۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۷
کد خبر: 81430036
T T
۰ نفر
مجارستان كاردار سفارت آمریكا را احضار كرد

بلگراد - ایرنا - اظهارات معاون وزیر خارجه آمریكا كه از سفارت خانه های این كشور در اروپای مركزی و شرقی خواسته بود طرح هایی را برای حمایت از اقدامات ضد فساد در كشور میزبان تهیه كنند، موجب واكنش مجارستان و احضار كاردار سفارت آمریكا در بوداپست شد.

به گزارش پایگاه های اینترنتی بالكان، پتیر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در پارلمان این كشور با اشاره به سخنان سارا سیوال Sarah Sewall معاون وزیر امور خارجه آمریكا گفت: اینكه یك كشور خارجی طرحی را برای مبارزه علیه فساد در كشور دیگری همچون مجارستان بدون رایزنی با مقامات رسمی كشور ارائه دهد نگرانی هایی را در مورد اعمال حق حاكمیت مجارستان بوجود می آورد.

سیارتو افزود: به همین منظور گودفرند كاردار سفارت آمریكا در بوداپست به وزارت امور خارجه مجارستان احضار و با وی در مورد سخنان سارا سیوال مشورت شد.

به گودفرند اعلام شد كه مجارستان این موضوع را اشتباه می داند كه كشوری به خاطر حمایت از سازمان های مدنی بر دولتی كه منتخب مردم بوده و از طریق دمكراتیك به قدرت رسیده است فشار سیاسی وارد كند.

وزیر امور خارجه مجارستان همچنین اعلام كرد كه كشورش این موضوع را در شورای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز مطرح كرده است.

سارا سیوال معاون وزیر امور خارجه آمریكا هفته گذشته در بخشی از سخنان خود به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد گفته بود كه فساد حتی در كشورهای دوردست منافع و امنیت ملی امریكا را مورد تهدید قرار می دهد و لذا باید با آن مبارزه كرد.

تنش دپپلماتیك بین مجارستان و آمریكا به دنبال سخنان مداخله جویانه باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا در حمایت از یك سازمان مدنی در مجارستان آغاز شد و سپس كاردار سفارت آمریكا در بوداپست در مصاحبه ای ضمن متهم كردن شش تن از مقامات مجاری به فساد مالی اعلام كرد كه دولت آمریكا از اعطای ویزای ورود به این افراد خودداری كرد.

كاردار سفارت آمریكا یكی از این افراد را رئیس سازمان امور مالیاتی مجارستان اعلام كرده بود.

بنا به اعلام خبرگزاری رسمی مجارستان، وكیل «ایلدیكو ویدا» رئیس سازمان امور مالیاتی مجارستان اعلام كرده است كه رئیس سازمان امور مالیاتی مجارستان از كاردار سفارت آمریكا در بوداپست به جرم افترا و لطمه به وجهه اش شكایت كرده و خواستار مبلغ پنج میلیون فورینت (معادل 16 هزار و 200 یورو) به عنوان غرامت و همچنین عذرخواهی شده است.

وكیل رئیس سازمان امور مالیاتی مجارستان همچنین تاكید كرد كه به دلیل مصونیت دیپلماتیك كاردار امریكا در بوداپست پرونده وی پیشرفتی نخواهد داشت.

به نظر می رسد آمریكایی ها با استفاده از این حربه سعی در انجام تغییرات در برخی از كشورهای اروپای مركزی و از جمله مجارستان را داشته باشند.

دلیل اصلی فشارهای سیاسی آمریكا بر مجارستان روابط نزدیك این كشور با روسیه است.

ویكتور اوربان نخست وزیر مجارستان در مصاحبه ای كه اخیرا انجام داد، دلیل مخالفت های امریكا با دولتش را در دو موضوع خلاصه كرد كه یكی از این دو موضوع حمایت از ایجاد خط لوله گاز ساوت استریم و دیگری امضای قرارداد ایجاد دو رآكتور هسته ای با روسیه است.

برغم تعلیق ساخت خط لوله گازی ساوات استریم توسط روسیه تنش های آمریكا و مجارستان ادامه دارد و این امر حاكی از آن است كه آمریكا بسادگی و بدون رسیدن به اهداف خود از دولت اوربان براحتی دست بر نمی دارد.

اروپام**1**436**1479