۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81402578
T T
۰ نفر
ایران برای استفاده از روش تلقیح مصنوعی مرغ لاین تلاش می كند

تهران - ایرنا - متخصص تلقیح مصنوعی طیور از شركت IMV فرانسه استفاده از روش تلقیح مصنوعی طیور را مربوط به 30سال پیش در آمریكا و اروپا دانست و گفت: ایران هم اكنون در بكارگیری روش تلقیح مصنوعی مرغ به منظور بهبود لاین نژاد آرین جدی است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، گی دلوم شیه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین بابل كنار، افزود: روش تلقیح مصنوعی مرغ حدود 30 سال پیش در آمریكای شمالی، آمریكای جنوبی و اروپا انجام می شد كه این امر در افزایش بهره وری تولید و كاهش هزینه های نگهداری تاثیر بسزایی داشته است.

وی سرانه جهانی استفاده از روش تلقیح مصنوعی طیور در جهان را 55 درصد ذكر كرد و افزود: در حال حاضر اروپا و انگلیس 90 درصد و برزیل 100 درصد تولید مرغ اجداد خود را از طریق روش تلقیح مصنوعی انجام می دهند.

وی با بیان اینكه روش تلقیح مصنوعی مرغ برای بهبود لاین است، گفت: تمام كشورهای دارای لاین باید از تكنیك ها و روش های نوین با هدف بهبود كیفیت و افزایش تولید مرغ استفاده كنند.

وی ایران را یكی از كشورهای مطرح دارای لاین مرغ با نژاد آرین دانست و افزود: هم اكنون تمام سیستم های مدیریت پرورش و نگهداری طیور در بین كشورهای خاورمیانه شبیه به هم هستند اما آنچه كه ایران را از دیگر كشورهای خاورمیانه متفاوت می سازد، وجود لاین مرغ نژاد آرین است كه برای این كشور یك حسن به شمار می رود.

این متخصص فرانسوی تصریح كرد: طی سالهای اخیر، روش تلقیح مصنوعی مرغ در اكثر كشورهای خاورمیانه و هند، پاكستان و مصر به كار گرفته می شود و بتازگی كویت نیز به استفاده كنندگان از این روش پیوسته است.

وی ادامه داد: این در حالیست كه پاكستان 5 سال پیش به استفاده از روش تلقیح مصنوعی برای طیور اعتقادی نداشت اما هم اكنون یكی از كشورهایی است كه از این روش استفاده می كند.

وی اضافه كرد: ایران و سایر كشورهایی كه به این فناوری دسترسی ندارند برای باروری مرغ هزینه زیادی از جمله برای نگهداری از تعداد زیادی خروس می پردازند كه با استفاده از این روش می توان با تعداد اندكی خروس تعداد باروری ها را افزایش داد كه این امر كاهش هزینه های تمام شده تولید را در پی دارد.

وی با بیان اینكه روش تلقیح مصنوعی در مقایسه با دیگر روش های تولید طیور سریعتر به خلوص ژنتیكی می رسد، گفت: هم اكنون ایران نیز برای تولید مرغ اجداد به طور جدی به دنبال استفاده از روش تلقیح مصنوعی مرغ است تا با كمترین هزینه ها، مرغ با كیفیت روانه بازار كند.

اقتصام(3)9186**1558
۰ نفر