۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۰۱
کد خبر: 81363894
T T
۰ نفر
دژاگه: امیدوارم در فینال جام ملت های آسیا با ژاپن بازی كنیم

تهران-ایرنا- اشكان دژاگه ستاره جام جهانی ایران در مصاحبه مفصلی با فصلنامه كنفدراسیون فوتبال آسیا، ابراز امیدواری كرد تیم ملی ایران در فینال جام ملت های آسیا با ژاپن روبرو شود.

این مجله در ابتدای مصاحبه خود با دژاگه آورده است: ستاره تیم فوتبال ایران در جام جهانی 2014 برزیل، یكی از بازیكنان فهرست روز افزون آسیایی است كه به لیگ ستارگان قطر پیوسته اند. اما وی با وجود سابقه بازی در تیم های فولام و وولفسبورگ سعی می كند با زندگی جدید خود در باشگاه العربی سازگار شود و در عین حال چشم به قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا نیز دوخته است.

مجله كنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه با اشاره به احساسی كه دژاگه نسبت به ایران و پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران دارد به نقل از او نوشت: بازی برای تیم ملی ایران برای من تصمیم بزرگی بود.

بازیكن سابق تیم جوانان آلمان ادامه داد: با خانواده ام صحبت كردم و آنها مثل همیشه تصمیم گیری را به خودم واگذار كردند. من در ایران متولد شدم. اقوام زیادی در ایران دارم و پدر و مادرم ایرانی هستند. همسرم هم ایرانی است. من عاشق ایران هستم و به ایرانی بودنم افتخار می كنم. پس چرا برای تیم ایران بازی نكنم.

مجله كنفدراسیون آسیا سپس به حضور تعدادی از ستارگان سابق تیم ملی ایران مثل علی دایی، كریم باقری و خداداد عزیزی و سابقه حضور آنها در بوندس لیگا پرداخت كه تأثیر به سزایی در تصمیم دژاگه برای پیوستن به تیم ملی ایران داشت.

دژاگه افزود: من بازی های ایران در جام ملت های آسیا و همچنین جام جهانی فرانسه و آلمان را دیدم. من به خاطر دوستان ایرانی زیادی كه در آلمان دارم، همیشه مسابقات تیم ملی ایران را دنبال می كردم. وقتی بچه بودم بازیكنان ایرانی خوب زیادی در آلمان بازی می كردند ولی بازیكن مورد علاقه من علی كریمی بود. او هنوز هم از نظر من یك بازیكن فوق العاده است. اینكه دو سه مسابقه اول خود در تیم ملی ایران را در كنار او بازی كردم واقعا عالی بود. كریمی خیلی به من كمك كرد و برای من هنوز هم یك بازیكن بزرگ است.

وی با اشاره به دیگر بازیكنان سرشناس تیم ملی ایران اظهار داشت: مهدی مهدوی كیا و وحید هاشمیان را می شناختم و چند بار مقابل آنها بازی كرده بودم. ایران در جام جهانی 1998 فرانسه تیم خوب و بازیكنان بزرگی داشت كه بعد از پایان جام جهانی به آلمان رفتند. شاید مردم فراموش كرده باشند كه دایی، كریمی و هاشمیان برای بایرن مونیخ به عنوان یكی از بزرگترین باشگاه های دنیا بازی می كردند.

دژاگه كه با وجود سابقه حضور در تیم های زیر 17 سال و زیر 21 سال آلمان تصمیم گرفت برای سرزمین مادری خود، ایران، بازی كند نخستین باری را كه پیراهن تیم ملی ایران را برای بازی در مقدماتی جام جهانی مقابل قطر پوشید و در ورزشگاه آزادی به میدان رفت، اینگونه توصیف كرد: این اتفاق حتی برای من كه در ورزشگاه های بزرگ زیادی بازی كرده ام، ‌دیوانه كننده بود. وقتی بیرون آمدم و جمعیت را دیدم شوكه شدم. من واقعا از هر بار بازی در ورزشگاه آزادی لذت می برم.

وی به بازی برابر كره جنوبی هم پرداخت و گفت: هرگز بازی برابر كره جنوبی را فراموش نمی كنم. صد هزار نفر در ورزشگاه بودند. وقتی گل زدیم ورزشگاه از شدت هیجان داشت منفجر می شد. من همیشه از بازی در تهران لذت می برم و امیدوارم كه بتوانیم حمایت های همیشگی مردم را جبران كنیم. حمایت آنان به ما كمك كرد برای چهارمین بار به جام جهانی صعود كنیم.

