۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۳
کد خبر: 81350118
T T
۰ نفر
آغاز كشت پاييزي گندم وجو در البرز/ پوشش 20 هزار هكتار از اراضي

كرج- ايرنا- سرپرست معاونت بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي استان البرز از آغاز كشت پاييزي گندم و جو در اين استان خبرداد و گفت: كشت اين محصولات درسطح 20 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان انجام مي شود.

'محمد تاج الديني' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در سال زراعي جاري (مهر ماه 93 تا مهرماه 94) مقرر شد تا اراضي زير كشت محصولات گندم وجو به صورت مساوي و هركدام از اين محصولات در 10هزار هكتار كشت شوند.

وي اظهار داشت: در كشت امسال با توجه به برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي و بحران كم آبي در كشور، از بذور ارقام مقاوم به خشكي استفاده شده كه براي كشت گندم پنج رقم و كشت جو، چهار رقم به كشاورزان معرفي شده است.

وي، ارقام پيشتاز، پارسي، سيوند، سيروان و پيشگام را ارقام بذور گندم پيشنهادي به كشاورزان عنوان كرد و ادامه داد: همچنين ارقام بهمن، نصرت، ريحان و يوسف، ارقامي هستند كه براي كشت جو در سال زراعي جاري به كشاورزان پيشنهاد شده است.

تاج الديني گفت: براي سال زراعي جاري يكهزار و 620 تن بذر گندم و 700 تن بذر جو در طبقات پرورشي سن، مادري و گواهي شده در اين استان توليد شده كه تعدادي از كشاورزان از اين بذور و تعدادي ديگر از بذورخود مصرفي براي كشت استفاده مي كنند.

وي اضافه كرد: همچنين هفت هزار و 500 تن كودهاي فسفاته، ازته و پتاسه براي تغذيه گياهي اين محصولات تدارك ديده شده است.

سرپرست معاونت بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي استان البرز افزود: در مراحل كاشت داشت و برداشت و قبل از كشت از طريق دفاتر خدمات فني به كشاورزان برنامه هاي آموزشي ارايه مي شود و در اين دوران 17 شبكه مراقبتي از اين دفاتر فعال مي شوند.

وي يكي از طرح هاي اجرايي در سال زراعي را اجراي طرح خود اتكايي و به زراعي گندم عنوان كرد و بيان داشت: اين طرح در هفت هزار هكتار از اراضي گندمي كه ميانگين عملكرد پاييني داشته براي تغيير عملكردشان اجرا مي شود.

وي گفت: تمامي محصولات اين كشاورزان توسط صندوق بيمه حمايت از محصولات كشاورزي بيمه مي شود.

در استان البرز طي سال زراعي گذشته 60 هزارتن گندم و 25 هزار تن جو برداشت شد.ك/3

693/ 691