۸ مهر ۱۳۹۳، ۸:۱۹
کد خبر: 81331974
T T
۰ نفر
طراحی و تولید داخل كنتورهای پیشرفته برق با استفاده از دانش بومی

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت الكترونیك افزارآزما از طراحی و تولید داخل دستگاه‌های اندازه‌گیری الكترونیك و كنتورهای پیشرفته برق با استفاده از توان و دانش بومی متخصصان ایرانی در این شركت خبر داد.

به‌گزارش ایرنا، جمشید بردبار در جریان بازدید خبرنگاران از توانمندی‌های تولیدی شركت الكترونیك افزارآزما، توجه به تولید دانش‌بنیان را از ویژگی‌های این شركت خواند و گفت: دستگاه‌های اندازه‌گیری الكترونیك تولیدی این شركت به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به‌فرد در طراحی و ساخت، بهتر از نوع اروپایی آن است و قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد.

وی اظهار داشت: شركت الكترونیك‌ افزارآزما در سال 1359 و در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی توسط شماری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با هدف خودكفایی علمی و آموزشی كشور تشكیل شد و طی 34 سال گذشته، انواع و اقسام دستگاه‌های اندازه‌گیری الكترونیك و مخابرات برای سازمان‌ها، مراكز علمی و دانشگاهی توسط این شركت طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: تمام مراحل طراحی بدنه، قالب‌ها، مدارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای تولید دستگاه‌های اندازه‌گیری الكترونیك توسط بخش تحقیقات شركت الكترونیك افزارآزما به‌صورت كاملا بومی انجام می‌شود و این شركت تحت لیسانس هیچ شركت خارجی فعالیت نمی‌كند.

وی با بیان اینكه در شركت الكترونیك افزارآزما دانش فنی تولید هر ابزار الكترونیكی وجود دارد، گفت: از سال 80، فعالیت‌ های شركت رشد بیشتری پیدا كرد و تصمیم گرفتیم كه كنتورهای برق را تولید كنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید كنتور برق در كشور، گفت: هر مكانی كه برق به آن ورود كرده باشد، نیاز به كنتور برق دارد؛ بنابر این با تصمیم‌های اتخاذ شده، نخستین خط تولید را در سال 83 راه‌اندازی كردیم و با دریافت وام به تاسیس آزمایشگاهی پیشرفته و خرید ماشین‌آلات روز جهان اقدام كردیم.

بردبار اظهار داشت: آزمایشگاه این شركت در خاورمیانه منحصربه‌فرد است و برای مدت زمانی وزارت نیرو برای انجام تست‌ های تایید خود از این آزمایشگاه استفاده می‌كرد كه با سفارش پژوهشگاه نیرو، هم‌اكنون آزمایشگاه مشابهی را در این پژوهشگاه ایجاد كرده‌ایم.

وی یادآور شد: این آزمایشگاه مغز متفكر تولید كنتور در این شركت است و هر تغییری كه در محصول‌ها به‌وجود می‌آید، باید تست‌ها و آزمایش‌های استاندارد بین‌المللی را بگذراند.

مدیرعامل این واحد صنعتی نمونه با بیان اینكه كنتورهای تولیدی این شركت دارای بیشترین امتیاز فنی در كشور است، گفت: ظرفیت تولید شركت سالانه یك میلیون و 700 هزار دستگاه كنتور تك‌فاز و 300 هزار دستگاه كنتور سه‌فاز است و طرح توسعه شركت در زمینی به مساحت پنج‌هزار مترمربع هم‌اكنون در حال اجراست.

وی تصریح كرد: در چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده، با اجرای طرح توسعه یك میلیون و 800 هزار دستگاه كنتور به ظرفیت تولید شركت افزوده می‌شود و این طرح با اعتباری معادل 200 میلیارد ریال هم‌اكنون در حال ساخت است و سه میلیون یورو برای خرید تجهیزات درنظر گرفته شده است.

بردبار از تولید سالانه یك میلیون و 200 هزار دستگاه كنتور تك‌فاز و 300 هزار دستگاه كنتور سه‌فاز توسط این شركت در زمان حاضر خبر داد و گفت: این شركت هم‌اكنون 50 درصد بازار كنتور برق كشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به تاریخچه كنتورهای هوشمند در جهان، گفت: كنتور هوشمند از سال 2001 در اروپا و آمریكا با خواستگاه ایجاد اشتغال و توجه به محیط زیست رواج پیدا كرد كه تاكنون برای آن استاندارهای زیادی تعریف شده و همچنان در حال تغییر است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2017 استانداردها و پروتكل‌های این نوع كنتور در جهان نهایی شود.

مدیرعامل شركت الكترونیك افزارآزما، گفت: برخی كشورها از كنتورهای هوشمند استقبال كرده و عده ای نیز عدم نیاز كنونی خود به این كنتورها را اعلام كرده‌اند.

وی كنترل تعرفه‌ها، جلوگیری از دست‌كاری كنتورها و قطع و وصل برق از راه دور را از ویژگی‌های كنتور هوشمند در ایران دانست و گفت: استاندارد برخی كشورها در كنتور هوشمند به‌گونه‌ای است كه افزون‌بر برق، وضعیت آب و گاز را نیز رصد می‌كند و ما درصدد هستیم كنتوری طراحی كنیم كه افزون‌بر پاسخ به نیاز طرح فهام در ایران، جوابگوی استانداردهای اروپا و آمریكا نیز باشیم.

