۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۹:۲۹
کد خبر: 81433952
T T
۰ نفر
بیش از 200 مجلس تعزیه در شهرستانهای سبزوار و خوشاب برگزار می شود

سبزوار- ایرنا - مدیر عامل كانون تعزیه سبزوار گفت: بیش از 200 مجلس شبیه خوانی دهه آخر ماه صفر ، در شهرستان های سبزوار و خوشاب برگزار می شود .

'قاسم سهیلی منش ' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری مجالس تعزیه خوانی با نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی یادآورشد: به مناسب دهه آخر ماه صفر یك گروه تعزیه خوان منتخب سبزوار برای اجرای این مراسم به شهرستان طوس از توابع اردكان یزد اعزام شده است.

سهیلی منش با اشاره به ثبت 148 گروه شبیه خوانی در سطح شهرستان سبزوار گفت: همچنین بیش از یكهزار و 200 ذاكر تعزیه خوان در این شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از 400 نفر از این افراد بیمه هستند و 15 نفر از پیشكسوتان تعزیه شهرستان سبزوار نیز مستمری می گیرند .

این كارشناس تعزیه با اشاره به قدمت بیش از هزار ساله سبزوار در اجرای نمایشهای میدانی خواستار راه اندازی موزه محرم در این شهرستان شد .

سهیلی منش افزود: از بین رفتن ادوات و نسخ شبیه خوانی به مرور زمان و نیز به رشته تحریر درنیامدن حفظیات اساتید پیشكسوت این رشته كه به دلیل كهولت سن در معرض فراموشی است از جمله مشكلات حوزه تعزیه خوانی است .

مدیر عامل كانون تعزیه سبزوار نبود تكیه مسقف و جایگاه مناسب برای اجرای مراسم شبیه خوانی در این شهرستان را از چالش های جدی تعزیه خوانی عنوان كرد.

وی افزود: اجرای مراسم شبیه خوانی در میادین ، كوچه ها و خیابان ها موجب كاهش جایگاه اجتماعی این هنر والا می شود.

این كارشناس تعزیه خواستار همكاری بیشتر مسوولان بویژه شورا و شهرداری سبزوار در این خصوص شد .

تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است كه در آن واقعه كربلا به دست افرادی كه هر یك نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود.

تعزیه نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی-شیعی و بیشتر درباره كشته‌شدن حسین بن علی(ع) و مصائب اهل بیت (ع) است.

سبزوار در 237 كیلومتری غرب مشهد مقدس واقع شده است .

7495/7499