۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 81429634
T T
۰ نفر
نگهداری آثار عبدالحمید نعمتیان نازك كار پیشكسوت سنندجی در موزه خانه كرد

دكتر ابراهیم زارعی فرماندار سنندج در دیدار 'عبدالحمید نعمتیان' نازك كار پیشكسوت سنندجی انطور كه هفته نامه ' سیروان ' منتشر كرده است خواستار بزرگداشت خانوادگی، مستندسازی و نگهداری آثار وی در موزه سنندج شد.

در ادامه این مطلب آمده است: فرماندار سنندج در تداوم برنامه دیدار با هنرمندان پیشكسوت و تكریم آنها چهارشنبه شب هفته گذشته به دیدار استاد عبدالحمید نعمتیان نازك كار صاحب سبك و كهنه كار سنندجی رفت و ضمن احوالپرسی و اهدای لوح سپاس به وی، نقش خاندان نعمتیان در بنیاد نهادن، حفظ و ترویج هنر نازك كاری در سنندج را مهم و ریشه ای ارزیابی كرد.

محمد ابراهیم زارعی كه كتب متعددی در زمینه تاریخ سنندج نوشته، به تاكید گفت: خاندان نعمتیان هنرنازك كاری را در سنندج بنیاد نهاده اند و نقش این خانواده در ترویج این هنر و آموزش به جوانان بسیار مهم و ارزنده است. به اعتقاد وی، سبك نازك كاری سنندج، مختص به این شهر است و در جایی دیگر نمونه ی آن وجود ندارد. وی گفت: این خانواده باید در مناسبتی خاص تكریم شوند و آثارشان باید در بخشی از موزه سنندج نگهداری شود. او ابراز امیدواری كرد دستگاههای فرهنگی مانند میراث فرهنگی در راستای تكمیل بخش صنایع دستی خانه كرد این آثار را خریداری و به موزه ببرند. در زمان مدیریت او بر میراث فرهنگی كردستان، خانه كرد راه اندازی وبخش مهمی از آثار استاد »علی اكبر بهزادیان« دیگر هنرمند سنندجی خریداری و به این موزه منتقل شد. در دیدار با فرماندار سنندج، استاد نعمتیان، دوران مدیریت زارعی در میراث فرهنگی ونگاه فرهنگی وی به تاریخ و فرهنگ كردستان را ستود. نعمتیان خاطراتی از مرحوم پدر و چگونگی ورود پدربزرگش به این هنر در آغاز شكل گیری خیابانهای سنندج را روایت كرد. او همچنین تخت نردی مربوط به سال 1313 كه برای ترمیم نزد او آورده اند، به همراه كتاب قدیمی »سیری در صنایع دستی ایران« (چاپ 1354 )مستند به عكسهای قدیمی را به فرماندار سنندج نشان داد كه در آن آثاری از خانواده نعمتیان نیز در آن چاپ شده بود.

پیشتر روزنامه اطلاعات در شماره 11094 روز پنج شنبه بیست و یكم بهمن ماه سال 1344 با اختصاص یك صفحه و گزارشی با عنوان »نازك اندیشان هنر آفرین« به نازك كاری در سنندج و ارومیه(رضاییه) پرداخته بود. این گزارش عكسهایی از علی اكبر بهزادیان و دایی استادش (مجید نعمتیان) كه نمونه فعالان این رشته در سنندج هستند منتشر كرده و ، قدمت نازك كاری (تا آن تاریخ) تقریبا به سال 1265 نسبت داده شده است.

استاد عبدالحمید نعمتیان چندی پیش در گفتگو با سیروان روایتی از اجداد خود و نسبت آنها با هنر نازك كاری را این گونه روایت كرد: ‌هنوز كه' سنه دژ' رنگ و بوی شهر به خود نگرفته بود، »فیض الله« نامی سه فرزند به نامهای »نعمت الله«، »رحمت الله« و »اسماعیل« را در روزگار صمیمی و ساده این دیار پرورش می داد. نعمت الله كه به واسطه نام او، فرزندان و نوادگانش »نعمتیان« نام گرفتند و در سال 1304 به نام هویت نامی او، شناسنامه گرفتند؛ در نازك كاری ذوق هنرمندانه واستعداد شگرف داشت. پیش از احداث خیابانها در سنندج در سال 1311 در »راستا بازار صارم نظام« كار می كرد و به این هنر مشغول بود، امااسماعیل دیگر برادرش نیز در نازك كاری شهرتی در خور یافت. گفته می شود كه دو سال پیش از جنگ جهانی اول و احتمالا در سال 1280 شمسی یا 1912 میلادی دار فانی را وداع گفته است. كهنسالان سنندج كه امروز در كارگاه استاد نعمتیان، هم سخن او هستند،‌این را یادآوری می كنند و عبدالحمید نعمتیان نوه استاد نعمت الله آن را تایید می كند. اسماعیل دیگر برادر استاد نعمت الله در سال 1327 فوت می كند و این گونه ادامه هنر نازك كاری در خانواده نعمتیان از »نعمت الله« به فرزندش »مجید« (پدر عبدالحمید) منتقل شد. اما فرزندان اسماعیل آن را دنبال نكردند. مجید تنها فرزند ذكور استاد نعمت الله و پدر عبدالحمید و حسین نعمتیان است كه در نازك كاری نیز دست كمی از پدرش نداشت. هنرمندی نیك نام و نام آوازه كه شكوه هنر و شهره آثار او چون پدر و پسرش فراتر از مرزهای ایران رفته است. از استاد نعمت الله یك قلمدان تاریخی تقریبا مربوط به 109 سال پیش (1326 قمری) و از ‌استاد مجید نیز یك اثر به سال 1310 شمسی (83 سال پیش) به یادگار مانده است. او كه متولد 1281 بود، اواخر شهریور سال 69 در 87 سالگی دار فانی را وداع گفت. پسرش عبدالحمید نعمتیان می گوید كه قلمدان ساخته خود را كه تكمیل كننده هنر سه نسل بود،‌توسط دوستی به »یادگار«! رفت و آن را عودت نداد. نعمتیان می‌گوید كه او تلاش دارد نمونه آن را به موقع بازسازی كند تا مكملی برای این آلبوم هنری خانوادگی باشد. دكتر زارعی به هنگام شنیدن این خبر، بسیار ابراز تاسف كرد و از استاد نعمتیان خواست تا مورد جایگزین را بسازد. راز ماندگاری هنر نازك كاری و توسعه آن در سنندج به گفته نعمتیان، تنها عشق و علاقه به كار است و گرنه هنر، همیشه از نظر اقتصادی چندان مطرح و به صرفه نبوده است.نعمتیان تاكید دارد كه عاشقان و دلسوختگان نباید اجازه دهند قلم صنعت دستی نازك كاری كه طی سالها تلاش خستگی ناپذیر و شبانه روزی شكل گرفته، بر زمین بیفتد؛ چرا كه به اعتقاد او این كار جزو شناسنامه هنری سنندج است. گفتنی است عبدالحمید نعمتیان اینك در مغازه قدیمی پدر كه دست كم 80 سال سابقه دارد، مشغول به كار است و فرزندان استاد نیز نسل چهارم خانواده اند كه شغل پدر را ادامه می دهند.ك/1

533