۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8144615
T T
۰ نفر
حملات نظامی ترکیه مرزنشینان شمال عراق را نگران کرده است ........................................................
بغداد ،خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/02/86 خارجی.نظامی.عراق.ترکیه.
گزارشها از مناطق مرزی شمال عراق حاکیست حملات نظامی وبه توپ بستن مناطق مرزی شمال عراق توسط ارتش ترکیه شهروندان عراقی ساکن دراین مناطق رانگران کرده است.
عملیات نظامی ارتش ترکیه در جوار مرزهای عراق واستفاده از توپخانه های میان برد و دور برد برای هدف قرار دادن مواضع گروه های مخالف دولت ترکیه، مرزنشینان این مناطق را درشرایط اضطراب و دلهره قرارداده است.
به گزارش ایرنا به نقل از برخی شاهدان ، مرزنشینان شمال عراق که اغلب از کشاورزان و دامداران هستند با توجه به تهدیدهای مکرر ارتش ترکیه دچار شرایط بی ثباتی شده و اغلب آنها مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
ارتش ترکیه به بهانه تعقیب گروه شبه نظامی حزب کارگران کرد معروف به "پ.ک.ک" که معمولا مواضع شان در داخل اراضی عراق قرار دارد دست به این حملات می زند.
فرمانده نیروهای مرزبانی در استان مرزی دهوک درشمال عراق روزدوشنبه گفت که نیروهای ترکیه از عصر دیروز یکشنبه مناطق مرزی عراق و ترکیه را هدف قرار داده و این مساله منجر به ایجاد اضطراب و نگرانی اهالی شده است.
سرتیپ "حسین تمر حسین" افزود که شش گلوله توپ در ساعت 17 و 30 دقیقه دیروز در نزدیکی روستای "نزدور" از توابع شهرستان مرزی "زاخو" عراق اصابت کرد.
وی ادامه داد: هرچند این حملات تلفات و خساراتی در پی نداشت اما باعث ترس و نگرانی اهالی منطقه شد.
وی ادامه داد که ارتش ترکیه همچنین منطقه مرزی "هورکی" را با 9 گلوله توپ و روستای "هرور" از توابع منطقه مرزی "کانی ماسی" را با چهار گلوله توپ هدف قرار داد.
سرتیپ حسین تمر خاطرنشان کردکه این حملات نیزتلفات وخساراتی در برنداشته است.
وی خواستار توقف حملات توپخانه ای به مناطق مرزی عراق توسط ارتش ترکیه شد.
آنکارا مدعی است که با رژیم سابق بعث توافقنامه ای امضا کرده که به ارتش ترکیه اجازه می دهد تا عمق 10 کیلومتری اراضی عراق گروههای شبه نظامی مخالف آنکارا را تعقیب کند.
اما "جلال طالبانی" رییس جمهور عراق سال گذشته اعلام کرد که با سقوط رژیم صدام این توافقنامه نیز اعتبار قانونی خود را از دست داده و ترکیه اجازه تعرض به اراضی عراق را ندارد.
طالبانی ودیگر مسوولان و سیاسیون کرد از جمله "مسعود بارزانی" رییس منطقه کردستان عراق بر این باورند که مساله کردهای "پ.ک.ک" راه حل سیاسی دارد اما ترکیه با اتخاذ راه حل سیاسی مخالف بوده و همچنان استفاده از زور و قدرت نظامی را برای سرکوب کردهای مخالف آنکارا ضروری می داند.
خاورم 2291/252/1366 شماره 082 ساعت 02:13 تمام انتهای پیام I24.13-02-23
۰ نفر