۱ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۴۴
کد خبر: 81435057
T T
۰ نفر
پلهاي لرزان تهديدي جدي براي مردم روستاهاي پايپر و رودسمه ديشموك

دهدشت، ياسوج- ايرنا- نصب پلهاي سيار و موقت بر روي رودخانه دائمي و پرآب سمه براي عبور و مرور 40 خانوار روستاهاي سمه و پايپر بخش ديشموك كهگيلويه تهديدي است كه هر روز جان اهالي اين روستاها را به خطر مي اندازد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مردم روستاهاي 40 خانواري رودسمه وپايپر ديشموك مثل همه مردم حق استفاده از راه ارتباطي مناسب را دارند ولي گويا از داشتن امكانات اوليه زندگي محروم هستند.

عبور و مرو براي اهالي روستا با توجه به خروشان بودن رودخانه سمه در فصل بارندگي بكلي با مركز بخش قطع و خدمات رساني تنها با بالگرد امكان پذير خواهد بود.

حسين معدني از ساكنان روستا پلهاي فلزي لرزان بر روي رودخانه را مرهي موقت بر زخم هاي كهنه مردم روستاهاي رودسمه و پايپر دانست و گفت: بخش ديشموك مورد كم توجهي مسوولان استان قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينكه تاكنون بيش از سه نفر از اهالي روستا به دليل عبور از اين رودخانه غرق و فوت كردند افزود: از بعد انقلاب تاكنون خدمات رساني به اين روستاها قطع شده است.

'اسماعيل تركان ' يكي از اعضاي شوراي رودسمه احداث پل بر روي رودخانه رودسمه را ضروري دانست و گفت: نصب پل موقت بر روي رودخانه تضيع حقوق مردم اين بخش است.

وي نبودن راه ارتباطي را يكي از مشكلات اصلي اين روستاها خواند و افزود: بخش ديشموك منطقه اي سخت گذر و سردسيري است كه فصل زمستان با بارش برف سنگين و ايجاد راهبندان براي روستاهاي پراكنده اين منطقه دشواري هاي آن مضاعف مي شود.

رييس اداره راه وشهرسازي كهگيلويه با اشاره به اينكه در فصل زمستان ارتباط اين روستاها با مركز بخش قطع مي شود گفت: راه ارتباطي اين روستاها استاندارد نيست.

علي اصغر تارم با بيان اينكه تاكنون لوله هاي زيادي بر روي رودخانه براي عبور و مرور مردم روستا نصب شده است افزود: اين لوله با اولين بارش تخريب و راه ارتباطي روستاها نيز قطع مي شود.

وي اعتبار ساخت پل بر روي رودخانه سمه را 20 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: هيچ گونه اعتباري براي ساخت اين پل پيش بيني نشده است.

تارم با اشاره به شاخص پايين آسفالت راه روستايي در سطح شهرستان اظهاركرد: بيش از 970 كيلومتر راه روستايي در اين شهرستان وجود دارد كه تنها 35 درصد از اين راهها آسفالت است.

وي طول راههاي شهرستان كهگيلويه را يكهزارو 272 كيلومتر اعلام كرد.

بخش ديشموك يكي از محروم ترين بخش هاي كهگيلويه وبويراحمد داراي يك شهر و 90 روستا با جمعيتي بالغ بر 23 هزارنفر در 90 كيلومتري دهدشت مركزشهرستان كهگيلويه واقع شده است.

7531/566