۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81397814
T T
۰ نفر
دولت براي رفع مشكلات هنرمندان صنايع دستي تلاش مي كند

سنندج - ايرنا - معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: دولت براي رفع مشكلات هنرمندان صنايع دستي تلاش مي كند.

به گزارش ايرنا، دكتر بهمن نامور مطلق روز يكشنبه در ديدار هنرمندان و صنعتگران حوزه صنايع دستي استان كردستان در سنندج افزود: سال گذشته تسهيلاتي در اختيار هنرمندان و صنعتگران قرار گرفت ولي متاسفانه در استان از اين تسهيلات استفاده نشد.

او گفت: معاونت صنايع دستي با صندوق مهر امام رضا (ع) توافق نامه اي امضا كرده تا مبلغ 17 ميليارد ريال اعتبار در قالب تسهيلات، جذب و در اختيار هنرمندان و صنعتگران قرار گيرد.

به گفته وي به تمام هنرمندان و صنعتگران كردستاني مديون هستيم و اين آمادگي را داريم كه امكانات را در اختيار آنها قرار دهيم تا بتوانند هنرهاي سنتي و صنايع دستي كردستان را حفظ و در راستاي توسعه و رونق آن بكوشند.

وي در خصوص صادرات صنايع دستي به خارج از كشور نيز گفت: حوزه صنايع دستي يكي از مهمترين حوزه ها در بحث صادرات و واردات است كه مي تواند ارز آوري خوبي براي كشور داشته باشد و ما اين آمادگي را داريم كه با راه اندازي فروشگاه هاي مجازي بحث بازرگاني داخلي و خارجي را تقويت كنيم.

نامور مطلق افزود: اداره كل ميراث فرهنگي كردستان هم بايد با صادركنندگان نشستي در اين خصوص براي صادرات و واردات صنايع دستي از طريق مرزهاي رسمي داشته باشد تا بتوان موجبات توسعه و رونق صنايع دستي و شناساندن هنرهاي سنتي و صنايع دستي كردستان در ساير نقاط دنيا را فراهم نماييم.

او به راه اندازي بازارچه هاي صنايع دستي در استان اشاره كرد و گفت: اگر اتحاديه يا تعاوني حاضر است در حوزه راه اندازي بازارچه هاي صنايع دستي اقداماتي انجام دهد ما از آنها به نحو احسن حمايت خواهيم كرد، چون راه اندازي بازارچه هاي صنايع دستي موجب پايداري بازار صنايع دستي و تقويت بيش از پيش فروشگاه هاي صنايع دستي و هنرهاي سنتي و همچنين هدايت گردشگران به سمت اين بازارچه ها و افزايش فروش آنها خواهد شد.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: هر چه فضاي صنايع دستي بيشتر شود امكان مديريت بهتر آن بيشتر خواهد شد و تشكل ها نيز بايد در خدمت هنرمندان و صنعتگران باشند و وظيفه معاونت صنايع دستي خدمت به تشكل هاي صنايع دستي است و اين موضوع با همكاري و تعامل هنرمندان و صنعتگران و تشكل هاي آنها با معاونت صنايع دستي محقق مي شود.

او در بخش ديگري از سخنانش گفت: قوم كرد به عنوان يكي از اقوام ايراني داراي هنر، آداب و رسوم ويژه و منحصر بفردي است و هنرمندان برجسته و فاخري دارد كه جزء سرمايه هاي اين خطه محسوب مي شود.

او افزود: استان كردستان به دليل دارا بودن فرهنگ، آداب و رسوم و صنايع دستي برند دار، زيبا و منحصر بفرد جزو استان هاي خلاق و برتر كشور محسوب مي شود و به همين دليل داراي فرصت هاي بي نظيري براي معرفي صنايع دستي است ولي متاسفانه تاكنون از اين فرصت ها استفاده نشده است.

وي افزود: صنايع دستي كشور داراي فروش خوبي بوده و فروش صنايع دستي در برخي مناطق همچون اصفهان، خراسان، آذربايجان شرقي و شيراز تا 40 درصد افزايش يافته است.

به گفته وي متاسفانه وضعيت فروش صنايع دستي در استان مناسب نيست و طبق آمارهاي گمركات استان كردستان، فروش و صادرات صنايع دستي در استان رو به كاهش است كه اين مي تواند موجب دلنگراني هنرمندان و صنعتگران كردستاني شود.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه در خصوص وضعيت بيمه هنرمندان و صنعتگران نيز گفت: ما هم به نوبه خود از عملكرد سازمان هاي بيمه گر انتقاد داريم چرا كه هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي كه هويت ما را شكل مي دهند زير چتر حمايت هاي بيمه اي قرار نگرفته و يا مورد بي مهري قرار گرفته اند.

هنرمندان و صنعتگران حوزه صنايع دستي استان كردستان هم در اين نشست خواستار حمايت ويژه دولت از فعالان اين حوزه و رفع مشكلات خود شدند و بر رفع مشكلات خود از جمله بحث بيمه هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي و هنرهاي سنتي، فرهنگ سازي و ايجاد بازارهاي مجازي براي توسعه و معرفي صنايع دستي استان، برگزاري نمايشگاه هاي صنايع دستي، ارائه تسهيلات براي حمايت و توليد هنرهاي سنتي و صنايع دستي، توليد آثار و جلوگيري از كپي برداري در حوزه صنايع دستي و رونق بازارهاي تجارت در شهرهاي مرزي استان كردستان تاكيد كردند.

اين افراد از دولت خواستند با عنايت ويژه اي نسبت به حوزه صنايع دستي مشكلات فعالان اين عرصه را يك بار براي هميشه حل كند.

در حال حاضر 32 رشته فعال صنايع دستي در استان كردستان وجود دارد كه 21 رشته آن بومي و مختص به استان كردستان بوده و 13 رشته آن نيز ملي است.

در استان كردستان 210 هزار نفر فعال صنايع دستي وجود دارد كه 65 هزار نفر آموزش ديده رسمي و 145 هزار نفر نيز فعالان عرصه صنايع دستي غير مستمر و روستايي هستند.

همچنين در استان كردستان چهار هزار 500 كارگاه متمركز هنرهاي سنتي و صنايع دستي مشغول به فعاليت هستند.

تاكنون تعداد 21 رشته صنايع دستي استان كردستان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.ك/3

7346/533