۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۷
کد خبر: 81345346
T T
۰ نفر
صنايع چوب و كاغذ مازندران قرارداد تضميني خريد چوب مي بندد

ساري - ايرنا - شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران براي حمايت از ترويج طرح زراعت چوب و براي جبران كمبود تامين مواد اوليه، قرار داد تضمين خريد چوب را در تمامي استان هاي كشور منعقد مي كند.

مدير عامل شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران روز شنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: اين شركت در برنامه هاي دراز مدت خود، طرح خريد تضميني چوب را با ارايه خدمات فني و مهندسي و تسهيلات انجام مي دهد.

ابوالفضل روغني گلپايگاني با اشاره به اينكه در عقد قرارداد، خريد تضميني چوب بر اساس قيمت روز محاسبه و خريداري مي شود، اظهار كرد: در قالب اين قرارداد نهال صنوبر و خدمات فني و مهندسي به بهره برداران ارايه مي شود.

مدير عامل شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران ضمن انتقاد از فعال نبودن شوراي عالي زراعت چوب كشور گفت: وزيران صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي به دليل اهميت زراعت چوب در كشور درصدد تخصيص تسهيلات تشويقي به سرمايه گذاران هستند.

روغني كه رياست هيات مديره سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقواي ايران را بر عهده دارد و عضو شوراي عالي زراعت چوب كشور نيز است، افزود: شوراي عالي زراعت چوب كشور مي تواند كاشت صنوبر را با هدف گسترش و ترويج زراعت چوب مورد حمايت جدي قرار دهد.

وي با اشاره به اين كه وزير صنعت، معدن و تجارت در راستاي حمايت از صنايع وابسته به كشاورزي عدد بزرگي را به دولت براي زراعت چوب در بودجه سال آينده پيشنهاد كرده است، اظهار داشت: از آنجا كه كشاورز در زراعت چوب بايد تا هفت سال منتظر به ثمر رسيدن برداشت چوب صنوبر باشد، نياز به حمايت جدي دارد.

وي از وجود نژاد (واريته) جديد صنوبر و اكليپتوس خبر داد و بيان داشت: اين واريته چوبي در كمتر از چهار سال به بهره برداري مي رسد كه البته اين مورد هنوز وارد كشور نشده است.

مدير عامل شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران به وجود زمين هاي بكر كشور كه زمينه كشت زراعت چوب را دارند، اشاره كرد و گفت: از آنجا كه صنوبر نسبت به سرما مقاوم است، زمين هاي استان هاي شمالي و ديگر استان هاي كشور به ويژه آذربايجان هاي شرقي، غربي و اردبيل مستعد زراعت آن هستند.

وي ايجاد اشتغال و كمك به اقتصاد ملي را از مزيت هاي ترويج زراعت چوب عنوان كرد و بيان داشت: استاندار مازندران با داشتن تخصص كشاورزي و جنگل، برنامه هايي را در زمينه توسعه زراعت چوب در دست تهيه دارد.

روغني تصريح كرد: زمين هاي فاقد كشت استان مازندران براي زراعت چوب صنوبر مفيد است.

وي با بيان اين كه هر چند كشت برنج و مركبات به نسبت صنوبر ارزش افزوده بيشتري دارد و تبديل اراضي شاليزاري و باغات به زراعت چوب در استان مقرون به صرفه نيست، ادامه داد: بسياري از اراضي با شيب كم و حاشيه راه هاي استان مستعد براي كشت چوب هستند.

براساس قرار داد هاي موجود با كشاورزان سالانه 700 تا يك هزار هكتار زمين زير كشت چوب مي رود كه به طور تقريبي 30 درصد نياز شركت را تامين مي كند.

نياز سالانه شركت به چوب 340 هزار تن است.

شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران سالانه 175 هزار تن انواع كاغذ توليد مي كند.

2585/608/ 2025
۰ نفر