۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81445496
T T
۰ نفر
گندم رتبه نخست واردات كالاهای اساسی كشور را كسب كرد

تهران - ایرنا - مدیركل هماهنگی خدمات بازرگانی شركت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادكشاورزی گفت: طی 9 ماهه سال جاری واردات گندم با سهم 90 درصدی در این دوره، بیشترین سهم از واردات كالاهای اساسی را به خود اختصاص داد، روغن و شكرخام در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شركت یادشده، حجت براتعلی اظهار داشت: طی 9 ماهه سال جاری پنج میلیون و 820 هزار تن كالای اساسی وارد، تخلیه، بارگیری، حمل و توزیع شد.

وی افزود: گندم با 90 درصد از كل كالاهای اساسی وارداتی به كشور، بیشترین سهم را داشت و پس ازآن به ترتیب، روغن خام سهم پنج درصدی داشت، شكر خام و برنج نیز چهار و یك درصد مابقی را به خود اختصاص دادند.

براتعلی میزان واردات گندم در 9 ماهه سال جاری را پنج میلیون و 250 هزار تن اعلام كرد و گفت: گندم وارداتی به وسیله 135 فروند كشتی وارد مبادی ورودی كشور شده و پس از تخلیه، مطابق برنامه حمل ابلاغی به مقاصد مورد نظر انتقال یافت.

مدیركل هماهنگی خدمات بازرگانی شركت مزبور بنادر امیرآباد، انزلی، شهیدرجایی، نوشهر، چابهار و بندر امام را از مبادی عمده واردات گندم به كشور برشمرد و اضافه كرد: بیشترین حجم ورودی گندم در بنادر امام با سه میلیون 426 هزار تن (66 درصدحجم عملیات) و شهید رجایی با یك میلیون و 85 هزار تن (21 درصد حجم عملیات) صورت گرفته و بنادر چابهار پنج درصد، امیرآباد و انزلی هر كدام دو درصد و نوشهر یك درصد، عملیات واردات و تخلیه گندم داشته‌اند.

براتعلی گفت: شمار 52 فروند كشتی حامل گندم كه در بندر امام پهلو گرفتند، 14 فروند مربوط به كشتی های بخش خصوصی بود كه به منظور تامین گندم مصرفی كشور، محموله های گندم آن ها توسط این شركت خریداری شد.

این مقام مسئول، استان تهران را بزرگترین دریافت كننده گندم وارداتی نامید و خاطرنشان كرد: یك میلیون و 75 هزار تن گندم وارداتی طبق برنامه‌ی ابلاغی به این استان حمل شده و استان های البرز و خراسان رضوی با 597 و 512 هزار تن در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند.

به گفته وی، استان زنجان كمترین حجم گندم وارداتی را كه حدود 9 هزار و 500 تن بود، دریافت كرد و تاكنون به استان گلستان هیچ محموله گندم خارجی ارسال نشده است.

پیش از این عباس كشاورز معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادكشاورزی گفته بود، پیش‌بینی شده میزان تولید گندم در سال جاری به حدود 10 میلیون و 400 هزار تن برسد كه میزان نیاز به واردات نیز حداكثر 3.5 میلیون تن خواهد بود.

وی حجم واردات كشور در سال 91 را 22.5 میلیون تن ذكر كرد كه نزدیك 21 میلیون تن از این میزان مربوط به واردات كالاهای اساسی از جمله گندم، شكر، كنجاله، روغن، پنبه و ... بود.

كشاورز میزان واردات را در سال 92 بالغ بر 18.5 میلیون تن اعلام كرد و گفت: سال گذشته به دلیل مسائلی مانند تحریم واردات به اندازه كافی انجام نشد و چهار میلیون تن از واردات سال 92 در سال جاری تحویل شد.

اقتصام (1) 1559**1558
۰ نفر