۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۸
کد خبر: 81445660
T T
۰ نفر
سرمای زمستان دانشگاه ها را با كرسی ها گرم كنیم

تهران-ایرنا- موضوع برگزاری كرسی های آزاداندیشی در چند سال گذشته با وجود فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب آنگونه كه شایسته است؛ نتوانسته جایگاه مناسب و مطلوبی را در دانشگاه های كشور كسب كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، كرسی‌های آزاداندیشی یكی از جدی‌ترین مطالباتی است كه رهبر فرزانه‌ انقلاب همواره در دیدارهای خود با دانشجویان و مجموعه‌های دانشگاهی مطرح فرموده‌اند؛ با وجود این و به رغم مطالبه‌ صریح و جدی مقام معظم رهبری، هنوز آن چنان كه باید و شاید در دانشگاه‌ها به بحث كرسی‌های آزاداندیشی پرداخته نشده است.

این كرسی های آزاد اندیشی گاهی آنچنان مورد هجمه برخی قرار گرفته كه دانشجویان یعنی همان آینده سازان فردای كشور عطای آن را به لقایش بخشیده اند.

محمد سمنانی دانشجوی دانشگاه تهران در این زمینه معتقد است كه فضای برگزاری كرسی های آزاد اندیشی هر چند با روی كار آمدن دولت یازدهم كمی آزادتر شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله های زیادی داردو

وی می گوید: دانشجو یعنی شور و جوانی و همین انرژی اگر نتواند در یك محیط علمی و آكادمیك مصرف شود به طور شك در محیط های ناصواب خرج خواهد شد.

این دانشجو ادامه می دهد: همانگونه كه از دانشجویان انتظار است در چارچوب قوانین مصرح فعالیت كنند، از مسوولان نیز انتظار می رود زمینه فعالیت دانشجویان را در دانشگاه فراهم كنند؛ روند نامطلوبی كه در گذشته در فضای دانشگاه ها به خاطر برخی سوء مدیریت ها كه اجازه فعالیت قانونمند را به برخی تشكل های دانشجویی نمی داند، باید تغییر كند.

سمنانی با اشاره به توصیه مكرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری كرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، تاكید كرد: اما عده ای نمی خواهند دانشگاه ها در این راستا فعال شوند و به دنبال تك بعدی كردن دانشگاه ها هستند كه چنین دیدگاه هایی ظلم مضاعفی به دانشجو و دانشگاهیان است.

رهبر معظم انقلاب آزاداندیشی را این گونه معنا می‌كنند: «آزاداندیشي یعني آزادانه فكر كردن، آزادانه تصمیم گرفتن، ترجمه‌اي، تقلیدي و بر اثر تلقین دنبال بلندگوهاي تبلیغاتي غرب حركت نكردن. لذا شامل علم، معرفت، مشي سیاسي، شعارها و واژه‌ها و خواسته‌هاي متعارف سیاسي و اجتماعي هم مي‌شود؛ اگر امروز غرب مي‌گوید دمكراسي، ما باید فكر كنیم ـ‌ آزادفكري یعني این‌ـ ببینیم آیا همین كه او مي‌گوید درست است و دمكراسي به صورت مطلق ارزش است یا نه، قابل خدشه است؟(بیانات در دیدار جمعي از اعضاي تشكل‌ها و كانون‌ها و نشریات و هیئت‌هاي مذهبي‌ و شماري از نخبگان، 15 آبان 1382)

علی فرهنگی دانشجوی دیگری از دانشگاه صنعتی شریف نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: برگزاری كرسی های آزاد اندیشی گاهی به مثابه خواری در چشم برخی افراد می شود.

وی می افزاید: آنان می پندارند كه دانشجو نباید در مسائل دیگری به غیر از دروس دانشگاهی فعالیت كند و این همان دیكتاتوری است كه امام (ره) و رهبری بارها آن را رد كردند.

فرهنگی ادامه می دهد: دانشجو باید در تمامی مسائل همچون فرهنگ، اقتصاد، سیاست، ورزش و غیره اظهار نظر كند و نباید این گونه تلقی شود كه مسوولان بدون هیچ انتقادی باید در جامعه فعالیت كنند.

وی یادآور می شود: هر چند كه سن و سال من اجازه یادآوری وقایع ابتدای انقلاب را نمی دهد اما بارها در كتاب ها خوانده ام كه بزرگان نظام امثال شهید بهشتی حتی با ماركسیست ها هم مناظره علنی برگزار می كردند.

این دانشجو اظهار می دارد: روز گذشته ششمین حماسه 9 دی در سراسر كشور گرامی داشته شد اما چرا در مورد جریانات انتخابات سال 88 و دلایل خروج از قانون 2 نفر از كاندیداهای ریاست جمهوری كه مورد تایید شورای نگهبان بوده و طی سال ها در این نظام خدمت كرده بودند؛ كرسی هایی برگزار نمی شود.

رهبر انقلاب در مورد ویژگی های آزاداندیشی می فرمایند: «آزاداندیشي در جامعه‌ي ما یك شعار مظلوم است. تا گفته مي‌شود آزاداندیشي، عده‌اي فوري خیال مي‌كنند كه بناست همه‌‌ بنیان‌هاي اصیل در هم شكسته شود و آن‌ها چون به آن بنیان‌ها دلبسته‌اند، مي‌ترسند. عده‌اي دیگر هم تلقي مي‌كنند كه با آزاداندیشي باید این بنیان‌ها شكسته شود. هر 2 گروه به آزاداندیشي ‌ـ‌كه شرطِ لازم براي رشد فرهنگ و علم است‌ـ ظلم مي‌كنند»(بیانات در دیدار جمعي از نخبگان و برگزیدگان علمي، 13 مهر 1390)

مراد بیگ محمدی دانشجوی دانشگاه علامه نیز می گوید: طی چند سال گذشته سرمای شدیدی در دانشگاه های كشور رخنه كرده و همین امر سبب یخ زدگی شور جوانی شده است.

