۴ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81437834
T T
۰ نفر

چهار موقوفه متصرفي در مراغه خلع يد شد

۴ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81437834

مراغه – ايرنا – رييس اداره اوقاف و امور خيريه مراغه گفت: چهار موقوفه متصرفي در اين شهرستان خلع يد و پرونده سه خلع يد موقوفه متصرفي با 200 رقبه نيز در محاكم قضايي در جريان است.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام جنتي روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتي به مناسبت هفته وقف افزود: اين موقوفه ها شامل باغ و زمين هاي مزروعي بوده كه به علت عدم تمكين به اجاره از سوي مستاجران، مراحل قانوني خلع يد آنان در حال انجام است.

وي با بيان اينكه اين اقدام ها در راستاي عمل به نيت هاي واقفان اين شهرستان انجام مي شود، اظهار كرد: هم اكنون 618 موقوفه متصرفي و غيرمتصرفي با يك هزار و 688 رقبه در اين شهرستان وجود دارد كه از جمله شامل مدرسه، اداره، باغات، مغازه و مركز درماني است.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه مراغه با اشاره به اينكه اين شهرستان بعد از تبريز دومين شهر استان از لحاظ تعداد موقوفه است، ادامه داد: به منظور حفظ حقوق واقفان و عمل به نيت هاي آنان، عملكرد تمامي مستاجران موقوفه ها مورد بررسي قرار مي گيرد تا از تخريب و تصرف موقوفه جلوگيري شود.

حجت الاسلام جنتي يادآوري كرد: هم اكنون در شهر و روستاهاي اين شهرستان موقوفه هاي زيادي وجود دارد كه مالكان آن ها، اسناد وقف اين مكان ها را در نزد خود نگه داشته و به اين اداره ارايه نمي كنند كه با ادامه اين روند و پس از گذشت زمان، نيت واقفان عملي نخواهد شد.

وي، خواستار تحويل اسناد وقفي در اختيار مردم به اين اداره شد و گفت: با تحويل سند وقفي به اين اداره، از تعرض برخي افراد سودجود به موقوفات جلوگيري مي شود.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه مراغه ادامه داد: در اين شهرستان چهار امامزاده شامل سيدابراهيم (ع)، سيدمحمد (ع) و اولياي شهيدين در شهر و امامزاده هاجر در روستاي علي آباد شناسايي شده كه به منظور تبديل اين امامزاده ها به قطب فرهنگي براي دو امامزاده طرح جامع اجرا مي شود.

حجت الاسلام جنتي، خاطرنشان كرد: هم اكنون طرح جامع توسعه امامزاده چكان نهايي شده و براي اجراي آن حدود 100 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است و مرحله اول آن در دهه فجر به بهره برداري مي رسد.

وي گفت: طرح جامع اين امامزاده شامل شبستان، تربت خانه، زايرسرا، كشتارگاه، سردخانه و صحن اصلي است.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه مراغه با بيان اينكه در طرح جامع، فضاهاي استراحتي، تفريحي، زيارتي و آموزشي گنجانده مي شود، افزود: طرح جامع امامزاده سيدمحمد(ع) نيز با سه ميليارد ريال در حال تكميل بوده و در دهه فجر به بهره برداري مي رسد.

شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعيت در 147 كيلومتري جنوب غربي تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.

7483/590/245