۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۸:۳۵
کد خبر: 81421034
T T
۰ نفر
برگزاري دومين دوره مسابقات ملي دانشجويي آكوستيك و ارتعاشات

تهران- ايرنا- دومين دوره مسابقات ملي دانشجويي آكوستيك و ارتعاشات ايران در دانشگاه علم وصنعت ايران برگزار شد.

اتاقك هاي آكوستيك يكي از ابزراهاي كاهش صدا در سايت هاي صنعتي در صنايع مختلف نيروگاهي، معدني و به طور كلي صنايعي كه در آن است كمپرسورها استفاده مي شود چرا كه دوران كمپرسورها كه با صداي بالا ي 110 تا 120 دسي بل است. بيشترين صدايي كه گوش انسان مي تواند تحمل كند 80 دسي بل است.

تنها راه كنترل اين صداها استفاده از اتاقك هاي اكوستيك است به طوري كه اين اتاقك ها روي كمپروسوها نصب شده و حالت صداگير را ايجاد كند.

دكتر داود يونسيان، دبير برگزاري اين دوره از مسابقات و عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت در اين باره به خبرنگار علمي ايرنا گفت: در اين مسابقات اتاقك هاي صداگيري را شبيه سازي و طراحي مي كنند و در ابعاد يك دهم مي سازند.

وي افزود: در اين مسابقات يك منبع صوت مصنوعي وجود دارد كه صدايي به شدت صداي كمپرسور را پخش مي كند و اين اتاقك ها روي منبع صوتي قرا مي گيرد؛ هر اتاقك كه بيشتر بتواند صدا را بگيرد از امتياز بيشتري برخوردار خواهد شد.

به گفته يونسيان اتاقك هاي صداگير در فركانس هاي پايين ارجحيت دارد چرا كه

كنترل صدا در اين فركانس ها سخت تر است.

وي جنس اين اتاقك ها را فوم پلي استايرن عنوان كرد و گفت: قرار است تيم ها روي هندسه، ضخامت، ابعاد اين اتاقك ها كار كنند.

وي خاطرنشان كرد: در اين دوره از مسابقات هشت تيم از دانشگاه هاي مختلف شركت كردند كه قرار است تيم برنده روز پنجشنبه هم زمان با اختتاميه چهارمين همايش آكوستيك تقدير شوند.

وي در خصوص شرايط مسابقه گفت: مسابقات به صورت تيمي و هر تيم مركب از 2 تا سه دانشجو است، اعضاي تيم بايد در زمان شركت در مسابقه، دانشجوي دوره كارشناسي، كارشناسي ارشد و يا دكتري يكي از موسسات آموزش عالي و دانشگاه هاي كشور باشند.

مسابقات به صورت تجربي و همزمان با چهارمين كنفرانس بين المللي آكوستيك و ارتعاشات برگزار شده و تيم برنده قرار است در اختتاميه اين كنفرانس تقدير شوند.

علمي(4)**9190**1599
۰ نفر