موردي از سويه هاي آنفولانزاي فوق حاد پرندگان در آذربايجان غربي گزارش نشده است

اروميه - ايرنا - مديركل دآمپزشكي آذربايجان غربي گفت: مراقبت و پايش از بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان ادامه دارد و تاكنون هيچ موردي از اين بيماري گزارش نشده است.

كاميار داهيم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كليه نمونه هاي تحت آزمايش از سطح آذربايجان غربي از نظر سويه هاي آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان منفي اعلام شده است.

وي اظهار كرد: در راستاي مراقبت و پايش آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان دامپزشكي آذربايجان غربي با ايجاد پايگاههاي ديده وري توسط اكيپهاي بررسي و نمونه برداري اقدام به نمونه گيري و آزمايش در اين زمينه كرده است.

داهيم ادامه داد: اطلاع گيري از مزارع طيور صنعتي، وضعيت پرندگان مهاجر در تالابها و حاشيه رودخانه ها و درياچه هاي پشت سدها و روستاهاي حاشيه آنها ، اقدام به بررسي بيماري و نمونه برداري و مطالعات آزمايشگاهي كرده و اين فعاليت ها در حال حاضر نيز به صورت مستمر ادامه دارد.

وي با اشاره به اقدامات و آزمايشهاي انجام شده در اين زمينه اظهار كرد: تعداد موارد بازديد و بررسي در طيور صنعتي، روستاهاي حاشيه تالابها و زيستگاههاي حيات وحش 286 مورد و خبرگيري روزانه و كسب اطلاعات توصيفي از مزارع پرورش طيور صنعتي و بومي حدود 16 هزار واحد بوده است.

داهيم اظهار كرد: تعداد نمونه هاي اخذ شده براي انجام آزمايشات تشخيصي نيز از جمله نمونه خون پنج هزار و 893 مورد، نمونه بافتي و سوآپ ناي و كلوآك سه هزار و 250 مورد بوده است.

وي گفت: ميزان آزمايش هاي به عمل آمده 'شامل اليزا، HI و PCR جهت شناسايي سويه هاي بيماري زاي آنفلوانزا (H9 - H7 - H5) پنج هزار و 719 مورد بود.

وي اظهار كرد: پايش بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان به دليل قابل انتقال بودن به انسان از شهريور ماه جاري در واحدهاي صنعتي و بومي كشور آغاز شده است.

مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي گفت: سازمان دامپزشكي استان آمادگي لازم براي مقابله با آنفلوانزاي معمولي (قابل انتقال بين پرندگان) و آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان (مشترك بين انسان و حيوان) را دارد.

وي اظهار كرد: تمامي تلاش ها بر اين است تا تمامي فعالان واحدهاي طيور صنعتي، طيور بومي، مراكز دامپزشكي دولتي و خصوصي و دامپزشكان فعال در اين واحدها آگاهي لازم را در خصوص علائم اين بيماري داشته باشند تا در صورت مشاهده هرگونه علائم، مشاهدات خود را به موقع به نزديكترين سازمان دامپزشكي خود اطلاع دهند.

بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از طريق ورود پرندگان مهاجر به تالابها و آبهاي ايران شيوع مي يابد به نحوي كه با آلوده شدن طيور بومي، زمينه ابتلاي طيور صنعتي نيز فراهم مي شود.

بيماري آنفلوانزاي پرندگان بيماري خطرناكي است كه در سال 1918 ميلادي در جهان شيوع پيدا كرد و با شيوع آن 60 ميليون نفر جان خود را از دست دادند.

آنفلوآنزاي پرندگان، گونه اي بيماري ويروسي است كه ويروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae مي باشد. اين ويروس خود داراي دو گونه A و B است.

امروزه تمامي ويروس هايي كه در آزمايش ها جداسازي مي شوند از گونه A اين ويروس و از زير رده هاي H5 و H7 هستند.

7125/581