز پيش از آغاز جنگ تحميلي، در دوران هشت ساله دفاع مقدس و پس از آن، بارها رشادت هاي جوانان ايراني را در مقابله با توطئه هاي داخلي و خارجي غرب شاهد بوده است.

عمليات هاي متعددي در جبهه شمالغرب و مرزهاي آذربايجان غربي در دوران هشت ساله دفاع مقدس به وقوع پيوسته كه والفجر2، قادر، كربلاي 2، كربلاي 7، كربلاي 10، نصر 4 و نصر 7 از جمله اين عمليات هاي پر افتخار به شمار مي روند.

مناطقي نظير پيرانشهر، سردشت، حاج عمران، دارساوين، بلفت و دوپازا، جنگل هاي آلواتان، روستاي دوله تو، كلاشين از جمله مناطقي هستند كه بارها و بارها عطر رزمندگان اسلام و شهداي دفاع مقدس ملت ايران در آنجا استشمام شده و هنوز نيز عطرآگين است.

در جبهه هاي شمالغرب كشور شهداي بسياري نيز براي دفاع از ايران اسلامي و آرمانهاي والاي امام و انقلاب، جان خود را فدا كرده اند كه در اين ميان نام هايي نظير شهيد مهدي اميني، شهيد ناصر كاظمي، شهيد كاوه، مصطفي رواني پور، عليرضا موحد دانش، شهيد عباس بابايي و برادران شهيد زين الدين به چشم مي خورد.

از زشت ترين راهبردهاي رژيم بعثي عراق در زمان جنگ، انجام بمبارانهاي شهري بود كه به بدترين شكل نيز انجام مي شد.

در اين راستا، آذربايجان غربي بارها و بارها هدف بمبارانهاي هوايي نيروهاي بعثي عراق قرار گرفت و صدها تن بر اثر اين بمبارانها جان خود را از دست دادند.

شهرهاي آذربايجان غربي در سالهاي پاياني جنگ هشت ساله، با هواپيماهاي رژيم بعث عراق بمباران شدند كه خاطره بمبارانهاي سال 66 اروميه هيچ گاه از خاطر مردم اين شهر خارج نمي شود.

چهار شهر اروميه، پيرانشهر، سردشت و مياندوآب آذربايجان غربي افزون بر 260 بار بمباران شدند كه سهم سردشت حدود 100 مورد بمباران بود و اروميه نيز افزون بر 70 بار توسط رژيم بعث عراق بمباران شد.

در مجموع نيز افزون بر چهار هزار و 300 نفر از شهروندان بي گناه و غيرنظامي در اين بمباران ها شهيد و مجروح شدند.

علاوه بر آن، زشت ترين جنايت رژيم بعث عراق در سردشت اتفاق افتاد و اين شهر در هفتم تيرماه 1366 بمباران شيميايي شد تا صدها نفر از شهروندان سردشتي به خاك و خون كشيده شوند.

نكته حائز اهميت ديگر در خصوص جنگ و آذربايجان غربي، حضور رزمندگان و سرداران اين استان در ديگر مناطق عملياتي بود كه رشادت هاي آنان تا سالها در ذهن مردم ايران باقي مي ماند.

سرداراني نظير برادران شهيد حميد و مهدي باكري، امير سرلشگر شهيد يعقوب علياري و شهيد باباساعي از جمله دهها سردار آذربايجان غربي هستند كه در ديگر مناطق عملياتي كشور در دفاع مقدس به فيض رفيع شهادت نايل شدند.

پيش از آغاز جنگ تحميلي نيز آذربايجان غربي شهداي بسياري را براي مقابله با تحركات ضد انقلاب اهدا كرده بود كه شهيد نادر عليزاده، شهيد بهزاد دربندي از جمله شهدايي بودند كه در اين راه، جان خود را از دست دادند.

بايد گفت كه جنگ در مناطق شمالغرب كشور در آذربايجان غربي پس از تابستان 67 نيز باقي بود و اين استان تا سالها پس از آن محل درگيري با اشرار و نيروهاي ضد انقلاب بود.

پس از پايان جنگ تحميلي نيز شهدايي نظير سردار قهاري سعيد، سردار حنيف درستي، سردار شهيد مهدي كاظمي در راه دفاع از كيان اسلامي و مقابله با تحركات برخي اشرار در مرزهاي آذربايجان غربي به شهادت رسيدند.

آخرين خبر شهادت سربازان ايران اسلامي در مرزهاي آذربايجان غربي به شهريورماه امسال باز مي گردد كه در آن، دو تن از افسران سپاه در مقابله با اشرار، شهيد و بر دوش مردم ولايتمدار اروميه تشييع شدند.

اين نشان مي دهد كه اروميه از نخستين روزهاي انقلاب تا امروز، مزار شهداي والامقامي بوده كه براي حفظ تماميت ارضي جان خود را فدا كرده اند.

** صابر چهرقاني خبرنگار ايرناي آذربايجان غربي

8136/581