۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۹:۱۶
کد خبر: 81429396
T T
۰ نفر

همایش ملی بازشناسی نهضت جنگل در گیلان آغاز شد

۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۹:۱۶
کد خبر: 81429396
همایش ملی بازشناسی نهضت جنگل در گیلان آغاز شد

رشت - ایرنا - همایش ملی بازشناسی نهضت جنگل، روز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام 'علی یونسی' دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و مذاهب در دانشگاه گیلان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، همایش یادشده با حضور مسوولان كشوری و استانی و جمعی از پژوهشگران با تاكید بر نقش نهضت جنگل در تحولات فكری و اجتماعی تاریخ معاصر ایران برگزار می شود.

در همایش یادشده مقاله هایی با عناوین تاثیر تحولات برون مرزی بر جنبش جنگل، گیلان و ایران در روزگار پیش از برپایی خیزش جنگل، نقش فرانسه در رابطه بین نهضت جنگل و انگلستان ارایه می شود.

همچنین ارایه دیگر مقاله هایی چون جنبش جنگل و عثمانی ها، بررسی تطبیقی جنبش جنگل با قیام خیابانی در آذربایجان، جایگاه نهضت جنگل در تاریخ محلی گیلان، ارزیابی تاثیر تحولات جهانی بر فراز و فرود نهضت جنگل، تجزیه و تحلیل تاریخ نگاری جنبش جنگل، شیخ عرب جنگلی، میرزا كوچك خان جنگلی اسطوره ای برای آینده، نگاهی انتقادی به مهمترین منابع و مآخذ جنبش جنگل، روزنامه جنگل و بازخوانی نهضت میرزاكوچك خان بر پایه آن تا پایان برنامه امروز تعریف شده است.

میرزا یونس معروف به 'میرزا كوچك' در 1298 در رشت متولد شد. با توجه به آنكه پدرش به میرزا بزرگ‌ معروف بود، به وی میرزا كوچك لقب دادند.

در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی قدم به مدارس مذهبی گذاشت و مدارج علمی را طی كرد و در سال 1326 در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای مقابله با محمدعلی شاه روانه تهران شد.

در تاریخچه مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران‌، قیام میرزا كوچك خان جنگلی از جمله نهضت‌هایی است كه با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شكل گرفت، و روز 11 آذر 1300 هجری شمسی میرزا كوچك‌خان جنگلی پس از سال‌ها مبارزه علیه خیانت های قاجار و استبداد رضاخانی، به شهادت رسید.

آرامگاه میرزا كوچك خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب واقع شده‌ است.

همایش ملی بازشناسی نهضت جنگل از سوی استانداری، مجمع توسعه گیلان ،دانشگاه گیلان ، جهاد دانشگاهی و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شده است.

591/1881/695
۰ نفر