دامپزشكي بركشتار دام در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني نظارت دارد

اروميه - ايرنا - مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي گفت: دامپزشكي استان با 92 اكيپ ثابت و سيار خود در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني بر ذبح دامهاي قرباني نظارت دارد.

كاميار داهيم روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: همزمان با ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني (ع) و با توجه به ذبح دام از سوي هياتهاي عزاداري و شهروندان، نظارت بهداشتي و شرعي بر كشتار دام در تمامي شهرستان‌هاي استان توسط 40 اكيپ ثابت و 52 اكيپ سيار صورت مي گيرد.

وي گفت: بيش از 118 نفر نيروي فني دامپزشكي در قالب اكيپ هاي نظارتي و بازرسي شرعي و بهداشتي دامپزشكي درسطح استان آماده پذيرش دامهايي نذري و قرباني اعم از گاو، گوسفند و بز به صورت رايگان هستند.

وي با بيان اينكه نظارت بر ذبح دامها با رعايت اصول فني، بهداشتي و شرعي در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني انجام مي شود اضافه كرد: حفظ سلامت مصرف كنندگان گوشتهاي نذري و قرباني و تأمين بهداشت عمومي ضروري است و تمام تلاش اكيپهاي دامپزشكي نيز در اين راستاست.

وي با اشاره به رعايت بهداشت در تهيه غذاهاي نذري ادامه داد: در ايام عاشورا و تاسوعا ذبح دام از سوي هياتهاي عزاداري و برخي شهروندان و اجراي سنت قرباني در مسير دسته هاي عزاداري و تهيه غذا براي عزاداران حسيني انجام مي شود كه نيازمند دقت و توجه فراواني است.

داهيم اظهار كرد: به منظور حفظ بهداشت محيط و سلامت مصرف‌ كنندگان و پيشگيري از بروز بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان، از شهروندان مي خواهيم تا دام مورد نياز خود را فقط از مراكز مجاز مورد تاييد دامپزشكي تهيه كنند.

وي گفت: كشتار دامها در كشتارگاه هاي تحت نظارت دامپزشكي نيز رايگان بوده و در رعايت بهداشت محيط و سلامت فردي مهم است.

مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي افزود: ستاد اجرايي نظارت بر ذبح دامهاي نذري ويژه تاسوعا و عاشوراي حسيني (ع) مستقر در اداره كل دامپزشكي آذربايجان غربي نيز در اين ايام آماده ارائه هرگونه راهنمايي و پاسخگويي به سوالات شهروندان با شماره تماس 32770980 هستند.

7125/581