وی می افزادید: رهبری به حق و با نگاهی تیزبینانه مبحث كرسی های آزاداندیشی را مطرح كردند اما چرا با رونق آن تا كنون مخالفت شده است؛ نمی دانم!

وی ادامه می دهد: چه ایرادی دارد كه دانشجو در این كرسی ها از مسوولان نظام انتقاد كند؟ به نظرم این روند سبب پیشرفت كشور هم می شود و ما راحت تر می توانیم به سند چشم انداز توسعه دست بیابیم.

بیگ محمدی تاكید می كند: خوشبختانه رییس جمهوری از همان ابتدای كار این امر را بر همگان روشن ساختند كه دولت در مقابل انتقادهای سازنده نه تنها مقابله نمی كند بلكه از آنان استقبال نیز می كند اما آیا این روند در سایر دستگاه های كشور نیز وجود دارد؟

وی می افزاید: رسانه ملی كه باید متعلق به آحاد جامعه باشد در بسیاری از مواقع جناحی عمل كرده و یا برادر رییس قوه مجریه تخلفی انجام داده كه فیلم آن نیز در مجلس شورای اسلامی پخش شده است؟ آیا نباید دانشجوها در محیطی آكادمیك پیگیر این سوالات و مطالباتشان باشند.

وی آرمان گرایی و نه مصلحت گرایی را از ویژگی های جنبش دانشجویی دانست و ادامه داد: برگزاری كرسی های آزاد اندیشی از مطالبات دانشجویان است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ایجاد محیط های با نشاط در دانشگاه ها پیشتر گفته بود ، محیط دانشگاه های ما باید با نشاط ، پرتحرك و توام با آرامش باشد و از مواردی از قبیل هیاهوی سیاسی و سیاست زدگی پرهیز شود و در حقیقت ما باید افق دید بالاتری داشته و به انجام تحولات بزرگ در كشور در زمینه های مختلف بیندیشیم .

محمد فرهادی می گوید: بهتر است كه در دانشگاه ها مسائل مهم كشور از قبیل توسعه اقتصادی ، نیازهای كشور حل معضلاتی همچون فقر ، تهاجمات فرهنگی ، رفع خشونت ، امنیت اجتماعی و حتی مسائل هسته ای و مواردی از این قبیل در قالب كرسی های آزاد اندیشی به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و این كرسی ها باید بیش از پیش فعال شده و در بستری آرام و با نشاط مسائل مهم كشور مورد بحث و بررسی دانشگاهیان قرار گیرد.

معاون آزاد اندیشی دبیرخانه هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی كشور به خبرنگار ایرنا گفت: تاكنون بیش از 300 كرسی آزاد اندیشی، نظریه پردازی و نقد و مناظره استاد محور در كشور برگزار شده كه این هیات از همه آنها حمایت كرده است.

مهدی انتظاری افزود: تقویت كرسی های آزاد اندیشی استاد محور با حضور استادان دانشگاه ها و ارایه گفت وگوهای منطقی و آزادانه از برنامه های مهم این هیات است.

وی اضافه كرد: هدف از برگزاری كرسی های آزاد اندیشی استاد محور كه هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به دنبال آن است، گفتمان سالم و نقد و نظریه پردازی استادان دانشگاه ها براساس سه محور اخلاق، آزادی و منطق است.

همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در پاسخ به سوالی درباره بازنگری در سند كرسی های آزاد اندیشی و ارتباط برگزاری این كرسی ها با افزایش نشاط در دانشگاه ها گفت: به عنوان یك دانشگاهی می گویم كه امروز در دانشگاه های كشور نشاط وجود دارد و شرایط روز به روز بهتر می شود.

محمدرضا مخبر دزفولی در عین حال افزود: آزاد اندیشی دستوری و بخشنامه ای نیست و ما تنها می توانیم لوازم و قواعد آن را تهیه كنیم، كسانی كه باید بدنبال آزاداندیشی باشند عزیزان دانشجو و حاضرین در صحنه هستند.

وی تصریح كرد: دانشجو به دلیل آنكه وابسته نیست و انرژی بالایی دارد می تواند ظرفیت سازی های كلانی انجام دهد زیرا آرمان گرایانه فكر می كند و می تواند علاوه بر رفع كاستی ها، افق را برای مسوولین كشور روشن كند.

مخبردزفولی با بیان اینكه كسانی كه در دوران دانشجویی فعال بودند حتما باید دغدغه كرسی های آزاد اندیشی را داشته باشند، گفت: كرسی های آزاد اندیشی باید تحمل ما را بالا ببرند؛ تحمل ما وقتی بالا می رود كه اخلاق و انصاف را رعایت كنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انصاف یعنی مرز بین تخریب با گفت و گوی سازنده روشن باشد؛ گفت و گو اگر براساس منطق باشد روبه جلو خواهد بود و اگر بی منطق باشد حاصلی در بر نخواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: بخش مهمی از برگزاری كرسی ها فرهنگ سازی و باور به آن است به شرط آنكه قواعد آن را رعایت كنیم؛ یعنی اگر برای خود حق سخن گفتن قائل هستیم، برای دیگری نیز قائل باشیم.

و سخن آخر آنكه هر چند كه برگزاری كرسی های آزاداندیشی از جانب تمامی افراد و جناح ها امری بسیار ضروری بیان می شود اما اینكه چرا تاكنون كلیدی برای بزگشایی این قفل زنگ زده پیدا نشده است را باید مورد سوال جدی قرار دهیم.

از: حمید بازگشا

فراهنگ**9187**1601**
۰ نفر