این بازیكن در مورد نتایجی كه تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی كسب كرد نیز تصدیق كرد: این اولین تجربه حضور من در جام جهانی بود و فكر می كنم عملكرد خوبی داشتیم. بازی با آرژانتین مسابقه بزرگی بود. در نهایت گرچه فقط یك امتیاز گرفتیم اما فكر می كنم عملكرد تمامی بازیكنان خیلی خوب بود و موجب تعجب تیم های دیگر شد. مقابل آرژانتین خیلی خوب بازی كردیم به همین دلیل پذیرفتن شكست یك بر صفر از این تیم برایمان سخت بود ولی به تمام دنیا نشان دادیم كه توانایی بازی برابر تیم های بزرگ را داریم.

به نوشته مجله كنفدراسیون آسیا، بیشتر این عملكرد به كارلوس كی روش سرمربی تیم ملی ایران و برنامه های او برای حضور ایران در جام جهانی بر می گردد از این رو دژاگه حضور وی را برای نخستین قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا از سال 1976 تا كنون كلیدی می داند.

دژاگه تأكید كرد: كی روش مربی فوق العاده ای است و من واقعا به بازی برای او افتخار می كنم. وی بعد از بازی با بوسنی با بازیكنان صحبت كرد. اتفاقی كه هرگز در طول دوران حرفه ای خود ندیده بودم. خیلی از بازیكنان نزدیك بود گریه كنند چون كی روش خیلی سخت و با تمام وجود با ما كار كرده بود. همه از حضور او خوشحال بودند. وی به تك تك بازیكنان اعتماد به نفس داده بود و ما چیزهای زیادی از او یاد گرفته بودیم. فكر می كنم به همین دلیل در جام جهانی عملكرد خوبی داشتیم. حالا از اینكه او قرار است با ما بماند واقعا خوشحالم. حضور او گام بزرگی برای پیشرفت فوتبال ایران در آینده خواهد بود.

دژاگه درباره حضور ایران در مسابقات جام ملت های آسیا نیز خاطر نشان كرد: فكر می كنم شانس بزرگی در جام ملت های آسیا داریم چون با توجه به عملكردی كه در جام جهانی داشتیم اكنون توقع تیم های دیگر از ما زیاد است. باید در جام ملت ها به خصوص به خاطر مردم ایران، مثل بازی با آرژانتین عملكرد خوبی داشته باشیم. من هیچوقت هوادارانی مثل آنها ندیده بودم. آنها واقعا از صمیم قلب از فوتبال لذت می برند و امیدوارم در جام ملت های آسیا بتوانیم دست به كار بزرگی بزنیم.

مجله كنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین با اشاره به سابقه تیم ملی ایران در مسابقات ادوار گذشته جام ملت های آسیا، پیش بینی كرد كه در این دوره با توجه به حضور دژاگه و یارانش بتواند به راحتی از گروه خود شامل تیم های امارات، بحرین و قطر عبور كند و به مرحله حذفی برسد.

اما دژاگه گفت: جام ملت های آسیا اندكی متفاوت خواهد بود ولی فكر نمی كنم كی روش در تاكتیك های ما تغییر چندانی بدهد. اكنون در فوتبال دنیا تأكید بر روی دفاع است چون بازی از همانجا شروع می شود. اما ما سعی خواهیم كرد كه بیشتر حمله كنیم. فكر می كنم تأكید كی روش هم روی حمله است.

این بازیكن 28 ساله كه معتقد است تیم ایران كار راحتی در جام ملت های آسیا نخواهد داشت، ابراز امیدواری كرد در مراحل پایانی مسابقات جام ملت های آسیا بتواند مقابل هم تیمی سابق خود در وولسفورگ یعنی ماكوتو هاسبه كاپیتان تیم ملی ژاپن بازی كند.

دژاگه در مورد هاسبه گفت: من و او حداقل چهار سال در ولفسبورگ هم بازی بودیم به همین دلیل خیلی خوب او را می شناسم. وی بازیكن بزرگی است. هاسبه خیلی با تجربه است و امیدوارم او را در فینال ببینم.

دژاگه در خاتمه گفت: در حال حاضر تیم های خوب زیادی در آسیا هستند كه می دانند چطور دفاع كنند بنابراین حتی شكست تیم های كوچك هم سخت است. در گروه ما تیم امارات حضور دارد كه تیم خوبی است و همینطور قطر كه بازی در مقابلش سخت خواهد بود. باید تمام حواس خود را روی این مسابقات متمركز كنیم و بازی به بازی پیش برویم. علاوه بر این تیم های بزرگ دیگری هم مانند استرالیا، ژاپن، كره جنوبی و ازبكستان نیز در مسابقات حضور دارند.

ورزشی**1210**9126