۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81331442
T T
۰ نفر
سكته های زودرس زیاد شده است

تهران - ایرنا - مدیر گروه خانه سلامت شیراز با بیان اینكه سكته های زودرس در جامعه زیاد شده است،گفت : براساس مطالعات 70 درصد سكته های قلبی در افراد با ریسك خطر بالا بروز می كند كه توجهی به سلامتی خود از لحاظ وزن ، فشار خون ، قند خون ، چربی خون ندارند.

دكتر علی بابایی به مناسبت روز جهانی قلب هفتم مهر ماه(29 سپتامبر) در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : هر چه عوامل پرخطر برای افراد جامعه افزایش پیدا كند ریسك بروز سكته قلبی در جامعه بیشتر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه بیماری های قلبی - عروقی و سكته قلبی زود رس در جامعه افزایش یافته است ادامه داد: نیمی از مرگ و میر ها در اجتماع در بیماران قلبی و عروقی اتفاق می افتد و بروز سكته های قلبی زودرس در كشور نگران كننده است.

به گفته وی در ایران بیماری های قلبی وعروقی علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان است و چند ریزفاكتور بسیار مهم در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نقش دارد.



*** ریز فاكتورهای خطر سكته قلبی

وی به رواج تغذیه نادرست در افراد جامعه به خصوص در میان جوانان اشاره كرد و اظهار كرد: پرخوری، تغذیه نامناسب به ویژه غذاهای چرب باعث افزایش وزن و دور شكم شده و ریسك خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

به گفته این متخصص قلب و عروق دور شكم در مردان 90 و در زنان باید 80 سانت بیشتر نباشد.

این فوق تخصص قلب و عروق اضافه كرد : قند خون بالا ، چربی خون بالا ، فشار خون ، اضافه وزن و چاقی از دیگر عوامل خطر است كه سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سكته قلبی می شود .

به گفته وی 40 درصد از مردم ایرانی اضافه وزن دارند و چاقی یكی از مهمترین عوامل خطری است كه باعث بیماری فشار خون ، چربی خون ، دیابت و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.



**** پیشگیری مهمتر از درمان

وی به موضوع پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی در روز جهانی قلب اشاره كرد و گفت: تغییر فرهنگ تغذیه و استفاده از سبزی و میوه تازه ، لبنیات كم چرب ، عدم مصرف نمك ، مصرف گوشت سفید و سالم سبب پیشگیری از بروز این بیماری می شود.

بابایی اظهار كرد : تا 80 درصد می توان از بروز سكته های قلبی جلو گیری كند.

وی اضافه كرد : ورزش ، پیاده روی ، دوچرخه سواری از دیگر مواردی كه مورد تاكید پزشكان قرار گرفته است .پیاده روی به مدت 40 دقیقه در روز برای سلامتی قلب بسیار مفید است .

بابایی اظهار كرد :پیشگیری از عوامل بیماری های قلبی و عروقی مسی تواند تا 80 درصد موارد مفید واقع شود از بروز سكته های قلبی جلو گیری كند.



****كاهش نمك در رژیم غذایی

وی با بیان اینكه سازمان جهانی بهداشت در آستانه روز جهانی قلب (هفتم مهر ماه) از تمام كشورها خواست تا سال 2025 مصرف نمك را 30 درصد كاهش دهند یادآور شد : مصرف نمك در كشور ما بیش از حد استاندارد های جهانی است.

فوق تخصص قلب وعروق افزود : بیشتر نمك مصرفی در ایران در مواد غذایی آماده و فست فوده ها است زیرا اكثر ایرانی ها غذاهای چرب و شور را بیشتر مصرف می كنند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده است كه بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی و سكته مغزی مهمترین علل مرگ های زودرس در قرن 21 هستند.



****كاهش استرس روزانه

وی با بیان اینكه استرس نیز از عوامل ابتلا به سكته قلبی است اظهار كرد: مردم گرفتار مشكلات روزمره هستند و استرس در زندگی آنان جریان دارد سعی در كاهش استرس روزانه می تواند از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سكته قلبی پیشگیری نماید .

به گفته وی 40 درصد از ایرانی ها اضافه وزن دارند و چاقی یكی از مهمترین عواملی است كه باعث بیماری فشار خون ، چربی خون ، دیابت و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینكه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در مردان چندین برابر زنان است افزود: هورمون های زنانه تا سن یائسگی عامل محافظت كننده زنان در برابری بیماری های قلبی و عروقی است اما پس از یائسگی این نسبت خطر در بین مردان و زنان تقریباً مشابه می شود.

****عدم استعمال مواد مخدر و دخانیات

وی توضیح داد: نتایج تحقیقات نشان می دهد كه استعمال مواد مخدر تاثیر مستقیم بر بروز بیماری های قلبی و عروقی داردو باعث گرفتگی شدید عروق كرونر ، مغزی ، آئورت شكمی و گرفتگی عروق محیطی قلب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز استعمال سیگار و دخانیات را از مهمترین عوامل خطرزای بیماری های قلبی و عروقی برشمرد و هشدارداد: همه آحاد جامعه به ویژه جوانان باید از استعمال دخانیات دوری كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد : بررسی و معاینات فردی می تواند احتمال بروز بیماری و سكته قلبی را تا 5 سال بعد مشخص كند.

*** روش هایی برای محافظت از قلب

*روزی 30 دقیقه ورزش كنید

*هفته ای 2 بار ماهی بخورید

*مواد غذایی دارای امگا 3 را در برنامه غذایی بگنجانید.

*از استرس پرهیز كنید.

*شب ها حداقل 7 ساعت بخوابید.

*برای گردش و هم صحبتی با دوستان وقت كافی بگذارید.

*كار، همه زندگی نیست به خودتان استراحت دهید.

*از خوردن صبحانه كامل و سرشار از فیبر غافل نشوید.

علمی (4)**1354**1599
۰ نفر