وی افزود: در تلاش هستیم كه تا سال آینده نمونه‌ای از كنتور هوشمند داخلی را طراحی كنیم و از سال 2016 كنتور هوشمند تولیدی ما آماده عرضه به بازار شود.

مدیرعامل شركت الكترونیك افزارآزما با بیان اینكه كنتورهای كنونی تولید شركت نیمه‌هوشمند هستند، گفت: كنتورهای كنونی توانایی قطع و وصل از راه دور، تنظیم تعرفه و اعلام دستكاری كنتور را دارند اما كنتورهای هوشمند 150 مورد كاربرد دارند و موارد كنتورهای نیمه‌هوشمند بخشی از وظایف كنتورهای هوشمند است.

بردبار سپس دانش فنی كاملا بومی در تولید كنتورهای برق را یكی از تفاوت‌های اساسی این شركت با سایر شركت‌های كنتورسازی داخلی عنوان كرد و گفت: بالاترین دانش فنی ساخت كنتور برق هم‌اكنون در شركت الكترونیك افزارآزما وجود دارد و تمام استانداردهای روز جهان به علاوه انجام تست‌های داخلی در شرایطی سخت‌تر نیز در تولید ما لحاظ می‌شود.

وی اظهار داشت: جو تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی شركت در ساخت آزمایشگاه پیشرفته موجب شده كه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف را در كشور نگه داریم چرا كه این جوانان نگاه مالی ندارند و به‌دنبال شكوفایی و رشد علمی هستند.

مدیرعامل شركت الكترونیك افزارآزما ادامه داد: ساختن كنتوری با كیفیت بهتر از كیفیت اروپایی آن هم در كشوری نیمه توسعه‌یافته، با وجود محدودیت‌های مالی و بین‌المللی یك شاهكار محسوب می‌شود.

وی افزود: كنتور سه‌فاز كه برای نخستین‌بار در این شركت ساخته شد، بهترین محصول تحقیقاتی شركت محسوب می‌شود كه موجب صرفه‌جویی مالی قاب‌توجهی برای وزارت نیرو شده است.

وی از ثابت ماندن نرخ كنتورهای تولیدی این شركت با وجود سه ‌برابر شدن نرخ ارز در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: با استفاده از خلاقیت‌هایی در تولید كنتورهای شركت، هزینه تمام‌شده این كنتورها هم‌اكنون از كنتورهای تولیدی كشور چین پایین‌تر است.

وی با تشریح اقدام‌های انجام‌شده جهت ثابت ماندن نرخ كنتور با وجود افزایش نرخ ارز و تداوم سوددهی شركت، گفت: با افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر، بخش عمده‌ای از مواد اولیه را از داخل كشور تهیه كرده‌ایم ضمن آنكه در فرآیند تولید، سرعت مونتاژ را افزایش داده‌ایم كه درنتیجه آن، به‌دلیل افزایش تولید در واحد زمان هزینه‌های تولید كاهش یافته است.

وی یادآور شد: سامانه‌های نرم‌افزاری مورد استفاده به‌وسیله متخصصان ایرانی در شركت الكترونیك افزارآزما طراحی شده و با كاهش تعداد سخت‌افزار، هزینه‌های تولیدی شركت كاهش یافته است.

به‌گفته بردبار، با انجام فعالیت‌های یادشده میزان ارزبری محصول‌های شركت طی سال‌های اخیر از 60 درصد به 45 درصد كاهش یافته است.

این كارآفرین نمونه تصریح كرد‌: هم‌اكنون حدود 470 نفر در مجموعه شركت الكترونیك افزارآزما فعالیت دارند و با وجود ركود اقتصادی طی سال‌های اخیر، در سال گذشته بیش از 100 نفر به نیروهای فعال در شركت اضافه شده است.

وی با اشاره به بازارهای هدف این شركت جهت صادرات محصول‌های تولیدی، گفت: در مناقصه 200 هزار دستگاه كنتور در تاجیكستان شركت كرده‌ایم كه این كشور فعلا منابع مالی لازم را در اختیار ندارد ضمن آنكه در مناقصه نصب 600 هزار دستگاه كنتور برق در سوریه نیز شركت كرده‌ایم و منتظر جواب مناقصه هستیم.

وی افزود: ما در حال مذاكره با برخی كشورهای منطقه همچون قزاقستان، تركمنستان، عراق، سوریه و عمان برای صادرات دانش فنی ساخت كنتور هستیم.

بردبار سپس با ابراز تاسف از تعرفه‌های پایین قیمت برق در كشور كه موجب محدودیت‌های مالی برای ارایه خدمات بهتر توسط وزارت نیرو می‌شود، گفت: یك خانواده چهارنفره در ماه بیش از یكصد هزار تومان بابت هزینه تلفن همراه پرداخت می‌كند اما با افزایش پنج‌هزار تومان به تعرفه ماهانه مصرف برق، صدای اعتراض مشتركان بلند می‌شود.

وی پیشنهاد داد: دولت با دریافت عوارض از شركت مخابرات و تخصیص آن به وزارت نیرو، محدودیت منابع مالی این وزارتخانه را تا حدودی جبران و در جهت تكمیل زیرساخت‌های صنعت برق كمك كند چرا كه در صورت ادامه روند بی‌پولی وزارت نیرو طی سال‌های آینده، ممكن است كشور با چالش خاموشی روبه‌رو شود.

وی تاكید كرد: طرح‌های وزارت نیرو زمان‌بر است و درصورت تامین منابع مالی، دست‌كم چهار سال برای به نتیجه رسیدن آنها زمان نیاز است.

اقتصام(3)1053**1558
۰ نفر